• Annzi

    Marsvin som bråkar

    hej jag har 3 Marsvin, 5 år, 3 år och 1 år. dom två äldsta har alltid kommit bra överens men sen beslutade jag mig för att skaffa ännu ett till, först kom alla jättebra överens men efter några månader började 3 åringen och 1 åringen bråka (då menar jag verkligen bråka) dom bet varandra och den ena fick till och med ett ytligt sår på ryggen, som tur är så har jag två burar, en liten och en stor, så jag flyttade såklart på en av dom, men nu har det varit så ett tag och jag börjar fundera lite om det marsvin som är ensamt har det tråkigt och mår dåligt av att vara i lilla buren själv (den är absolut inte jätteliten) och det gör mig att må dåligt och det är så jobbigt att städa båda burarna.
    Han som är i buren själv äter och dricker, jag har lagt in en liten gren i båda burarna också så att dom har nåt att gnaga på ialla fall. men min fråga är väl, tror ni att han mår dåligt av att vara själv?
    borde jag turas om lite med dom två, flytta den ena till stora buren och den andra till lilla buren och sen byta igen efter nån dag?
    och kan dom sluta bråka tillslut eller kommer det vara såhär?

  • Svar på tråden Marsvin som bråkar
  • amore33

    hej

    har själv ägt små djur som bla marsvin.idag sägs det och rekomenderas det att djur skall hållas 2.men detta skall man ta med en nypa salt.tycker jag.tyvärr är det vanligt med slagsmål bland gnagare.marsvin och hamstrar är vanligt.så köper man 2 sen slutar det man ändå får dela dom.och är det hannar du har så skall man hellst inte stoppa en ny  yngre med äldre.men även honor kan slåss.och plötsligt så händer det.och dom kan göra varandra väldigt illa.så pröva stoppa tillbaka den andre skall du inte göra.utan jag tycker du gör rätt som du gör nu.umgås med dom.ge uppmärksamhet.

    sen om buren är liten ja men det kompenseras om du tar ut marsvinet på golvet,låt dom springa fritt.men låt dom inte träffas alla då.håll inte på byt miljön för dom hela tiden när det gäller buren,för buren är ju trygghet för djuren,men sen får du ju bestämma dig om du skall ha kvar den nye  eftersom du skriver det är jobbigt göra rent 2 burar,men du vet det får man stå ut med när man har djur.annars sälj.

    men ja detta va vad jag tycker kanske nån har andra ideer. 

  • moroten

    Marsvin bråkar ibland om rang och det är ingen fara. Oftast gör dom det då dom har för lite utrymme och för lite att göra. Se till att dom har mkt hö alltid och att de får komma ut och springa runt ofta

  • elinaehn

    Har två hannar som ryker ihop o sen går o är ilskna flera dagar sen vänder det till några veckor av harmoni. Fram o tillbaka hela tiden o vi blir inte kloka på dem. Verkar nästan bli sämre de perioder vi fixar extra mycket med dem?

Svar på tråden Marsvin som bråkar