• Alvi

Vad har en 7-årig tjej på sig på gympan nuförtiden?

Min dotter ska få sina första gympakläder, men jag har noll koll på vad som är bra att ha, samt snyggt och inne att ha. Hon går i särskola men är med f-klassen så jag vill att hon smälter in så mycket det bara går.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-05 22:35
    Vad på fötterna?! Barfota? Gympadojor? Inte sockiplast va??
  • Svar på tråden Vad har en 7-årig tjej på sig på gympan nuförtiden?
  • zika

Typ cykelbyxor/korta tights eller vad det kallas och t-shirt har min dotter som går i 1an.Hon väljer själv så jag antar att det är ungefär vad de andra tjejerna i klassen har för hon kollar mycket på andra. Barfota! Tror de får välja själva där men vet att i förskoleklassen var de tvugna att vara barfota

Anja 2004 Olle 2006. Älskade underbara!
  • bustjejen

Båda mina tjejer har gympatights 3/4 långa och t-shirt. Till det gympaskor (med ljus sula). Det är ungefär så hela bådas klasser ser ut.
    Andra klasser kan det vara mjukisbyxor som gäller, så vill du att hon ska "smälta in" så är det ju inte fel att kolla vad de andra ska ha. 

• Hasselnöt

Gympaskor, adidasbyxor och t-shirt eller gympaskor, adidasshorts och linne har mina barn.

• 010306

Här bestämmer gympaläraren när dem ska ha gympaskor.. Tror inte äldsta hade det i ettan men mellantjejen.. ljus sula . Äldsta tjejen som går i 4:an nu har alltid gillat att ha leggins och linne på gympan medans andra tjejen gillar mysbrallor & t-shirt.

• Vila

Min dotter har t-shirt shorts/tights och är barfota (alla är det -önskemål från gympaläraren).

• m med tre stjärnor

Förstår precis vad du menar och tyvärr tror jag att det är olika på olika skolor.
    På mina barns skola (har bl a två tjejr födda 04 och 05) så får de inte ha gympaskor utan ska vara barfota. 
    Det varierar lite vad de har men den här veckan ville 04 ha blanka puma shortsh (mycket viktigt att det är puma) och ett linne från sin gymnastikförening. Ibland har hon såna små korta cykelbyxor också...
    05 vill helst ha såna där små hotpants  men har man stl 110 på kläder är det nästintill omöjligt att få tag i. Så hn har ett par gamla frottéshortsh från HM som sitter hyfsat tight och ett linne eller t-shirt till;)

Båda har haft långa eller halvlånga byxor från röhnisch och t-shirtar i funktionsmaterial men det vill de inte ha så jag har slutat köpa... 

• Liten elak och intelligent

PÅ gympan har hon tidvis varit barfota och tidvis haft gympadojor. Nu hittade vi ett par riktigt bra mjuka gympadojor från Nike. Så de kommer hon ha nu.

När de har utegympa har hon förstås gympadojor till det. 

• Liten elak och intelligent

Sedan beror det ju lite på kroppsbyggnad. Är man kraftig kanske korta tighta linnen sitter så bra och är man väldigt smal tenderar mjukisbyxor att halka ned.

Ett barn som har kraftig övervikt i dotterns förra gympagrupp hade en topp med godistryck och texten "I love candy!" och det tyckte jag kanske var lite onödigt.....

• Indianica

Gymnastikläraren lär meddela när det är dags för gymnastikskor, för båda våra barn har det dröjt till i tredje klass. Barfotagympa (med fotvårtor som följd...) har gällt tills i trean...När gympaskor gäller brukar det vara med ljus sula så golvet inte missfärgas. Om hon har svårt för att knyta skorna kan du ju köpa med kardborrar.

I övrigt är det mjuka kläder som gäller här och det är viktigt att det är snyggt, blir tydligen roligare att gympa då

Min dotter har typ sådana här: www.stadium.se/varumarken/soc/klader/130670/soc-g-34-tights-s12

En sådan här typ av jacka till om hon är frusen (är hon ganska ofta):

www.stadium.se/mode/juniorklader-86-116/trojor/130698/soc-k-wct-jkt-s12

Och en träningstop under: www.stadium.se/varumarken/soc/klader/124091/soc-k-cot-ss-top-f11

Soc är ett ganska bra märke tycker jag. Fina gympa/träningskläder till bra priser.

På våren och hösten gympar de ofta ute och då har hon hellånga vindbyxor och en Adidas vindjacka över en t-tröja.

• tilde72

Förstår inte de som vill att barnen skall vara barfota. Tänk på spridning av fotvårtor i den åldern!

Svar på tråden Vad har en 7-årig tjej på sig på gympan nuförtiden?