• Alvi

Vad har en 7-årig tjej på sig på gympan nuförtiden?

Min dotter ska få sina första gympakläder, men jag har noll koll på vad som är bra att ha, samt snyggt och inne att ha. Hon går i särskola men är med f-klassen så jag vill att hon smälter in så mycket det bara går.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-05 22:35
    Vad på fötterna?! Barfota? Gympadojor? Inte sockiplast va??
  • Svar på tråden Vad har en 7-årig tjej på sig på gympan nuförtiden?
  • KMW

Shorts och t-shirt/linne alternativt mysbrallor (helst gråa av någon anledning, iaf bland dom äldre barnen) och t-shirt/linne. Och så givetvis ett par bra skor på fötterna.

• Helene OSV

"snyggt och inne"???

Short/mjukisbrallor och t-shirt är väl utmärkta gympaplagg!?

• KMW

Ja, snyggt och inne. Det är viktigt för 7-åringar också...

• Alvi
    Helene OSV skrev 2012-03-05 22:32:10 följande:
    "snyggt och inne"???

Short/mjukisbrallor och t-shirt är väl utmärkta gympaplagg!?
    Ja, som jag skrev så vill jag att hon smälter in så mycket det går, då hon redan är "udda" eftersom hon går i en särskoleklass. Då vill jag inte att "alla andra" har snygga brallor och ett klatchigt linne, medan hon själv har en sladdrig t-shirt.
  • KMW

I egenskap av gympalärare så tycker jag att det är viktigt med ett par ordentliga gympaskor på fötterna.

• Geelda

Mina har haft t-shirt och shorts från Team sportia. Innan du köper gympaskor att ha inne, kolla så det är OK. En del kör barfota och då får man inte ha skor, för det blir inte bra om en del har och en del inte, då de med skor kan trampa de barfota.

• lövet2

Min 7-åring har ett vanligt sommarlinne och piratbyxor (eller vad sjutton de nu kallas). Gympaskor på fötterna.
    Hon verkar då inte utmärka sig bland de andra tjejerna i alla fall.

• Vadhändernudå

att rådet att använda ordentliga gympaskor kommer från en gympalärare. Visst är det viktigt med ordentliga skor om man nu ska använda skor. Men helst skulle jag vilja se att de körde utan skor på min dotters skola. Men eftersom alla andra har skor så måste ju min dotter oxå ha skor eftersom annars blir hon ju trampad på fötterna av de andra barnen. 

Det är nämligen så att mycket av en senare forskningen pekar på att motoriken och balansen övas upp om barnen får springa barfota. Därför får min dotter springa så mycket barfota som möjligt både inne och ute. Många kommenterar de när de ser de, det kan ju finnas glas och getingar i gräset och asfalten. Men jag går alltid igenom marken där hon springer iallafall när de är asfalt. Men getingar i gräset är lite svårare att akta sig för. Men gympan på skolan skulle vara alldeles utmärkt tillfälle att få springa barfota och öva upp motorik och balans. Förutom kanske vid vissa övningar då. Informationen kommer från min sjukgymnast.  

Väldigt mycket ot, men informationen kan vara bra för ts ändå. Ifall problematik även finns för motorik och balans.
    Likadant har jag läst att våra barn inte springer i trappor och backar tillräckligt mycket för att kroppen ska utvecklas så optimalt som möjligt vilket i sin tur gör att hjärnor inte utvecklas så optimalt som möjligt heller.    

• Kulla Gulla

www.hm.com/se/subdepartment/KIDS

Titta in här, allt detta är sådant man använder numera. När jag var liten hade man tights med balettdräkt så jag förstår att du frågar. Hade samma fråga själv.

• lovisen01

Min 7åring har svarta mjukisbyxor, T-shirt och gympaskor, har inte hört att hon vill ha andra kläder på sig så det funkar nog.

Svar på tråden Vad har en 7-årig tjej på sig på gympan nuförtiden?