• MEMFS

    Marsvin som inte dricker vatten

    Vi köpte ett marsvin i fredags, hon är två månader gammal. Sen vi kom hem har hon både fått vara ifred samtidigt som vi hållt på med henne för att få henne van händer osv osv. Detta på rekommendation av stället vi köpte henne på. Men hon dricker knappt någe vatten, äter gör hon däremot. Bör jag ringa och rådfråga stället där vi köpte henne eller känner ni igen detta beteende hos ett djur som är hyffsat nytt? Jag minns själv inte hur det var. Jag har fostrat 4 kaniner men minnet är som en fisk, väääldigt kort.


    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden Marsvin som inte dricker vatten
  • MEMFS
    Tipe skrev 2012-03-07 10:31:11 följande:
    Är hon ensam? Marsvin är flockdjur och bör hållas minst två och två.

    Marsvin dricker mindre vatten om de har mycket grönt att äta på, men du kan ju ringa och rådfråga med en veterinär iallafall. www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdj...
    Japp hon är ensam, men det rådet fick jag från stället jag köpte henne också, till en början. Lättare att få tam, vi ska skaffa en till lite senare i år sen så hon får en kompis.

    Kan tillägga att alla mina kaniner varit ensamma också trots rekommendationer och det har blitt otroligt sociala =)

    Hon har hö och halm samt att vi slängt åt henne gurka och paprika samt vitkål då dom behöver vitaminer dagligen, kan detta ha gjort så att hon inte behöver lika mycket vatten? 
    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Tipe

    Mina dricker inte lika mycket när de har tillgång till färska grönsaker, även om de såklart dricker också.

    Jag brukar ge mina gurka, paprika, persilja (som dom älskar ) morötter, knäckebröd, blomkål, broccoli, spenat mm. Tillgång till grönt får de varje dag.

    Köpte du från djuraffär eller via uppfödare? De uppfödare jag pratat med har alla rekommenderat att man ska ha två på en gång. Likaså är det jätteviktigt att ha ett krypin från början till marsvinen. Men det kanske du har?

    Personligen hade jag tagit mitt marsvins välmående före att hon blir tam, mina har alltid varit minst två, och de är jättetama. Har haft tre tidigare, men har bara två kvar som blir fem år i sommar.          

  • amore33

    man behöver inte ha 2 djur.dom mår precis lika bra ensamma om man pysslar med djuren.detta är bara för att man själv "tycker" att djur skall va två.för annars är det synd om dom. alla djur trivs inte ihop.jag har själv jobbat med gnagare i 15 år nu.och har sjäv hafft hamstrar gerbiler marsvin råttor.och vet vad jag pratar om.jag vet också vad det innebär att ha ett djur sen skaffa kompis.går det så går det.det kan gå bra sen helt plötsligt går det inte.

    mina djur har aldrig mått dåligt av va ensamma om man pysslar om dom.så jag tycker att säga att man skall se till djurets välmående först.SKAFFA TVÅ.Man är INGEN dålig djurägare bara för att man har 1 djur.men tar hand om det.och ett djurs välmående handlar inte om att de skall va 2.det innebär mat omsorg stimulans.och det är viktigt att få djuren tama också,annars kommer man ha ett stressat djur varenda gång man närmar sig buren.skall ge mat eller byta buren.eller får ett djur som bits.

    så ha inte dåligt samvete för ett djur.

  • Plupp73

    Hon kommer säkert att dricka vatten, men är hon van att få vattnet på flaska eller i skål? Det varierar ju hur uppfödare gör där. Brukar lägga c-vitamin brustablett i mina marsvins vatten så att de säkert får i sig sin c-vit dos.

  • moroten

    Det är lag på att marsvin ska vara minst två. Ingen människa ersätter en artfrände. Skaffa en kompis nu på en gång. Marsvin är bytesdjur därför tar det ett tag innan dom blir tama man får ha tålamod och ge dem saker som skapar trygghet. Kompisar gömslen och mängder med hö. Sen ger man dem små mumsbitar av goda grönsaker. Snart kommer dom relatera dej med godis och inte med någon som vill ha dom till middag

Svar på tråden Marsvin som inte dricker vatten