• Anonym (Förvirrad)

Bjuda på negerboll

Min son är mörkhyad, han är 12 år gammal. Vi gör allt för att han inte ska kännas vid ordet neger.
    Hans lärare kom med ett fat "neger bollar" och sa: Vill du ha en negerboll?

Far väldigt illa av detta när han kom hem & berättade det. Ska jag reagera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 11:51
    Idag har jag varit på mötet med läraren som "bjöd" han bad mig om ursäkt & det kommer inte att upprepas. Dem kommer gå ut i klasser med information om innebörden av neger, och att det inte hjälper att boll hamnar efter så att säga. Han var väldigt förstående och kunde inte riktigt svara på varför han hade sagt så.

Att tillägga så är det enbart min son som är mörk i denna skolan vilket också är ganska ovanligt numera.
    Men min son har ett smile på läpparna pga rättvisan & förhoppningsvis kommer inte detta hända i skolan mera, definitivt inte från en lärare.
    Jag är nöjd att man tog mig på allvar.

• Svar på tråden Bjuda på negerboll
  • Eastender
    nihka skrev 2012-04-02 19:28:12 följande:
    INTE? Kolla på bilderna i länken. Kolla i texten. Konstigt att jag kan tänka så? Inte speciellt och speciellt inte med tanke på att de som konstruerat sidan själva gör det.

Ja, som jag sa, det är ett helt annat ord men ÄNDÅ finns en lika ängslig debatt som väcker lika staka känslor över, ja just det - ingenting.

Nej om det var lugnt skulle det vara "blåman"  - den tidigaste benämningen.      

“de som konstruerat sidan” har inte myntat uttrycket “goon”. Tips: kolla nga fler källor innan du blir bergsäker på vad ett ord betyder om du inte känner till det innan, här till exempel: http://www.thefreedictionary.com/goon Själv har jag en avancerad förståelse av engelska, så behöver inte referera till facebook för att veta vad “goon” betyder.

Det fanns säkert många som tyckte att en liknande debatt om ordet “nigger” också var betydelselös när det begav sig. Och visst hade vi fortf kallats “blåman”... om det nu inte var så att ordet “blå” bytte mening på svenska.

• Eastender
    sverker11 skrev 2012-04-02 17:48:59 följande:
    Anmäla vart och för vad? Nu har jag inte följt bolldebatten men ordet är väl än så länge inte förbjudet? Jag kan tänka mig att du pratar med rektorn men en anmälan låter mer som du tänkt dig att någon utomstående skall ta tag i saken och då bör det väl finnas en brottsrubricering?
    Ja, anmäla till rektor menade jag, som detta exempel: http://www.thelocal.se/39820/20120322/

• Eastender
    nihka skrev 2012-04-02 19:58:23 följande:
    Sedan har jag kommit på ett ord som är toppen och som förklarar precis utan att vara långt och omständigt men som tyvärr inte kan användas överallt för att det innehåller det numer känsliga ordet "neger" om människan och det är "negerkrull". Jäkla synd.

Testa: afro; afro-krull, afro-hår? 
  • Eastender

Sorry, OT men kul:
    Who is it? Goons, hired goons. Hired goons? 
    ">

Glad 

• Nice Girl Wrong Place
    nihka skrev 2012-04-02 19:58:23 följande:
    "Det där går att relatera till mycket, har en väninna som är riktigt överviktig och ofta kallar sig själv fet, tjock etc (i icke nedsättande ordalag, utan mer, "han gillar feta fina kvinnor som jag!" men skulle givetvis reagera med ilska om någon annan kallade henne fet."

...inte ett "eller" så långt ögat når. Förstår inte hur du menar.

Och jag argumenterar inte alls utifrån det du säger jag gör nämligen att neger betyder svart person idag. Jag har sagt att ursprunget är svart och det var orsaken till att både personen och bollen fick sitt namn. Om nu personer inte vill kallas neger fine, men en kaka är inte en person utan en kaka.

Sedan har jag kommit på ett ord som är toppen och som förklarar precis utan att vara långt och omständigt men som tyvärr inte kan användas överallt för att det innehåller det numer känsliga ordet "neger" om människan och det är "negerkrull". Jäkla synd.

"Likväl som min väninna kan lyfta fram fetma som en del av henne, eller i ren uppgivenhet. Hon har ingen positiv syn på sin fetma. Hon försöker hantera den."

Aynrand - besudla mig!
  • nihka
    Eastender skrev 2012-04-02 21:22:59 följande:

“de som konstruerat sidan” har inte myntat uttrycket “goon”. Tips: kolla nga fler källor innan du blir bergsäker på vad ett ord betyder om du inte känner till det innan, här till exempel: www.thefreedictionary.com/goon Själv har jag en avancerad förståelse av engelska, så behöver inte referera till facebook för att veta vad “goon” betyder.

Det fanns säkert många som tyckte att en liknande debatt om ordet “nigger” också var betydelselös när det begav sig. Och visst hade vi fortf kallats “blåman”... om det nu inte var så att ordet “blå” bytte mening på svenska.

Nej, men det är ett exempel på människor som använder det (om sin egen "grupp") och därmed utvecklar det. Människor brukar ligga före ordböcker Jag har också en avancerad förståelse av engelska men även ett intresse av att följa fringeutvecklingen.

Tips: tänk på att det inte bara är ordet "neger" som rör på sig. Även ordet "goon" gör det.

Ja, det tror jag också, men det var före min tid ;) Visst är det så. Blå betydde svart/mörk.    
  • nihka
    Eastender skrev 2012-04-02 21:31:24 följande:
    Testa: afro; afro-krull, afro-hår? 

Absolut, men i I negerkrull har ju inte vem håret sitter på någon geografisk association som afro har.

Bara en sidotanke när jag tog upp det.
  • nihka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-04-02 22:05:58 följande:
    "Likväl som min väninna kan lyfta fram fetma som en del av henne, eller i ren uppgivenhet. Hon har ingen positiv syn på sin fetma. Hon försöker hantera den."

OK. Då tror jag att jag förstår hur du menar, men jag tolkade inte "en del av henne" som en positiv del utan en del av uppgivenheten eftersom du sedan säger att hon inte har en positiv bild och detta krockade med det du sa tidigare om att hon pratar om sin fetma i positiva ordalag.

Jag trodde att det första du sa var på riktigt att hon verkligen gillade sin kropp och pratade om andra som delade hennes smak: "han gillar feta fina kvinnor som jag!" Trodde kanske din väninna var en Mma Ramotswe typ - typ.
  • Eastender

Nihka. 

Ang. Goon: Du får använda det hur du vill, men du använder det garanterat felaktigt om du använder det bara för att referera specifikt till svarta. Du kan också ta upp det med de här killarna: https://www.facebook.com/pages/The-Arsenal-Goon-Blog/153205794732478 ...men vad skönt det måste vara att alltid ha rätt! Drömmer

Ang. Håret. “Afro” i det här fallet är inte geografiskt, det spelar ingen roll vart vi befinner oss – krullet är alltid afrikanskt. Vi kommer alla från Afrika från början.   

• nihka
    Eastender skrev 2012-04-03 21:31:29 följande:

Nihka. 

Ang. Goon: Du får använda det hur du vill, men du använder det garanterat felaktigt om du använder det bara för att referera specifikt till svarta. Du kan också ta upp det med de här killarna: www.facebook.com/pages/The-Arsenal-Goon-Blog/... ...men vad skönt det måste vara att alltid ha rätt! Drömmer

Ang. Håret. “Afro” i det här fallet är inte geografiskt, det spelar ingen roll vart vi befinner oss – krullet är alltid afrikanskt. Vi kommer alla från Afrika från början.   

Lägg inte ord i min mun som jag aldrig sagt och sedan himla med ögonen om innehållet du hittat på. Jag har aldrig sagt att jag använder det bara för att referera specifikt till svarta. Jag har sagt exakt:

"Mycket stark koppling till svarta, men också ett kärvänligt tilltal bland ungdomar. Jmf svenskans "hora" som också är på väg dit." Och detta utesluter givetvis inte fler även mer traditionella användningsområden. Ordet har varit på drift ett tag och har numer en mycket stark koppling till svarta. Jag tog iaf  upp detta ord som ett exempel på att människor kallar sig själva sådant andra ser som fult, men jag kunde valt "nigga" istället.

Jag betraktar Afrika (afro härleder från Afrika) som en geografisk plats medan jag inte betraktar neger (som härleder från negro) som en geografisk plats. Det var vad jag syftade på.*utan att himla ens lite grann*
  • Eastender
    nihka skrev 2012-04-04 22:00:11 följande:
    Gooners (inte goons) är en benämning för fans av Arsenal. Skulle tro att det har sin upprinnelse i Yhe Gunners som Arsenal FC också kallas.
    Uttrycket har nog rört på sig... Tungan ute
  • nihka
    Eastender skrev 2012-04-04 22:05:58 följande:
    Uttrycket har nog rört på sig... Tungan ute

Haha. Exakt.
Svar på tråden Bjuda på negerboll