• jesus666

Negerbollen berör men vi kommer på ett nytt namn istället

Ja som vi alla vet så berör negerbollen folket, så jag tänkte vi skulle hitta på egna namn på denna läckerbit. Chokladboll är ju fel eftersom den innehåller väldigt lite choklad, så pass lite att man ej får använda choklad i namnet egentligen. kom med egna förslag eller rösta på mina superförslag. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Negerbollen berör men vi kommer på ett nytt namn istället
  • Themis

Chokladboll ska det heta tycker jag.

Hur mycket neger är det i dom liksom och det gick ju bra i 50 år innan?
    Gräddbulle nån- inte ett smack grädde i dom ju?

Detta är ett namn på en kaka, hur logiskt behöver det vara?

Full frontal nerdity.
  • cannafever

Varför laga nått som inte är sönder?

• jesus666
    Larsan skrev 2012-03-09 14:36:36 följande:
    Men varför är namnen i omröstningen dumma? 
    Vissa är lite knasiga men jag ser inget fel i att den heter "afrikanska bollen", "havrebollen", "sockerbollen" etc..

Själv säger jag chokladbollen men de namn jag nämnde ovan är det väl inge fel på ? 
    Tänk finska pinnar, Kinapuffar, osv  
  • Venne

Så löjligt.. chokladboll, precis som de flesta affärer och invånare sagt i ett antal år. Alla fattar vad det är, det är ett etablerat ord och ingen tar illa vid sig när man säger det. Vad f*n är problemet med alla människor som insisterar på sin rätt att få kalla en kaka för ett ord som folk känner sig kränkta av. Tänk om folk hade kämpat så hårt för något av vikt istället för något så urbota dumt och meningslöst.

• overdose

Mitt alternativ fanns inte med :(

I skolan kallades de ibland för gambiaskallar med mjäll, men det är väl inte att hoppas på att de ska få heta det?

Jo, så var det, men så här i vuxen ålder... chokladboll är mer passande. Jag tror inte att någon tror att det är en boll helt av choklad, och jag har aldrig sett några stora sådana, det brukar alltid vara kakor, eller tämligen små praliner.

På många sätt skiter jag i vad det heter, men goda är de, även om det var länge sedan jag åt en.

• Mrs Vader
    jesus666 skrev 2012-03-08 18:44:34 följande:
    Man behöver ju inte ha ett namn som berör ingredienserna. hur är det med finska pinnar då, innehåller de finnar och lite vandrande pinnar, undra vart de där vandrande pinnarna tog vägen, var ju vanligt förr i tiden man hade vandrande pinnar, får starta en tråd om det.. 

Då gör det ju inget att kakaoinnehållet är lågt och det kan heta chokladboll i alla fall =)
  • jesus666
    Mrs Vader skrev 2012-03-26 20:51:13 följande:
    Då gör det ju inget att kakaoinnehållet är lågt och det kan heta chokladboll i alla fall =)
    den borde kanske heta kakaoboll, rätt ska var rätt..eller kakaoklumpen, förkortas kkk. Skrattande
  • overdose
    Johan70 skrev 2012-03-27 09:00:15 följande:
    Vilka töntiga förslag. Jag kan inte rösta på något av dem.
    :D

Och inte heller föreslå ett eget... Ja, töntigt var ordet.
  • Johan70
    overdose skrev 2012-03-27 09:22:47 följande:
    :D

Och inte heller föreslå ett eget... Ja, töntigt var ordet.
    Det finns så vitt jag kan bedöma redan ett vedertaget ersättningsord: chokladboll!
  • Vide11
    bitte67 skrev 2012-03-09 13:17:13 följande:
    Varför döpa om den självklara Chokladbollen? De jag gör innehåller tillräckligt mycket choklad (kakao) om nu det är det som det hänger på. Några "negrer" har jag aldrig haft i...

Havreboll är för övrigt en helt annan boll. Skiljer sig rejält från Chokladbollen då den är mycket ljusare.
    SÅ RÄTT! Jag har då heller aldrig haft några "negrer" i. Möjligtvis skulle man kunna säga kakaobollar, men seriöst. Det smakar choklad, klart det är en chokladboll!

Mycket bra inlägg bitte! :)
  • Johan70

Nu hette den ju inte negerboll på grund av någon anknytning till negrer utan på grund av sin färg, av latinets ord för svart, så vitt jag vet.Tungan ute

Svar på tråden Negerbollen berör men vi kommer på ett nytt namn istället