• pnuttesnutten

Åka till solen med små barn (3-6 mån)?

Nu är det snö ute igen och jag vill inget hellre än att ta en restresa tillsammans med mannen och lilla älsklingen till typ Mallorca eller så. Men vågar man det? Dottern är drygt 3 mån bara (har fått sin första vaccinationsrunda dock) och ju väldigt liten fortfarande. Å andra sidan är det ju mindre risk att hon skulle få i sig bakterier nu medan hon helammas än t.ex. i höst när hon har börjat äta riktig mat. Dilemma! BVC-tanten tyckte att det var OK så länge vi var försiktiga och såg till att hålla henne borta från sol osv (vilket känns självklart!), men jag tvekar!

Hur skulle ni gjort? Finns det någon annan som rest med så smått / valt att inte resa? 

• Svar på tråden Åka till solen med små barn (3-6 mån)?
  • pnuttesnutten
    Dixie skrev 2012-03-10 11:04:23 följande:
    vi har rest en del med våra barn och det har aldrig varit några problem - bara man anpassar resan efter barnen! 

så länge de ammar är det ju smidigt - man har ju alltid maten med sig!  
    Det var precis så vi tänkte. :))) Himla smidigt med amning ibland!

Om vi kommer iväg så blir det charter tänker jag. Med typ fritidsresor eller ving eller nåt så att man vet att det finns svensktalande personal där man är ifall det händer nåt.  Och så man kan kolla att dom har skuggad barnpool och sängar och sånt.  
  • pnuttesnutten

Tack så jättemycke för alla tips!!! Vi velar fortfarande lite men det känns jätte bra att veta att det kan funka så bra. Håll tummarna för solen! Cool

• piggelina1978

Jag åkte ensam med min dotter till Mauritius när hon var sju månader (aningen äldre men ändå). Hon åt välling, gröt och burkmat. Det gick hur bra som helst. Vi hade vattenkokare på rummet så jag steriliserade allt så mycket det gick. På planet fick hon välling vid start och landning så vi slapp problem med öronen. Resan tog 16 timmar allt som allt och hon sov i en säng som man satte upp på väggen framför mitt säte. I juni är det dags för vår son att åka utomlands för första gången. Då kommer han vara 6 månader. Så jag kan också bara säga positiva saker. Åk och få lite härlig värme och sol!

• Jagsjälv

Jag skulle aldrig stanna hemma pga barnen. De fixar det mesta! Och jag älskar att resa!

• camcam

vi åker snart med en tjej som kommer å va 6 mån då.. plus 2 syrror som e 5 å 8.. high life, men det e härligt!!

• Dixie
    Solen11 skrev 2012-03-08 21:13:52 följande:
    Smörj in ordentligt med solskyddsfaktor, ha bra solskydd/parasoll till vagnen etc.  
    fast en sån liten ska ju inte smörjas in med solkräm - det är ju lätt att hålla en 5 månaders i skuggan!
  • HEH

Vi var på rhodos i aug men en precis 4 månaders. Var otroligt varmt då när vi var där. Love gnällde mest, det vara första dagen han var lika glad som hemma, men sen gillade han det INTE.
    Vi hade ju såklart honom i skugga, var aldrig till stranden med honom mycket inomhus där det var svalare. Gjorde allt vi kom på! tom monterade en sån där liten handfläkt på barnvagnen=)
    Men storebröderna gillade ju värmen =) mamma o pappa med....men det var jobbigt att se honom ha jobbigt. Alla barn är olika. Vi har rest en del, men de andra har åkt då de är precis fyllda ett år. Då är det inga problem alls (vad jag känner)

• Solen11

Dixie, du kan aldrig garantera att bebisen är 100% i skuggan när ni är ute. Rätt var det är så sticker det ut en lite fot i vagnen eller när du lyfter upp barnet från vagnen som kanske vill sitta i knät en stund så kan hon el han ju hamna en sekund eller två i solen. Så lite solskyddsfaktor skadar inte.

• camcam

ja, men den stackars lilla bebisen måste ju me får bada! å då kommer
    dom ju i solen! jag hade solskydd 50 på magen när vi va i turkiet i höstas..
    och jag får nog köpa en flaska till så vi har lite med oss till lilla bebisen!!

hur gjorde ni förrsten med barnmaten, funderade när jag satt å ammade inatt... =)

blev orolig att om man lägger i en resväska å den kommer bort..
    vet ni om man får ha välling-pkt i handbagaget?? likadant "steriliserat vatten i tex termos eller nått?
    för just nu äter min tös varannan timma... lite jobbigt om man ska ut till tex flygplatsen å så..

• Dixie
    camcam skrev 2012-03-22 07:53:55 följande:
    ja, men den stackars lilla bebisen måste ju me får bada! å då kommer
    dom ju i solen! jag hade solskydd 50 på magen när vi va i turkiet i höstas..
    och jag får nog köpa en flaska till så vi har lite med oss till lilla bebisen!!

hur gjorde ni förrsten med barnmaten, funderade när jag satt å ammade inatt... =)

blev orolig att om man lägger i en resväska å den kommer bort..
    vet ni om man får ha välling-pkt i handbagaget?? likadant "steriliserat vatten i tex termos eller nått?
    för just nu äter min tös varannan timma... lite jobbigt om man ska ut till tex flygplatsen å så..
    vällingpaket kan du ju ha i handbagaget, även barnmat och välling/ersättningstetra kan du ha - de kan be dig öppna och smaka maten. vatten får du dock inte ha med - men ta med en termos och fyll på efter säkerhetskontrollen. 
  • Solen11

Min tjej badade med mig i poolen varje dag i ca 10-15 min och där var det ju sol. Hon hade dock en solhatt på sig. Jag hade köpt sådana där heltäckande badkläder med UV skydd men de var så himla knepiga att få på. trånga att dra över huvudet och så.. min tjej fick då bada i bara badbyxor (som vi haft på babysimmet) och ngn gång hade hon långarmad body på sig. Hon hade solskyddsfaktor 50 på sig.
    Inga problem med barnmat/ersättning i handbagaget, det är tillåtet. Ta med en tom liten termos, be om varmt tevatten på ngt cafe i avgångshallen och köp en flaska mineralvatten att spä ut med för att få rätt temperatur, ha pulvret i en doserare. Ersättning på tetra är ju smidigast men inte alltid kabinpersonalen har tid att hjälpa till att värma just då du har som mest behov.

• leon06

3 månaders baby är absolut lättast åldern! Sover, äter. Åk och njut friden! ; )

• gugeligu

Solen11 skrev 2012-03-22 06:51:13 följande: Dixie, du kan aldrig garantera att bebisen är 100% i skuggan när ni är ute. Rätt var det är så sticker det ut en lite fot i vagnen eller när du lyfter upp barnet från vagnen som kanske vill sitta i knät en stund så kan hon el han ju hamna en sekund eller två i solen. Så lite solskyddsfaktor skadar inte. jo det är ju det som det gör. solskyddskrämen går igenom husen. det handlar bara om vilken risken för cancer är (dvs både sol och solskyddskräm ger detta). och man kan göra mer eller mindre ang sol och skugga. Vi är i Indien just nu och har ca 29grader. Då är det mitt i natten. På dagen är det väl runt 32-38 och skinande sol. Vi har varit här i mer än en månad nu. Liten är 5 månader och har aldrig smorts in. Hon är vit som snö än. Vi undviker varmaste och värsta tiden generellt men är ute ibland på dagen när det behövs, men då har hon kläder, mössa och täcks från solen så gott det går. någon sek som du talar om är inte farligt, solbehövs med!

Svar på tråden Åka till solen med små barn (3-6 mån)?