• Majlisen

För oss som planerat att amma länge!

Har för mig att jag sett en liknande tråd innan, men hittar inte rätt på den (är inte så himla bra på sökfunktionen)!

I alla fall, min dotter är nu fem månader, och min amning har gått bra. Gjorde ont till en början, men det släppte och dottern älskar mina bröst Jag helammar med lite smakisar då dottern började intressera sig för att jag åt mat och själv började gapa Men att sluta amma är låååångt bort just nu! Just nu har jag uppfattningen om att hon får amma fritt tills hon blir 12-18 mån och därefter när vi är hemma tills hon är två, och därefter får vi se hur vi gör! Jag har en jättebra BVC som stöttar mig superbra i min amning och hon tycker att det är fantastiskt att jag vill amma länge, så jag är superglad för att jag fått en BVC-sköterska som passar oss så bra! Min BVC-läkare resonerar likadant, och hon har också ammat sina barn väldigt länge.

Ja, som ni märker så tillämpar jag helt fri amning och kommer också göra så rätt länge. Dottern känner sig trygg med brösten och att hon får, så hon "pratar" på ett visst sätt till mig när hon vill ha maten. Ja, alltså, jag pratar rätt öppet om hur min amningsplan ser ut, några ger positiva kommentarer, några säger ingenting och somliga gapar lite lätt En del tycker att det är "äckligt" tydligen, men det bryr jag mig inte om, jag brukar hänvisa till vad WHO säger och att människans biologiska amningsålder är 2,5-5 år. Jag bryr mig inte om det negativa. Jag trivs, bebis trivs nu och får ju bestämma själv i framtiden.

Jag tänker inte heller ge min flicka välling eller nappflaska, utan tror på bröstmjölk, havregröt, vanlig mat och mugg när den tiden är inne! Ni som är inne på liknande spår är jättevälkomna att diskutera här inne!

(Och jag ser inte ner på dem som inte kan amma osv, utan ser detta som bäst för oss!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 22:53
    Medlemsgrupp: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/vi-som-planerat-att-amma-lange-123344

Startade även en som hette samma som tråden, men av någon anledning blev jag inte ens medlem i den, så något knasigt blev det där. Så vår medlemsgrupp heter härmed "Vi som planerat att amma länge"

• Svar på tråden För oss som planerat att amma länge!
  • frökenelisabeth
    malzac skrev 2013-12-18 10:40:11 följande:

Jamen Örtofta, ser man på! Mina första 15 år bodde jag i Lilla Harrie så det var inte ovanligt att vi cyklade en sväng om Örtofta. Det blev också några Valborgar där. Frågan är vilken bonnahåla som är minst men jag tror jag slår dig. ;)

Vad tråkigt att det är så i Danmark (fast å andra sidan så är liknande kommentarer rätt vanliga på Familjeliv också). Ja, jag läste om att det klubbades igenom att det var "okej" att förbjuda amning på kaféer. Så sjukt! Varför har folk så svårt för det?! Deltog du i manifestationen?
    Really? Åkej, du vinner då även om Lilla Harrie namnet till trots är större än Stora Harrie, eller hur var det.....? haha! 

Vi firade alltid Valborg vid Kullen i Väggarp när jag var barn, var det där ni var också? Världen är liten Gick du i skolan i Eslöv då? 

Jag hörde först om manifestationen i efterhand, annars kanske jag hade gått dit. Att förbjuda amning på caféer är helt vansinnigt, numera ammar jag bara vid nattning så det är inte aktuellt med caféamning, men när det var det, så hade jag alltid en poncho på som gjorde att man verkligen inte såg någonting alls. Överhuvudtaget. Ändå får man inte lov att amma, hur sjukt är inte det??  
  • malzac
    frökenelisabeth skrev 2013-12-18 15:40:35 följande:
    Really? Åkej, du vinner då även om Lilla Harrie namnet till trots är större än Stora Harrie, eller hur var det.....? haha! 

Vi firade alltid Valborg vid Kullen i Väggarp när jag var barn, var det där ni var också? Världen är liten Gick du i skolan i Eslöv då? 

Jag hörde först om manifestationen i efterhand, annars kanske jag hade gått dit. Att förbjuda amning på caféer är helt vansinnigt, numera ammar jag bara vid nattning så det är inte aktuellt med caféamning, men när det var det, så hade jag alltid en poncho på som gjorde att man verkligen inte såg någonting alls. Överhuvudtaget. Ändå får man inte lov att amma, hur sjukt är inte det??  

Japp, så är det, och det är Lilla Harrie väldigt stolt över ska jag säga. Men det tillhör Kävlinge kommun, så Eslöv blev det inte. Och just det, i Väggarp var det vi firade Valborg också.

Ja, motståndarna mot offentlig amning förstår jag mig inte på. Försök sedan amma en 16-månaders på kafé så får du ännu fler "jag tycker man ska amma men..."-människors reaktioner. Jag ammade dock glatt på på Kastrup för ett par månader sedan och fick inga onda ögon. Eller inte som jag märkte i alla fall.
  • Stjärna03

Ammar min 13 månaders o vill gärna fortsätta men hon börjar ligga mer o mer som fastväxt på nätterna, var vid denna tid m storebror jag inte orkade mer utan slutade nattamma :( tips någon????
    Vill inte d ska bli så nu. På dagen ammar hon var 4e h ca.

• Afasi

Någon som varit med om att barnen lagt av med amningen och tagit upp den igen? Jag väntar mitt andra barn och sonen ammade tills han var 2 år och 2 månader innan han helt otippat la av. Han ber fortfarande om tutten men leker mest med den. Typ stoppar in den i munnen och skrattar och verkar inte riktigt minnas hur man gör. Helt plötsligt sådär över bara en dag. Nu är han 2 år och 3 månader snart och jag hade ju sett fram emot tandemamning. Har inte helt gett upp tanken på att han kanske tar upp amningen igen men det känns inte så troligt tyvärr.
    Tacksam dock för dom år vi lyckades! Amningen har betytt enormt mycket för oss båda under den här tiden.

• betula

Afasi, det kan inte vara så att du inte har mjölk längre eller att den smakar väldigt annorlunda?
    Väntar oxå mitt andra barn och kring v 20 så förändrades mjölken nåt enormt. Nu är den nästan genomskinlig och jag tror inte den innehåller så mkt näring/energi för sonen. Min son började dock tutta grymt intensivt under den perioden då mjölken ändrades (han trodde väl det behövdes mer stimulans ;) ), innan dess kunde det gå dagar då han inte tuttade alls. Nu tuttar han varje dag, men tror mest det handlar om mys o närhet, då det viktigaste inte verkar vara att suga utan att vara nära tuttarna.

• Afasi
    betula skrev 2014-01-20 17:37:04 följande:
    Afasi, det kan inte vara så att du inte har mjölk längre eller att den smakar väldigt annorlunda?
    Väntar oxå mitt andra barn och kring v 20 så förändrades mjölken nåt enormt. Nu är den nästan genomskinlig och jag tror inte den innehåller så mkt näring/energi för sonen. Min son började dock tutta grymt intensivt under den perioden då mjölken ändrades (han trodde väl det behövdes mer stimulans ;) ), innan dess kunde det gå dagar då han inte tuttade alls. Nu tuttar han varje dag, men tror mest det handlar om mys o närhet, då det viktigaste inte verkar vara att suga utan att vara nära tuttarna.
    Mjölken har funnits där helt klart men det är ju mycket möjligt att smaken har förändrats. Jag tror garanterat att det har något med graviditeten att göra för jag såg verkligen inte det här amningsavslutet komma. Inte i min vildaste fantasi så skulle han vilja sluta nu. Som sagt, det gick verkligen bara från en dag till en annan.
    Det kan ju vara som du säger att mjölken förändras och smakar konstigt nu. Jag kommer nog fortsätta ge honom om han frågar efter det men jag räknar inte med att han börjar amma igen.
    Tack för svaret :)
  • frökenelisabeth

Det verkar som om det är slutammat här nu, vid drygt 20 månader.... Har inte ammat på snart en vecka. Den senaste tiden har han bitits mer när han tagit bröstet, och det har förstås gjort lite ont, men det har ändå funkat. I fredags skulle jag ge honom bröstet på dagen för att han var så ledsen och behövde tröstas, men då bet han riktigt hårt upprepade gånger, så det fick jag lägga ner.

Sen på kvällen skulle han få en godnattslurk som vanligt, han tog lite, men tappade snart intresset. Kvällen efter valde jag så att inte erbjuda bröstet, och han frågade inte heller efter det. De senaste dagarna har han provat lite att få tag, men inte protesterat när jag hejdat honom.

Så det var nog den amningen. Är otroligt lycklig över hur det har fungerat fram tills nu, och att jag har fått en så fin amningsupplevelse med mitt barn. Lite lite sorgset är det också förstås, men först och främst känns det bra att vi kunde avsluta lungt och fint och utan kamp.

Hoppas ni andra ammar på och har det bra!

• Stjärna03

Förstår det känns lite sorgligt..
    Mun son slutade vid 17 månader. Han tog inte tag längre utan bara gapade så då gick d ju inte längre.. Men det är ju de själva som valt avslutet i alla fall...
    Min dotter är 14 månader och ammar fortfarande dag o natt fast är det inte lugnt omkring henne kan hon inte koncentrera sig...

• Malawi

Jag skulle behöva några kloka råd... Jag ammar min 18 månaders och har hela tiden planerat att sluta vid 20 månader, mycket beroende på att jag slutade amma mitt första barn vid den åldern. Nu i efterhand förstår jag att jag gav efter för omgivningens press att sluta då.

Den här gången är jag betydligt mer trygg i mig själv, och trivs fortfarande mycket bra med att amma. Problemet är att jag har en sedan länge uppskjuten tjänsteresa planerad, uppskjuten pga min amning. Ju närmare datumet kommer känner jag att jag vill inte åka, jag vill inte sluta amma snart. Men resan går inte att ändra på.

Sonen jag ammar kommer ju känna sig övergiven. Jag kanske kan acceptera det, men tror ni det finns någon chans att han vill fortsätta när jag kommer hem efter fyra dygn borta?

• Stjärna03

Det tror jag absolut att det finns chans att han vill! Men förstår det inte känns så kul att lämna..

• betula

Tror nog oxå att sonen kan vilja fortsätta när du kommer hem. Dock förstår jag att det känns mindre roligt att behöva göra något du inte är helt bekväm med, men ibland så måste man ju. Jag skulle prata m sonen ordentligt i förväg om att mamma skall åka bort några dagar och då får han vara m pappa och då kan han ju inte amma, men sen när mamma kommer hem igen så skall vi amma o mysa massor igen.
    Och lite beroende på hur ofta o mkt det ammas så kanske det kan vara bra att förbereda dig på att antingen pumpa ut under resan eller ha väldigt spända bröst!

Jag var borta ett dygn från sonen då han var dryga året (&ammade många gånger per dag fortfarande), brösten var helt sprängfylda när vi återförenades och det var uppenbart jag som längtade mest efter amningen, för sonen ville då inte amma utan bara vara m mamma till en början. :P

• frökenelisabeth

Jag har inte ammat på tre veckor, men sonen är fortfarande väldigt glad för brösten och försöker komma till då och då (fast han vill bara bitas). Men fyra dagar känns lite i sammanhanget, så det tror jag inte alls är omöjligt!

• Malawi

Tack för era svar!

Pumpen kommer jag nog att packa ner, för annars är jag rädd för att sina. Sonen ratade ena sidan en period och den sinade snabbt. Nu kommer det nästan inget på andra sidan, men han verkar inte så bekymrad över det. Det ska väl vara mys med lite smak...

Men usch vad jag försöker hitta på ursäkter för att slippa resa.

• Stjärna03

Hur går det för er o amningen?
    Min dotter har slagit sonens rekord nu på 17 månader :))
    Han slutade på natten vid 13 mån men ammade på dagen. Men dottern ammar både dag o natt. Så glad över det.

• betula

Här tuffar det på. Sonen fick en lillasyster för drygt en månad sen och iom det blev det väldigt mkt ammande ett tag. Men nu är vi tillbaks till en gång på kvällen eller då han tex slår sig eller blir väldigt ledsen över något. Helst av allt vill han amma tillsammans m lillasyster och ligger då o klappar på henne eller håller hennes hand Hjärta Han är nu drygt 2½ år.

• Stjärna03

Vad mysigt d låter! Hoppas min dotter vill amma länge till... För d bli nog inte fler barn här...

• Hultan

Hej alla långtidsammare. Jag är lite nyfiken på en sak: har era barn som ammas napp?

(Eftersom nappen ersätter bröstet, och inte tvärtom som vissa verkar tro, så är min gissning att de flesta av era barn inte har napp)

Själv har vi ingen napp, ammar på. Min son är 7,5 mån och jag hoppas han vill amma länge.

• betula
    Hultan skrev 2014-05-28 10:18:53 följande:
    Hej alla långtidsammare. Jag är lite nyfiken på en sak: har era barn som ammas napp?

(Eftersom nappen ersätter bröstet, och inte tvärtom som vissa verkar tro, så är min gissning att de flesta av era barn inte har napp)

Själv har vi ingen napp, ammar på. Min son är 7,5 mån och jag hoppas han vill amma länge.
    Båda mina barn (2½ år och 7 v) har napp. Nappen har varit jätteviktig för oss då jag har massor m mjölk och båda barnen ammar ganska så korta stunder. Lillasyster klarar ännu inte riktigt av trycket och spottar o fräser ganska så kraftigt när hon tycker det kommer för mkt mat. Då lugnar nappen henne bra och hon kan ligga kvar vid bröstet och snutta på nappen för att somna istället. Utan nappen försöker hon tutta, men blir bara förbannad och sätter i halsen om hon inte vill ha mer mat. Var samma sak m sonen när han var liten. Nu vill han ha nappen när han skall sova efter att han har kvällsammat.
  • kixan
    Hultan skrev 2014-05-28 10:18:53 följande:
    Hej alla långtidsammare. Jag är lite nyfiken på en sak: har era barn som ammas napp? (Eftersom nappen ersätter bröstet, och inte tvärtom som vissa verkar tro, så är min gissning att de flesta av era barn inte har napp) Själv har vi ingen napp, ammar på. Min son är 7,5 mån och jag hoppas han vill amma länge.

Nej, ingen av mina. Trean hade napp i bilen någon månad när hon var rätt ny eftersom hon bara skrek annars, men aldrig annars.
    A -03, F -05, V -10
Svar på tråden För oss som planerat att amma länge!