• John C Holmes

Fettisdagsbulle är kränkande

Jag gillar inte att folk äter fettisdagsbulle. Det är nämligen ett ord som kränker oss feta och det är väldigt integritetskränkande mot vår kroppsliga sfär.. Jag vill att folk skall kalla den för vetefyllningsbulle istället.

• Svar på tråden Fettisdagsbulle är kränkande
  • Selma1966

Själv brukar jag äta "hetvägg" (semla i varm mjölk)... Jisses, tänk att jag äter en vägg som är het... Låter både torrt/varmt och lite kinky.

• Madame Flod

Fettisdagbulle? 
    Fettobulle heter det väl? 

• sverker11
    Plutteli skrev 2012-03-09 13:34:06 följande:
    Negerboll kommer ju snarare av ett (misslyckat) försök att vara "rolig" och likna chokladbollarna vid svarta mäns pungkulor.
    Vart har du hittat den informationen?

Efter en av de otaliga bolltrådarna blev jag nyfiken och letade efter bollens historia på nätet men kammade noll. Jag misstänkte då att neger sågs som något exotiskt och att ordet kopplats ihop med det också exotiska kakao. Jag har nämligen ett svagt minne av att jag sett den kopplingen någonstans och det skulle kunna förklara varför neger blev förleden på ett bollformat bakverk som innehåller kakao.
  • Majbaby2011

Jag tycker att ordet semla är kränkande för alla oss som heter Selma... man har bara tagit vårt namn och kastat om bokstäverna, kränkande om något!

• Lithea

HAHAHAHAHAHHA ja herregud.

Man ska kunna säga allt eller inget för det är alltid någon som blir "kränkt" av något

• IdaVasterflo

Och jag som alltid har trott att det var tisdagen som är fet... :(

• Quickman

Jag är överviktigt och tycker inte det är det minsta kränkande. Sluta vara så jävla lättkränkta hela tiden.

• Minne00

Du är u uppenbarligen mest fixerad vid din vikt och inte vid traditionene som finns sedan 1600_talet ..... riktigt löjligt!!!!

Sätt dig in i historien av våra traditioner!

Ingen tvingar ddig att äta semlor!!!!!!!!!!!   

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Dr Mupp
    StarStruck skrev 2012-03-09 13:33:06 följande:
    Det är som att någon från Bryssel skulle ta illa upp av Brysselkex, eller att finnar skulle ta illa upp av finska pinnar, ja ni ser vart det är på väg. Get a life ;)
    Det kanske finns nån finne och nån från bryssel som blir kränkt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • IdaVasterflo

Fet-tisdag. Sista dagen före fastan. På fettisdagen åt man förr åt mycket, och helst fet mat för att förbereda sig inför fastan. Bland annat åt man semlor, vetebröd med grädde som var en ovanlig lyx i de flesta hem.

• ica
    Lithea skrev 2012-03-10 20:53:18 följande:
    HAHAHAHAHAHHA ja herregud.

Man ska kunna säga allt eller inget för det är alltid någon som blir "kränkt" av något
  • Velouria
    IdaVasterflo skrev 2012-03-11 00:26:19 följande:
    Fet-tisdag. Sista dagen före fastan. På fettisdagen åt man förr åt mycket, och helst fet mat för att förbereda sig inför fastan. Bland annat åt man semlor, vetebröd med grädde som var en ovanlig lyx i de flesta hem.
    Men likväl är det väl ändå en kränkning mot alla feta att kalla det tisdagen för fet-tisdagen. Fast det hade lika gärna kunnat vara en hyllning istället. Som t.ex. mors dag/fars dag/kvinnodagen osv.

Den som tror på något har blivit lurad
  • overdose

Hetvägg är kränkande för oss som är heta :( Nej hellre då att det heter, fulbulle.

• Johan70
    sverker11 skrev 2012-03-10 20:47:02 följande:
    ...
    Efter en av de otaliga bolltrådarna blev jag nyfiken och letade efter bollens historia på nätet men kammade noll. Jag misstänkte då att neger sågs som något exotiskt och att ordet kopplats ihop med det också exotiska kakao. Jag har nämligen ett svagt minne av att jag sett den kopplingen någonstans och det skulle kunna förklara varför neger blev förleden på ett bollformat bakverk som innehåller kakao.
    Så vitt jag vet kommer båda orden från latinets ord för "svart". Bollen och befolkningsbenämningen kommer alltså av samma ord men har inte mer än så med varandra att göra - den ena har inte fått namn av den andra.

Jag har ofta funderat på varför man tillåter att det finns ett land i Afrika som heter Niger och ett annat som heter Nigeria. I Europa finns dessutom ett land som heter Montenegro.
  • FrökenBex

Jag har aldrig hört någon säga fettisdagsbulle tror jag. Jag har bara hört semla och fastlagsbulle. Och det är ju tisdagen som är "fet" eftersom man äter massa innan fastan börjar! 

Svar på tråden Fettisdagsbulle är kränkande