Vad kan jag göra för att mina barn ska må bra?
Hej.
Jag separerade med en man för nåt år sedan. Jag levde i ett förhållande där alla typer av våld ingick emot mig från den mannen.
Jag har två barn med honom, han har aldrig skadat dem fysiskt.
Nu bor jag med en ny sambo och vi trivs bra ihop. Barnen trivs också jätte bra.
Barnens far har kontakt med barnen då och då. De ha inte träffat honom på över ett år. Han ringer ibland...nu har han inte hört av sig på 2 månader. Jag skickar iaf. information, och bilder av barnen till honom. Jag har ensam vårdnad. Vi har inte satt upp något umgängesavtal eftersom han inte ville det.
Till saken hör att han lovar barnen saker. Exempelvis sist så lovade han att ringa på en helg, men han hörde inte av sig och nu har det gått exakt 2 månader från den dag han lovade ringa....barnen blir ledsna och jag vet inte vad jag ska säga till dem längre. Förut sa jag alltid att han jobbar men det går inte längre. Barnen är 8 år och 3 år galma.
En annan gång lovade han det äldre barnet att de skulle träffas nästa vecka, men sen bad han barnet att ge mig luren, och sen sa han till mig att att han inte kan träffa dem i alla fall och att det är min uppgift att berätta åt barnen att han inte kommer...sen slängde han på luren.
Ibland känns det som om han vet att barnen blir ledsna och vill på något sätt manipulera dem för att jag ska få det svårt...
Barnen reagerar med vredesutbrott och båda barnen vågar inte sova utan att lampan är tänd...äldre barnet är på dåligt humör jämt och tror att ex. pirater eller att jag ska försvinna.
Barnen har aldrig haft en brakontakt med sin biologiska pappa. Han har tagit hand om dem nån timma sen de föddes, men barnen är ändå lesdna.
Det äldre barnet kommer också ihåg att han var elak och slog mig...jag brukar låta henne berätta och säga att man inte får göra så....han är en väldigt opålitlig person och jag är också lite orolig för att han skall föra dem till sitt hemland om han nån någn skulle vara ensam med dom.
Jag vet inte vad jag skall göra längre? Kan jag bryta kontakten med honom eftersom barnen tydligt mår dåligt pga. hans beteende, vad ska jag säga till barnen och hur kan jag hindra honom från att föra barnen utomlands?