• Dayos

Hur får jag honom att äta?

Hej
    Jag har en son som är drygt 3 år. Han var normalstor när han föddes, 3525 g, men har sedan varit svår att få upp vikten på. Han väger nu som drygt 3-åring 10,5 kg. I höstas vägde han 11 kg men har gått ner. Vi har provat med extra ersättningar som nutrical och annat för att lura i honom kalorier.
    På dagis äter han som alla andra, men hemma vägrar han. Om han ändå hade intresse för mat, var nyfiken och åt skulle han säkert vara smal, men inte så gravt underviktig.

Har provat alla sätt att få honom intresserad av mat, men det har blir värre och värre. Det enda han nästan alltid äter är risifrutti och gröt. Eventuellt potatis, ris eller pasta, men ingen protein alls. Inga grönsaker. Inga smörgåsar, gillar inte godis eller annat. 

Vi har massor av kontakt med sjukvården ang detta, ögonläkare, dietist, massor av prover tagna. han äter 25 mg Levaxin och mycket mera.

Hur ska jag göra för att få honom att äta? Han äter lite mer (gröt eller liknande) om jag matar honom, men om jag inte gör det kan han äta endast några skedar, hoppa ner från stolen och så är han klar.
    Får honom inte att sitta vid bordet ens, lägger jag mat på hans tallrik så blir han nästan hysterisk.
    Ska jag låta honom äta bara vad han vill och hoppas han tröttnar så småningom fast det är det jag gjort i evigheter, ska jag kräva att han smakar på maten varje dag även om det innebär timmar av trots och att han somnar hungrig?

Om han ändå vore normalstor så skulle jag inte bekymra mig, men då han redan är så tunn vill jag ju inte göra det ännu värre, om det går att göra det värre.

Det känns som om jag skulle behöva kontakt med en barnpsykolog ang detta, eller en sådan där supernanny. Mina andra två barn som nu är vuxna har alltid varit små och smala, men långt ifrån som min yngsta. De äldre har inte heller varit stor i maten, men de har smakat allt och ätit tills de blivit mätta.

• Svar på tråden Hur får jag honom att äta?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    På din beskrivning och din oro låter det som om din son ligger under sin egen viktkurva på BVC. Har du koll på det? Små och tunna barn kan ju ändå gå upp normalt utifrån sina förutsättningar.
    Det svåra med den här situationen är ju att man aldrig kan tvinga barn att äta mot sin vilja. Föräldrars oro för barnen kan lätt leda till en maktkamp i denna fråga. Ju mer oro och ambition från föräldrarna desto mer mothugg från barnet, brukar vara regel.
    Den bästa modellen, under förutsättning att det inte finns medicinska hinder, brukar vara att låta barnet äta vad det vill ha. Barn som är hungriga brukar be om mat. Om man ger dem innan de är hungriga säger de nej. Det viktiga är ju att han får tag i sin egen hunger och känsla för att äta och det kommer inte att lyckas om ni trugar i honom mat. Försök att stå ut med att avvakta. Gör inte en stor sak av detta. Om ni ska söka psykolog så gör det för att dämpa er egen oro inte för att lära er hur ni ska få barnet att äta.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur får jag honom att äta?