-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Barnen bakvända till 7 års ålder?
-
Kimona skrev 2012-03-11 20:08:18 följande:Jag satt på en sån där dyna från jag var 5 eller nåt
andra rekommendationer idag, spelar ju ingen roll hur man satt om man aldrig har krockat och blivit skadad, i efterhand kan man ju oftast säga att det hade varit helt lugnt att sitta i bagaget obältad -
Jag skulle trott det var uppenbart för alla att en siffra måste blivit fel i det jag skrev.
117 cm lång är hon.
-
Äppelpaj80 skrev 2012-03-11 21:34:15 följande:Jag skulle trott det var uppenbart för alla att en siffra måste blivit fel i det jag skrev.
117 cm lång är hon.
117 cm är ju inte så långt, om hon inte väger över 25 kg så kan hon nog sitta bakåtvänd i en Twoway. Säger inte att hon måste, men det skulle säkert funka. Min tjej sitter inte bakåtvänd i vanliga fall, men hon fick plats i lillasysters Twoway vid enstaka tillfällen fram tills hon var 124 cm lång. Nu väger hon 26 kg så nu vågar jag inte sätta henne i den längre, men frågan är om hon inte skulle passa på längden, hon är 127 cm lång och har långa ben och kort överkropp. -
Jag har idag aldrig sett någon som börjat skolan som sitter i bilstolCecci78 skrev 2012-03-11 21:22:01 följande:andra rekommendationer idag, spelar ju ingen roll hur man satt om man aldrig har krockat och blivit skadad, i efterhand kan man ju oftast säga att det hade varit helt lugnt att sitta i bagaget obältad
-
Kimona skrev 2012-03-11 22:01:29 följande:Jag har idag aldrig sett någon som börjat skolan som sitter i bilstol
ok, men det betyder ju inte att det inte existerar,,,, min satt hela nollan o sen nästan hela första terminen i ettan bakåt, lillasyster är mindre så hon kanske får plats längre. Vet några till som haft barnen bakåt så länge. -
Mormargit - Jo det är möjligt att det skulle gå men är nog väldigt trångt?!
-
Cecci78: i din länk står att barn över 4 bör sitta på kudde eller i bältesstol. Om du nu är så insatt bör du känna till att detta är något annat än bilbarnstol...
-
Klara satt bakåtvänd till hon var 4,5 år.
Hon skulle rent tekniskt kunna sitta bakåtvänd ett par år till (nu som 6 åring är hon 103 cm lång, så kort för åldern) men när hon var 4,5 var det dags för lillasyster att byta från babyskyddet till riktig stol och vi tog då beslutet att köpa en bältesstol till Klara istället för att köpa en bakåtvänd stol till. Hade K varit under 4 år, hade vi dock köpt en. Utan att tveka.
Nu kändes det väl... okej.. men hade lite dåligt i samvete i minst ett år efter vi vände henne...
-
Mormargit - Jo det är möjligt att det skulle gå men är nog väldigt trångt?!
Äppelpaj80 skrev 2012-03-11 22:28:55 följande:
Inte säkert, beror på stolen och på hur den är monterad. I bildtråden finns flera exempel på barn i den storleken som sitter bakåtvända och jag tycker inte att det ser särskilt trångt ut. Barnen drar nog gärna upp benen i stolen och sitter "skräddare" men det gjorde mina barn när de började sitta i bältesstol också. Barn i den längden når ju inte ner till golvet i bilen när de sitter i en bältesstol heller och det blir jobbigt att sitta med benen dinglande. -
Här är länk till bildtråden : www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html
-
Vår dotter fick bältesstol när hon var lite drygt 4.
Då satt hon med knäna vid hakan eller fötterna i en totalt omöjligt vikt vinkel för att öht få rum i vår rätt stora Mondeos baksäte bakvänd.
Lillebror har just fyllt tre och sitter enligt vårt synsätt självklart bakvänd i bilbarnstol fortfarande, men han börjar få trångt med fötter och ben. Han är också ganska lång. Få se om det går att flytta fram framstolen lite till...
-
Lumikki skrev 2012-03-11 22:30:38 följande:Cecci78: i din länk står att barn över 4 bör sitta på kudde eller i bältesstol. Om du nu är så insatt bör du känna till att detta är något annat än bilbarnstol...
Ja, det är ju det jag säger, att det står bältesstol i länken, jag använde fel ord innan i mitt tidigare inlägg. Jag är rätt noga med att säga bältesstol men det är inte alltid "folk" vet skillnaden utan säger bilstolar, barnstolar m.m. så jag skrev det, som ett samlingsnamn, men det var fel. Nu har jag sagt två gånger att jag menar bältesstol så jag hoppas att det räcker. Barn bör sitta i bakåtvänd stol så länge det går anser jag och sedan i bältesstol tills de växt ur den och i sista hand bilkudde men det kommer vi inte behöva än på många år till 7-åringen hoppas jag, han har ju som sagt för bara knappt 4 månader sedan bytt från bakåtvänd till bältesstol. -
Cecci78: ok
-
Mina pojkar har jag vänt när de varit 4 år. Då har det varit långa nog och vägt tillräckligt. Dottern är nu 3,5 år och det lär dröja länge än innan vi kan vända på henne. Hon är liten (12 kg och 93 cm) och jag skulle tro att hon lär vara omkring 5 år innan jag vänder på henne.
-
Tänker vända sen när alla stolar är urvuxna på rygglängden eller vikten. Dessutom får ju vikten gå ett par kg över 25 så gränsen för oss blir väl 1/3 av huvudet över Two-ways ryggstöd eller 27 kg. Just nu är hon 109 cm lång och väger 19 kg.
När tror ni det sker? Hon var 15 kg och 100 cm när hon fyllde tre, 18 kg och 105 cm när hon fyllde fyra, nu vid 4 år och 8 månader är hon 19 kg och 109 cm. Huvudet sticker inte alls upp över kanten i Two-way, så hon kan väl växa 20 cm till då (hälften på benen). Dvs fyra år till enligt längden och 2,5 år till enligt vikten? Någon gång där vid 7 års ålder blir det väl att vända.
-
Jag drar faktiskt till med 5-8 år (nu är ju 5 med på 2 alternativ men eftersom jag inte kan svara nåt där 3 år står med så...)
I "normalfallet", alltså inte ungar som kaskadkräks eller är jättar kan en 5-åring sitta bakvänd. Twoway funkade här till 5,5 år, 120 cm och 22 kg (hade nog gått ett par månader till också). Konstigt att SÅ många klagar på att deras 3-4-åringar "växt ur stolen" när min grabb är längre än nästan alla i samma ålder och det går.... -
Min 7 åring på 128 cm har ganska nyligen vuxit ur Two-way på höjden.Äppelpaj80 skrev 2012-03-11 22:28:55 följande:Mormargit - Jo det är möjligt att det skulle gå men är nog väldigt trångt?!
5-åringen på ca 110 cm tangerar kanten och kan därmed växa ca 10 cm till i kroppen innan stolen är urvuxen.
Huruvida det blir trångt eller inte beror på bil. Vi har åkt i bilar där det funnits hur mycket plats som helst och vi har åkt i bilar där min 2 åring på 80 cm sitter trångt.