• Anonym (svar)

Behöver svar, flytt, umgänge, kostnad, tingsrätt, hela baletten!

Jag vill ha varannan helg, han vägrar, funderar dra det vidare.
    Barnet är 1.5 år gammalt.
    Jag vill flytta från den här kommunenoch känner att om vi har varannan helg så spelar det någon roll om barnet inte bor i samma kommun som sin pappa.
    Jag vill flytta dit min kärlek bor, han har jobb så han kan inte flytta hit och det vill jag inte heller att han ska, där har vi en underbart stor familj, släkt med mycket kärlek och han har ett stort socialt nätverk, det har inte jag, har inga vänner, familj eller släkt här, bara mitt barn och hens pappa.
    Det jag undrar är, kommer jag få igenom varannan helg genom familjerätten eller måste jag driva det vidare till tingsrätten? Kommer det kosta mig något?
    Jag har ensam vårdnad.
    Om jag flyttar, hur blir det med umgängesresor? Ska jag betala dem och resa med barnet?
    Jag pratade med barnets pappa, han vägrar att barnet ska flytta och han säger att om vi nu skulle flytta så ska jag betala resorna och resa med barnet då jag väljer flytta eller så säger han att han kan stämma mig på umgängesbrott för att jag flyttar bort från honom med barnet, men jag skulle inte neka honom träffa sitt barn så hur kan det bli umgängesbrott?
    Ni som är kunniga, hjälp mig!

• Svar på tråden Behöver svar, flytt, umgänge, kostnad, tingsrätt, hela baletten!
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-03-13 11:56:25 följande:
    Barnet är 7 dagar av 14 med sin pappa. Han är lika mycket anknytningsförälder, barn har flera förstår du.
    Ja, men inte särsklit långa tider om du tittar.. 3 tim per gång innan sovdag kallar inte jag direkt mycket. OCH jag tvivlar på (men det har TS inte sagt något om iofs) att det har varit så sedan födseln.
  • kalleman
    Anonym (?) skrev 2012-03-13 09:19:49 följande:
    För att TS är barnets anknytningsförälder och bara 1½ år gammalt.
    Uppenbarligen finner hon inga problem med att rycka bort barnet från sin andra förälder så det borde ju inte vara något problem att rycka ifrån barnet från hennes moder elelr?

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-03-13 13:38:47 följande:
    Ja, men inte särsklit långa tider om du tittar.. 3 tim per gång innan sovdag kallar inte jag direkt mycket. OCH jag tvivlar på (men det har TS inte sagt något om iofs) att det har varit så sedan födseln.
    Man kan ha anknytning ändå. barn får en bra anknytning med sin pappa även om han jobbar förstår du...
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-03-13 13:38:47 följande:
    Sen har du fel, det handlar om heldagar: "Barnet åker till sin pappa efter frukost och kommer hem före sängdags."
  • Anonym (?)

Kopierat från ett inlägg av TS: 
     att barnet byter från sin hemmamiljö för ynka 3 timmar vakentid hos pappa och på morgonen vakna någon timma eller två tidigare än det skulle behöva pga hans kommande...

TS skriver ju att hon vill utöka helgtiderna istället fredag- måndag.  = barnet hinner landa mer hos den förälder den är hos istället för att flänga hit och dit hela tiden. Varanna vecka ÄR inte bäst för barnen. VISSA barn klarar det galant, men om du läser vad nu vuxna varannan veckas barn säger så har de oftast velat ha ETT boende och vara varannan helg hos den andra föräldern. VEM som är UF spelar ingen roll SÅVIDA inte barnet är litet och har varit mest med den ena. OM man då ska byta UF/BF måste det gå långsamt och det har de flesta varken ro eller lust till. Barnets perspektiv SKA råda, men det är sällan så. Tyvärr.

Kalleman, den förälder som barnet är mest vant vid är viktigare än den andra. Men det spelar ingen roll om det är mamman eller pappan.
    I detta fall är det dock mamman som barnet varit mest med.

Och du som skriver "förstår du" i slutet av allt, är du imbecill eller?

• kalleman
    Anonym (?) skrev 2012-03-13 13:57:50 följande:
     att barnet byter från sin hemmamiljö för ynka 3 timmar vakentid hos pappa och på morgonen vakna någon timma eller två tidigare än det skulle behöva pga hans kommande...

TS skriver ju att hon vill utöka helgtiderna istället fredag- måndag.  = barnet hinner landa mer hos den förälder den är hos istället för att flänga hit och dit hela tiden. Varanna vecka ÄR inte bäst för barnen. VISSA barn klarar det galant, men om du läser vad nu vuxna varannan veckas barn säger så har de oftast velat ha ETT boende och vara varannan helg hos den andra föräldern. VEM som är UF spelar ingen roll SÅVIDA inte barnet är litet och har varit mest med den ena. OM man då ska byta UF/BF måste det gå långsamt och det har de flesta varken ro eller lust till. Barnets perspektiv SKA råda, men det är sällan så. Tyvärr.

Kalleman, den förälder som barnet är mest vant vid är viktigare än den andra. Men det spelar ingen roll om det är mamman eller pappan.

Det bästa med barnet är att ha en sund relation med båda sina föräldrar. Något som förhindras ju längre ifrån man bor.

• Machapuchare
    Anonym (svar) skrev 2012-03-12 21:33:08 följande:
    Jag har framfört önskemålet i barnets intresse, ser det inte gynnsamt att barnet har två stycken som hämtar och lämnar mitt i veckan, att barnet byter från sin hemmamiljö för ynka 3 timmar vakentid hos pappa och på morgonen vakna någon timma eller två tidigare än det skulle behöva pga hans kommande arbetstid.
    De flesta barn har två föräldrar som turas om att hämta på förskolan, det är inget konstigt med det. Och att ha tre timmar vakentid med sin förälder låter som en ganska vanlig dag i många små barns liv.

Du måste försöka se detta ur barnets perspektiv, TS. Det är inte alls säkert att du är den enda som kan ta hand om ditt barn och att ökat umgänge med dig (som går ut över minskat umgänge med pappan) är det bästa för ditt barn.

Pappor är inte sämre föräldrar än vad mammor är!
  • Anonym (?)
    kalleman skrev 2012-03-13 15:01:21 följande:
    Det bästa med barnet är att ha en sund relation med båda sina föräldrar. Något som förhindras ju längre ifrån man bor.

Absolut! Det tycker jag också. Men en sund relation kräver två välmående föräldrar.

TS vill börja om, skaffa jobb och starta ny familj med sin kille. Han kan inte flytta pga jobb.
    Om hon tvingas stanna pga avståndet så kommer hon antagligen inte att må så bra och bli bitter på pappan. Visst, hon kan bli UF men är det verkligen barnets bästa? Att från att ha bott mest med mamman hamna hos pappan? Det ÄR trots allt inte super långt som hon ska flytta. Och hon erbjuder flera sammanhängande dagar istället.

DOCK kan jag tycka att TS kan visa god vilja och åtminstone står för hämtningen eller lämningen av barnet iom att hon väljer att flytta.
  • Lillafrökenfräken
    Machapuchare skrev 2012-03-13 15:20:22 följande:
    Pappor är inte sämre föräldrar än vad mammor är!
    Absolut inte, MEN, på TS verkar det som att pappan till barnet inte brydde sig innan separationen och nu mest vill ställa till med besvär då det är TS som ska ordna med kläder, blöjor, och allt annat som barnet behöver. Fadern till barnet verkar ju på TS beskrivning inte vilja lyfta ett finger för att det ska bli så bra som möjligt för ALLA parter.

Till TS: Jag har inget svar på din fråga men beklagar att ditt barn hamnar i kläm mellan dig och barnets far.
  • Anonym (svar)
    Lillafrökenfräken skrev 2012-03-13 15:39:37 följande:
    Absolut inte, MEN, på TS verkar det som att pappan till barnet inte brydde sig innan separationen och nu mest vill ställa till med besvär då det är TS som ska ordna med kläder, blöjor, och allt annat som barnet behöver. Fadern till barnet verkar ju på TS beskrivning inte vilja lyfta ett finger för att det ska bli så bra som möjligt för ALLA parter.

Till TS: Jag har inget svar på din fråga men beklagar att ditt barn hamnar i kläm mellan dig och barnets far.
    Tack, du har så rätt, jag har kämpat länge och jag fortsätter kämpa, nu ska jag få hjälp av en jurist så det kommer ordna sig
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-03-13 13:57:50 följande:

Varannan helg är för sällan och ts får svårt att få tingsrätten med sig om att ett mer utglesat umgänge skulle vara det bästa för ett litet barn.
  • Anonym (juridisk expert)

Du får inte som boendeförälder flytta från kommunen utan den andre föräldern samförstånd. Det går men dras det upp i process förlorar du med väldigt stor säkerhet.

Blir det i samförstånd, att den andr förälder skriver på flyttanmälan så får du stå för resorna. Du kan ju inte begära att någon ska anstränga sig åt dig heller.

• Anonym (svar)
    Anonym (juridisk expert) skrev 2012-03-13 17:02:14 följande:
    Du får inte som boendeförälder flytta från kommunen utan den andre föräldern samförstånd. Det går men dras det upp i process förlorar du med väldigt stor säkerhet.

Blir det i samförstånd, att den andr förälder skriver på flyttanmälan så får du stå för resorna. Du kan ju inte begära att någon ska anstränga sig åt dig heller.
    jag har ensam vårdnad så han har inget med flyttanmälan att göra.
  • Anonym (svar)
    Anonym skrev 2012-03-13 16:51:53 följande:
    Varannan helg är för sällan och ts får svårt att få tingsrätten med sig om att ett mer utglesat umgänge skulle vara det bästa för ett litet barn.
    jag vet flera som har barnen så och fungerar bra
  • Anonym
    Anonym (svar) skrev 2012-03-13 17:04:22 följande:
    jag vet flera som har barnen så och fungerar bra
    Fungerar eller fungerar bra? Är det värt en boende- och vårdnadstvist som du riskerar att inte vinna?
  • Anonym (svar)
    Anonym skrev 2012-03-13 19:41:02 följande:
    Fungerar eller fungerar bra? Är det värt en boende- och vårdnadstvist som du riskerar att inte vinna?
    ja det är det!
Svar på tråden Behöver svar, flytt, umgänge, kostnad, tingsrätt, hela baletten!