• minhalva

    Hur få henne sluta säga fula ord?

    HEJ, Jag har en 4 åring och ett yngre barn på snart 3 år. DEt stora barnet säger typ hela tiden bajskorv,prutt och dum till sitt syskon men också till oss vuxna. Hon kan till exempel be om ett glas vatten på ett artigt sätt men avsluta det med att säga Tack bajskorv.

    Jag blir riktigt arg och vet inte hur jag ska få henne att sluta säga så. Självklart tar lilla syskonet efter och härmar äldre syskonet i allt. Så nu har jag två barn som använder bajskorv,dum och prutt jämt.Jag vet att bajs och kiss hör till deras ålder men jag ogillar starkt att de använder det så mycket och vill helst få dem att sluta säga tack bajskorv, hejdå bajskorv osv...Snälla någon som kan ge mig tips på hur jag ska få dem att sluta säga så här!

    Tack!

     

  • Svar på tråden Hur få henne sluta säga fula ord?
  • minhalva

    Jag har försökt och säger det självklart men hon lysnar inte eller tramsar eller säger okej, men anväänder det igen i nästa minut...

  • MHM

    Min dotter höll på så ett tag. I början sa jag till ofta men det hjälpe inte. Att sitta ner och faktiskt prata om det gick bättre. Att man blir ledsen när någon kallar en bajskorv och dyl. Så pratade vi om snällare ord som man får säga istället, och kom fram till några bra ord tillsammans. Dom bra orden användes inte speciellt flitigt, men hon slutade med dom fula. Ibland glömde hon bort sig, och då frågade jag bara henne om hon kom ihåg vad vi pratat om, och bättrade sig.

  • sockerdricka
    MHM skrev 2012-03-11 21:36:43 följande:
    Min dotter höll på så ett tag. I början sa jag till ofta men det hjälpe inte. Att sitta ner och faktiskt prata om det gick bättre. Att man blir ledsen när någon kallar en bajskorv och dyl. Så pratade vi om snällare ord som man får säga istället, och kom fram till några bra ord tillsammans. Dom bra orden användes inte speciellt flitigt, men hon slutade med dom fula. Ibland glömde hon bort sig, och då frågade jag bara henne om hon kom ihåg vad vi pratat om, och bättrade sig.
    Det låter nog som det klokaste, att försöka ersätta orden med andra ord - i en jättebra bok som jag inte minns titeln på läste jag om en familj som hittade på egna tokroliga ord att kalla varandra; tvålkopp eller annat... det blev en familjegrej och skönt som omväxling från kiss-och bajsorden. Glad 
  • Liljan77

    Har en 6-åring som säger så till o från.Det är inte lätt att få honom att sluta då andra barn lär honom svordomar.Svär inte själv så jag har inte lärt min son några såna ord.
    Några ord har han lärt sig från bolibompa..Programledarna svär ju ibland o så programmet  "biss o kajs".

    Nu har vi bestäm att han får svära inne på sitt rum.
     

  • Malou30

    Du får helt enkelt köra med TIMEOUT metoden varje gång hon säger ett fult ord så varna henne först att om det upprepas så kommer du att sätta henne på stolen eller liknande där du kan se henne.lyder hon inte första gången så sätter du henne där och där berättar du för henne att hon ska sitta för hon var olydig i 3min och prata inte med henne under den tiden och smiter hon sätter du tillbaka henne utan att prata med henne och tiden får börja om.när det har gått 3 min så sätter du dig i ögon höjd med henne så hon tittar på dig och förklarar varför du satte henne där och be att hon ska säga förlåt,sen ger du henne en stor kram

  • Maria222
    Malou30 skrev 2012-03-20 16:33:32 följande:
    Du får helt enkelt köra med TIMEOUT metoden varje gång hon säger ett fult ord så varna henne först att om det upprepas så kommer du att sätta henne på stolen eller liknande där du kan se henne.lyder hon inte första gången så sätter du henne där och där berättar du för henne att hon ska sitta för hon var olydig i 3min och prata inte med henne under den tiden och smiter hon sätter du tillbaka henne utan att prata med henne och tiden får börja om.när det har gått 3 min så sätter du dig i ögon höjd med henne så hon tittar på dig och förklarar varför du satte henne där och be att hon ska säga förlåt,sen ger du henne en stor kram
    Mycket effektiv metod.
    Du kommer inte bara "bota" din dotter från ordbajseriet, du kommer även med all säkerhet att sänka hennes självkänsla till botten och tillsammans med det även tilliten till dig som förälder. Vilket förmodligen kommer få henne att lyda, och har man riktigt "tur" kommer hon att fortsätta lyda, istället för att tänka själv, konsekvenser av det är fall för grupptryck... mobbning... kränkningar och annat trevligt man önskar sina barn... eller?

    Att det finns människor som ens överväger att använda sig av dessa vidriga metoder är skrämmande, att det desutom finns de som faktiskt utövar dem mot sina stackars barn är extremt sorgligt!
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Tant Prysselius

    Vår förskola skickar in barnen på toa om dem pratar för mycket kiss och bajs, eftersom sånt snack hör hemma där. Men eftersom vi fått kämpa med uppmuntran för att få vår son (snart 4 år) att acceptera toaletten och ge upp blöjorna så känns det fel att säga som förskolan gör. Det kan ju öka hans olustkänslor inför toabesöken även fast han är blöjfri nu (men kan hålla sig för att slippa gå på toa ibland). Så istället möter jag bara hans kiss & bajsprat med att först säga att jag inte tycker det varken är roligt eller trevligt. Fortsätter han så ger jag honom ingen reaktion, jag är neutral till det han säger när han håller på och stoppar in ordet bajs 5 ggr i varje mening. Har kört så i 2 veckor nu och det funkar faktiskt! Han säger inte så en bråkdel av vad han gjorde innan jag började ignorera hans snack. Så det är mitt tips: gjut inte vatten på hans kvarn.

  • Tant Prysselius

    Kan klargöra att det alltså bara är de meningar med bajs i som jag inte låtsas om och reagerar på. Berättar han något som hänt på dagis t ex och mitt i slänger in en lång harrang av bajs-tillägg så svarar jag på det som inte hade något med bajs att göra. Alltså - ignorera bajsorden men inget annat. Förstår inte folk som inte pratar med sina barn eller inte vill lyssna på dem. Timeout känns hemskt att utsätta ett litet barn för. Dem förstår ju inte varför dem ska sitta där tills dem blivit "lydiga". Plus att jag kan inte låta bli att undra vad nästa steg är om barnen vägrar sitta kvar. Hålla fast dem, binda fast dem eller stänga in dem i ett rum? Usch!

  • Litet My

    Min son höll också på så och ju mer man sa till ju roligare blev det, vi ignorerade och när han tjatat tillräckligt mycket så man inte kunde låta bli att svara sa vi förvånat "Men är du bajsnödig? Bäst du går på toaletten då"

    Han säger än idag att "Vill man prata om bajs går man in på toaletten"

  • Perika

    Vår son har både haft en svordomsfas och en kiss-och-bajsfas och kom ur båda relativt snabbt när vi ignorerade de laddade orden. De är ju spännande just för att de är laddade och väcker reaktion så när det inte fungerar så tappar de snabbt sin status.

  • Coyote

    Äh, det är bara att ignorera. Självklart ska man förklara för barnet att man inte får kalla andra för bajskorv, men i övrigt så ger det med sig. Barn testar, de testar ord och vilken reaktion den vuxne bemöter det hela med. När barnen på mitt jobb tjatat om bajs och prutt en lång stund så kan jag säga något i stil med "jag tycker inte det är så himla kul att prata om bajs, jag vill att vi pratar om trevligare saker". Att läsa bajsboken är ett bra sätt att avdramatisera det hela, att göra ordet "okej".

    Men att använda sig av time-out för att ett litet barn pratar om kiss och bajs, det är bara idiotiskt.

  • minhalva

    Jag har försökt ignorera ibland går det bra för det stora barnete men sen kan lilla systern börja säga bajkorv och så fortsätter stora syskonet också himla jobbit i och med de är i två olika åldrar och man måste anpassa sitt sätt att hantera det på lite olika nivåer...och ett tag körde vi med Pippis fy bubblan men nu är vi tillbaka på ruta ett igen.

    Men jag ska ta tag i det på allvar och verkligen ignorera när det blir bajs och kiss i vartanat ord...

  • en glad
    Malou30 skrev 2012-03-20 16:33:32 följande:
    Du får helt enkelt köra med TIMEOUT metoden varje gång hon säger ett fult ord så varna henne först att om det upprepas så kommer du att sätta henne på stolen eller liknande där du kan se henne.lyder hon inte första gången så sätter du henne där och där berättar du för henne att hon ska sitta för hon var olydig i 3min och prata inte med henne under den tiden och smiter hon sätter du tillbaka henne utan att prata med henne och tiden får börja om.när det har gått 3 min så sätter du dig i ögon höjd med henne så hon tittar på dig och förklarar varför du satte henne där och be att hon ska säga förlåt,sen ger du henne en stor kram

    Nej inte "Time out"!!! Det kan de hålla på med i England för det är ändå bättre än att slå barnen, som fortfarande är tillåtet där! I Sverige har vi kommit längre sedan 1979 är det olagligt att kränka barn såväl psykiskt som fysiskt, och den lagen skall vi vara stolta över! Att placera ett barn utanför gemenskapen om så bara för 4 minuter riskerar att förstöra barnets tillit till mamma/pappa .... och det finns klokare sätt. Gör tvärtom tex!: uppmuntra när barnet faktiskt använder ett vårdat språk "Oj vad glad jag blir att du svarade fint nu, precis som man skall göra - se här får du en .... som belöning" .... På kvällen: "vilken bra dag vi haft idag, utan en massa kiss o bajs, jag tänkte vi kunde ta en extra saga/sång då ...." "Tänk vilken stor duktig tjej jag har nu som kan prata utan att använda de ord som mamma ogillar .... jag är så stolt över dig!"

      
  • Lisagren

    Du kan börja snacka bajs kiss språket sen kand du se deras reaktion och om ogillar det så snackar du med dem och säger så tycker alla vuxna också att det inte är bra,

  • Nomanisanisland
    Malou30 skrev 2012-03-20 16:33:32 följande:

    Du får helt enkelt köra med TIMEOUT metoden varje gång hon säger ett fult ord så varna henne först att om det upprepas så kommer du att sätta henne på stolen eller liknande där du kan se henne.lyder hon inte första gången så sätter du henne där och där berättar du för henne att hon ska sitta för hon var olydig i 3min och prata inte med henne under den tiden och smiter hon sätter du tillbaka henne utan att prata med henne och tiden får börja om.när det har gått 3 min så sätter du dig i ögon höjd med henne så hon tittar på dig och förklarar varför du satte henne där och be att hon ska säga förlåt,sen ger du henne en stor kram


    Vilket vedervärdigt trams. Sätt dig själv där, så behandlar man inte barn. Punkt.
Svar på tråden Hur få henne sluta säga fula ord?