• Behöverhjälp01

Vi behöver hjälp för att lösa våra problem

Hej på er! Jag har läst flera trådar i den här forumavdelningen som handlar om hur ena eller andra parten i ett förhållande har fått minskad lust. Sedan vänder och vrider man på företeelsen och kommer fram till att man "måste lösa sina problem". Så långt är jag med. Men HUR? Vad jag vill med den här tråden är få förslag på VAD man kan göra för att öka lusten och hitta tillbaka till varandra. 

För att göra en lång historia så kort det går:

Jag och min sambo träffades för 3,5 år sedan. Vi inledde ett KK-förhållande som varade i ett halvår. Lyckligtvis blev vi kära och blev ett par. KK-förhållandet var väldigt vilt och hett och vi hade mycket sex på ett sätt som jag inte tror någon av oss haft tidigare. Så fortsatte det även den första tiden efter vi blev tillsammans. Efter ett tag blev vi sambos. 

Min sambo är allt jag önskar mig: han är snäll, omtänksam, lojal, ärlig, ödmjuk. Jag ser en framtid tillsammans med honom och jag älskar honom med allt jag är. Vi har ett bra förhållande, vi kan prata med varandra, försöker dela på uppgifterna i hemmet, vi bråkar i stort sett aldrig och har i övrigt det väldigt ordnat med jobb och ekonomi. Vi planerar vår framtid och ser barn och hus framför oss. Allt borde således vara frid och fröjd.

Men min sexlust har bara dalat under tiden vi varit tillsammans. I dagsläget är den i stort sett obefintlig. Jag lider över detta för jag VILL ha sex, men jag känner ingen lust. Sambon mår såklart lika dåligt över det och jag förstår honom. Vi är helt överrens om att vi inte kan ha det såhär. Men vi vill inte behöva lämna varandra på grund av ett ej fungerande sexliv när vi älskar varandra och har det så bra i övrigt. 

Vi har pratat mycket om det. Vi förstår varandras känslor, dvs han förstår att jag är förtvivlad över den uteblivna lusten och jag förstår att han känner sig frustrerad, osedd och ledsen. Han tjatar aldrig och vi bråkar inte om det, vi talar om det. Oftast med tårar som följd från min sida då jag känner mig så otillräcklig och som orsaken till att han mår dåligt. Hade min sexlust varit som den skulle hade problemen inte funnits. 

Vi måste således lösa problemet och öka min lust, så att vi kan ha ett fungerande, glatt och härligt sexliv, så som det en gång var (eller i alla fall likt det som en gång var).                 

Jag har försökt med L'Argiplex, men då jag inte riktigt tror på hela grejen så hjälpte det nog knappast. Är dock villig att göra ett nytt försök. Vi har försökt med att han ska ta mer initiativ, vi har försökt med avhållsamhet (för att väcka längtan och lust) och vi har försökt med att jag ska ta mer initiativ. Själv försöker jag jobba med mig själv, lyssna på kroppens signaler. Vilket egentligen mest resulterat i att jag försökt tvinga mig själv att vara kåt. Det fungerade inte.

Finns det hjälp att få? Finns det någon man kan prata med? Vart vänder man sig? Finns det läkemedel?

Nu blev det här väldigt långt, tack alla som orkat läsa. Jag älskar min sambo och han älskar mig. Vi vill rädda det vi har för vi tycker det är värt att räddas.

• Svar på tråden Vi behöver hjälp för att lösa våra problem
  • memschi

Vi VILL också hitta tillbaka.
    Vi har varit tillsammans i 2,5 år.

Jag vet inte om vi har haft så mycket sex med varandra så att det kan räknas som MYCKET, men det har varit betydligt mer än vad det är idag och båda märker att det inte är som det ska.

Vi har dock mycket problem i förhållandet, Bråk och dispyter.. Vi har funderat på familjerådgivning, men jag är skeptisk. Man får bara fem träffar och ska dessa fem (väldigt få!) träffar hjälpa? Hur långt kommer man då!?

Men är det någon som har erfarenhet av just parterapi? Vad tyckte ni? Hur var det upplagt?

Vi bor i norrort/Sthlm.

• Behöverhjälp01

VanillaT:

Jag hittade inget ord, därför jag skrev "tvinga" med "". Men ok, man kanske skulle börja med en "enklare" övning. Är tanken med den att man inte "får" ha sex då eller? Eller kan man ha det om man börjar känna sig sugen under de här 30 minutrarna?

Åh, herregud, jag känner mig som en 5-åring som inte kan eller vet någonting... ;)

• Mossagti

Med fem träffar hinner man väldigt långt. Det stora jobbet görs ju av er, mellan träffarna.

Ni får båda berätta varför ni är där och om ni har samma bild av problemet. Sedan får ni hjälp att bryta mönstret och gå vidare i relationen. Ibland söker man hjälp försent och då kan man få hjälp att avsluta på ett bra sätt.

• VanillaT

Blir ni sugna så klart att ni får ligga! Inga så hårda regler, men det kanske viktigaste att få goset tillbaka! Men det e viktigt att det e du som vi sexa eftersom det är du som inte velat!..... Hmmm kanske bra att inte få ha penetrerande sex när jag tänker efter då.

5 ggr är bra!!!! 

• memschi
    Kommandomamman skrev 2012-03-13 19:52:16 följande:
    Med fem träffar hinner man väldigt långt. Det stora jobbet görs ju av er, mellan träffarna.

Ni får båda berätta varför ni är där och om ni har samma bild av problemet. Sedan får ni hjälp att bryta mönstret och gå vidare i relationen. Ibland söker man hjälp försent och då kan man få hjälp att avsluta på ett bra sätt.
    Hmm.. Okej.
    Ja, vårat problem är att vi inte kan kommunicera. Eller, när jag kommunicerar får jag en betongvägg mittemot mig. Får liksom inga svar. Bara tystnad. Som gör att jag blir helt frustrerad och efter några försök blir jag helt rasande av all frustration. Men båda vill att det ska fungera, så förhoppningsvis är det inte försent.
  • memschi
    VanillaT skrev 2012-03-13 19:57:38 följande:
    Blir ni sugna så klart att ni får ligga! Inga så hårda regler, men det kanske viktigaste att få goset tillbaka! Men det e viktigt att det e du som vi sexa eftersom det är du som inte velat!..... Hmmm kanske bra att inte få ha penetrerande sex när jag tänker efter då.

5 ggr är bra!!!! 
    Tack för tipset, detta ska jag föreslå för sambon! :)
  • VanillaT
    memschi skrev 2012-03-13 20:00:27 följande:
    Hmm.. Okej.
    Ja, vårat problem är att vi inte kan kommunicera. Eller, när jag kommunicerar får jag en betongvägg mittemot mig. Får liksom inga svar. Bara tystnad. Som gör att jag blir helt frustrerad och efter några försök blir jag helt rasande av all frustration. Men båda vill att det ska fungera, så förhoppningsvis är det inte försent.

Ja det blir inte bättre av sig själv o att ni INTE gör nått åt det. Boka tid nu!

• Anonym (Auror)
    Behöverhjälp01 skrev 2012-03-13 19:47:34 följande:
    VanillaT:

Jag hittade inget ord, därför jag skrev "tvinga" med "". Men ok, man kanske skulle börja med en "enklare" övning. Är tanken med den att man inte "får" ha sex då eller? Eller kan man ha det om man börjar känna sig sugen under de här 30 minutrarna?

Åh, herregud, jag känner mig som en 5-åring som inte kan eller vet någonting... ;)
    Sex är känsligt och många har inställningen att det finns antingen ett absolut "Ja, jag vill jättegärna ha sex nu!" eller ett "nej, jag vill inte ha sex nu." Det är ju en gråskala, som med allt annat.

Bara för att jag inte är sugen på sex så betyder det ju inte nödvändigtvis att inte vill ha sex.

T ex, säg att jag ska käka middag med en kompis. Hon vill jättegärna käka tacos, men jag är inte så sugen, för jag käkade tacos två gånger förra veckan. Men eftersom hon vill äta tacos, så går jag med på det. Det är ju inte som att jag blir illamående när jag käkar det.

Kanske inte världens bästa förklaringen, men äh...

Tanken med sex varannan dag tror jag är att man ska få in lite vana och rutin på att faktiskt ha sex. Det behöver inte vara fontänorgasmer och shit, utan bara lite närhet.

Det är lite det jag tränar just nu, att ha sex fast jag inte är så sugen i början. Jag vet ju att jag oftast blir mer tänd när vi hållit på ett tag. Men jag önskar att det kom lite mer spontant, och att jag tog mer initiativ.
  • ekaplaz

Två böcker som kan vara till hjälp: Kärlek – en handbok och

Kåt, glad och tacksam – attityden till sex och kärlek som förändrar ditt liv,

båda av Eva Sanner som skriver klokt och vettigt, förstående och hjälpande.

pröva också att bara krama varandra 30 sek! varje dag efter jobbet!

• Tingeling6

Sex ÄR känsligt, särskilt när det råder obalans... Visst finns det hjälp att få.. Jobbar själv som sexual-och relationsrådgivare och vet hur otroligt jobbigt det kan vara med den här typen av problem. Tyvärr är det ju oerhört vanligt och vi har en tendens att lägga stor press på oss själva att vi måste vara sexgudinnor samtidigt som livet i övrigt ställer oerhörda krav på oss... Mitt råd till er är att inte pressa på så det känns forcerat och sluta tänk SEX! Tänk istället närhet och sensualism, intimitet... Det kittlar kanske sinnet mer? Börja uppvakta varandra igen, som ni förmodligen gjorde i början av er relation. Skicka sexiga sms, tala om vad ni uppskattar hos varandra, vad ni fantiserar om osv. Var lite naughty! Överraska din partner med något du vet att han uppskattar ( behöver inte vara kopplat till sex) det ger dig en härlig kick att se honom glad. Boka in en lunch med varandra och smit från plikterna en stund.. Börja träna, om du inte redan gör det, det ger dig en stor dos endorfiner som också får dig att känna dig sexigare och gladare. Ge varandra en sensuell massage, tänd ljus, sätt på lite tantramusik och upptäck varandras kroppar på nytt... Jag lovar att det finns massor med nya oupptäckta erogenazoner som ni inte hade en aning om... Upptäck varandra med munnen, tungan, dofter, testa med en ögonbindel för att förstärka känslan... Och framför allt, lägg ner pressen på prestation och tillåt er att bara vara här och nu och njut av varandras närhet! Lycka till!!

• Anonym (Auror)

Apropå att slappna av...

Från serien Zelda av Lina Neidestam. :)
Svar på tråden Vi behöver hjälp för att lösa våra problem