Skolan som välkomnar med tvång?
Okej, nu måste jag höra om någon annan har det så här, detta tyckte jag var lite störande:
Sedan terminens början har vi fått veta att skolan ska ha öppet hus 9.30-12, det är nu lördag 24 mars.
Idag fick jag detta i mailen:
ÖPPET HUS! 24 mars, kl 9.30-12
På Öppet hus är alla välkomna! Elever och personal kommer att visa upp X- skolan och vad vi hittar på här. På programmet finns undervisning , uppträde, fika etc.
Dagen är obligatorisk, precis som en vanlig skoldag. Den 22 maj kommer eleverna att kompenseras för att ha deltagit på Öppet hus. Har eleven förhinder att närvara ska blanketten ?Ansökan om ledighet för elev? lämnas till klassföreståndare.
Varmt välkomna!
--
1. Om de nu ska införa skolplikt på en lördag så kunde de väl ha meddelat det vid terminens början?
2. Ingen har sagt något om innehållet i detta, jag tog för givet att det som förr i världen var en möjlighet att gå dit och tala med lärarna, inte någon sorts fest. Tråkigt om man hade planerat annat redan och därmed missat något som kanske skulle vara kul för ens barn att vara med om. Nu går han i ettan och så små är inte engagerade i uppträdande etc, så vi kan inte vänta oss att få höra om detta på annat sätt.
3. Jag känner mig inte "välkommen" när jag är tvingad att vara någonstans vid vite av att behöva greja med blanketter, känns bara irriterande med den formuleringen.
4. Varför kunde man inte göra detta på skoltid om de ändå ska vara komplediga sedan?
Så:
Är jag en gnällkärring eller är det någon annan som tycker att informationen kunde varit bättre här? Och tycker ni det är okej att införa obligatoriska lördagstimmar?