• Themis

Skolan som välkomnar med tvång?

Okej, nu måste jag höra om någon annan har det så här, detta tyckte jag var lite störande:

Sedan terminens början har vi fått veta att skolan ska ha öppet hus 9.30-12, det är nu lördag 24 mars.

Idag fick jag detta i mailen:

ÖPPET HUS! 24 mars, kl 9.30-12

På Öppet hus är alla välkomna! Elever och personal kommer att visa upp X- skolan och vad vi hittar på här. På programmet finns undervisning , uppträde, fika etc.

Dagen är obligatorisk, precis som en vanlig skoldag. Den 22 maj kommer eleverna att kompenseras för att ha deltagit på Öppet hus. Har eleven förhinder att närvara ska blanketten ?Ansökan om ledighet för elev? lämnas till klassföreståndare.

Varmt välkomna!

--

1. Om de nu ska införa skolplikt på en lördag så kunde de väl ha meddelat det vid terminens början?

2. Ingen har sagt något om innehållet i detta, jag tog för givet att det som förr i världen var en möjlighet att gå dit och tala med lärarna, inte någon sorts fest. Tråkigt om man hade planerat annat redan och därmed missat något som kanske skulle vara kul för ens barn att vara med om. Nu går han i ettan och så små är inte engagerade i uppträdande etc, så vi kan inte vänta oss att få höra om detta på annat sätt.

3. Jag känner mig inte "välkommen" när jag är tvingad att vara någonstans vid vite av att behöva greja med blanketter, känns bara irriterande med den formuleringen.

4. Varför kunde man inte göra detta på skoltid om de ändå ska vara komplediga sedan?

Så:

Är jag en gnällkärring eller är det någon annan som tycker att informationen kunde varit bättre här? Och tycker ni det är okej att införa obligatoriska lördagstimmar?

Full frontal nerdity.
  • Svar på tråden Skolan som välkomnar med tvång?
  • lykantrophona

Du verkar störa dig på ett det är ett "öppet hus" med "obligatorisk närvaro".

Det öppna huset riktar sig alltså till folk som har barn som kanske ska börja i skolan. Det är inte obligatoriskt för gästerna att komma, utan öppet. För att man ska ha något att visa upp, så håller man lektioner i skolan då när gästerna kan komma och se hur skolan fungerar. Om man drar till liknelse till släktkalaset, är det alltså att värden och dess familj förväntas finnas på plats för en fest, men gästerna får välja.

Ifall det är olagligt... ja, ta upp det med rektorn istället då. Men som sagt, detta är inget ovanligt. Man skulle kunna tycka att skolan skulle informerat om det i god tid, där kan jag förstå din irritation. Men personligen tycker jag att du är en gnällkärring som hakar upp dig på det här.

• Duckan

Nej, jag är inte ointresserad och vill självklart delta. Det betyder inte att jag välkomnar lördags-tvång för mitt barn. Vi har ett landställe som vi vill åka till på helgerna för att nämna ett ex på varför våra lediga helger är viktiga för oss.

• Themis
    lykantrophona skrev 2012-03-13 20:31:20 följande:
    Du verkar störa dig på ett det är ett "öppet hus" med "obligatorisk närvaro".

Det öppna huset riktar sig alltså till folk som har barn som kanske ska börja i skolan. Det är inte obligatoriskt för gästerna att komma, utan öppet. För att man ska ha något att visa upp, så håller man lektioner i skolan då när gästerna kan komma och se hur skolan fungerar. Om man drar till liknelse till släktkalaset, är det alltså att värden och dess familj förväntas finnas på plats för en fest, men gästerna får välja.
    Jag får inte ihop det ni skriver om rekryterings-öppet hus för det har vi haft men det var inte obligatoriskt, innehöll inga lektioner med barn och det var ju INNAN sonen själv började på skolan, naturligtvis.
    Full frontal nerdity.
  • nine05

Känner med ts. Min undran en 7-åring som får kompledigt, blir nog inte ledig utan är ju på fritids hela dan. För tanken är väl inte att man ska ta ledigt för att barnet ska få sin kompledighet. Shit en gnällkärring till:)

• Themis
    nine05 skrev 2012-03-13 21:36:20 följande:
    Känner med ts. Min undran en 7-åring som får kompledigt, blir nog inte ledig utan är ju på fritids hela dan. För tanken är väl inte att man ska ta ledigt för att barnet ska få sin kompledighet. Shit en gnällkärring till:)
    Precis. Och om tanken ÄR att man ska ta ledigt, så kan man väl lika gärna ha denna aktivitet på den dagen som nu är "kompledig" från början, liksom?

Känns bara något ologiskt det hela.
    Full frontal nerdity.
  • pigglet
    Themis skrev 2012-03-13 21:40:42 följande:
    Precis. Och om tanken ÄR att man ska ta ledigt, så kan man väl lika gärna ha denna aktivitet på den dagen som nu är "kompledig" från början, liksom?

Känns bara något ologiskt det hela.

De väljer väl en lördag eftersom det är en dag som de flesta är lediga? Dvs att ha öppet hus på en torsdag förmiddag och vänta sig att folk utifrån ska komma - det blir inte så praktiskt.
    Themis skrev 2012-03-13 21:34:56 följande:
    Jag får inte ihop det ni skriver om rekryterings-öppet hus för det har vi haft men det var inte obligatoriskt, innehöll inga lektioner med barn och det var ju INNAN sonen själv började på skolan, naturligtvis.
    Det kan inte ha varit obligatoriskt för de elever som gick på skolan då - bara att ni inte visste om det?
    På vår skolas öppet hus är det inte lektioner, utan man går runt i de olika klassrummen och har olika aktiviteter. 

• Themis
    pigglet skrev 2012-03-13 21:48:26 följande:
    De väljer väl en lördag eftersom det är en dag som de flesta är lediga? Dvs att ha öppet hus på en torsdag förmiddag och vänta sig att folk utifrån ska komma - det blir inte så praktiskt.

Det kan inte ha varit obligatoriskt för de elever som gick på skolan då - bara att ni inte visste om det?
    På vår skolas öppet hus är det inte lektioner, utan man går runt i de olika klassrummen och har olika aktiviteter. 

Jag kan tycka att om man får 3.5 månaders varsel så borde folk kunna boka in det faktiskt. Hur klarar man annars av tandläkarbesök eller bilservice?

När man som jag nu får tio dagars varsel på en lördag så är det betydligt sämre enligt min mening.
    -
    Och när vi hade öppet hus på stora skolan med förskolan så fick de bara gå runt och titta i lokalerna, sitta ner och göra nåt litet pyssel och de olika lärarna var utspridda i rummen så man kunde ställa frågor.
    Full frontal nerdity.
  • Themis

Men det känns väl dags att stänga butiken här, tack för alla svar! Och så fick man lära sig en bit av skollagen också på kuppen.

Full frontal nerdity.
  • trolltjejen

Jag har aldrig hört talas om att man haft obligatoriska aktiviteter i skolan vare sig på helger eller kvällar. Jag håller med om att informationen borde gått ut tidigare.

Aktiviteter (som basarer och liknande) brukar ju vara frivilliga och trevligt att vara med på, men såklart man vill planera innan.

Är det en friskola eller kommunal skola?

• Themis
    trolltjejen skrev 2012-03-17 14:25:02 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att man haft obligatoriska aktiviteter i skolan vare sig på helger eller kvällar. Jag håller med om att informationen borde gått ut tidigare.

Aktiviteter (som basarer och liknande) brukar ju vara frivilliga och trevligt att vara med på, men såklart man vill planera innan.

Är det en friskola eller kommunal skola?    
    Helt vanlig kommunal skola.
    Full frontal nerdity.
Svar på tråden Skolan som välkomnar med tvång?