• Övikstjej87

En liten fundering hur ni ser på abort

Hej.
    Jag ska göra en uppsatts om abort för eller emot.
    Nu undrar jag om ni är emot eller för abort?
    Varför är ni i såfall för abort?
    Varför är ni isåfall emot abort?

Ni får självklart vara anonym när ni svara om ni gör det.
    Tack på förhand :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 15:44
    Eller om ni är varken eller får ni gärna skiva också :)

• Svar på tråden En liten fundering hur ni ser på abort
  • plastmamma

Tycker att det är helt upp till en själv.
    Har man blivit på smällen men lever ett liv där man inte kan ge barnet goda förutsättningar
    så tycker jag att abort är helt okej. Och att inte vilja ha barn är väl ett bra skäl, inte rättvist mot ett barn att komma till när det inte är önskat.

• Anonym
    plastmamma skrev 2012-03-15 15:33:37 följande:
    Har man blivit på smällen men lever ett liv där man inte kan ge barnet goda förutsättningar
    så tycker jag att abort är helt okej. Och att inte vilja ha barn är väl ett bra skäl, inte rättvist mot ett barn att komma till när det inte är önskat.
    tycker samma. Men alla vet hur barn blir till och om man absolut inte vill bli gravid, så finns det skydd :)
    En del använder ju abort som preventivmedel och det är big wrong! 
  • Övikstjej87
    Tackar för att ni svarade. Jag håller med er fullständigt :)
  • Jeff

Jag är för rätten till abort, jag tror inte barn tjänar på att födas till föräldrar som inte vill ha dem.

• GangsterKermit

Jag är både för och emot. Jag är för om man lever ett liv som inte har plats för ett barn t.ex. om man lever i ett dåligt förhållande, har en dålig ekonomi, dåligt hemma eller helt enkelt inte är kapabel någonstans att ta hand om ett barn av olika anledningar. 

Sedan är jag emot om man tycker att abort är som att byta trosor, att det är som att använda det som ett p-medel bara för att man inte orkar använda p-piller eller kondom. Då tycker jag att man borde tänka om lite om hur man beter sig faktiskt! Abort är inget som man gör bara för att man inte orkar trä på en kondomj*vel! Då ska man verkligen inte ha sex överhuvudtaget om man tänker och beter sig så!  

Du är allt jag har önskat mig ♥
  • Anonym

Instämmer helt med dig!!
  • Marionettdocka

För. oavsett anledning. Jag tycker kvinnan har rätt till sin kropp och jag tycker att barn som föds har rätt att vara önskade. Vissa människor kanske önskar barn men avstår för att de inte tycker att de är lämpade ex pga missbruk eller stor risk att barnen får svåra sjukdomar.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym (brumbrum)
    GangsterKermit skrev 2012-03-15 17:04:08 följande:
    Jag är både för och emot. Jag är för om man lever ett liv som inte har plats för ett barn t.ex. om man lever i ett dåligt förhållande, har en dålig ekonomi, dåligt hemma eller helt enkelt inte är kapabel någonstans att ta hand om ett barn av olika anledningar. 

Sedan är jag emot om man tycker att abort är som att byta trosor, att det är som att använda det som ett p-medel bara för att man inte orkar använda p-piller eller kondom. Då tycker jag att man borde tänka om lite om hur man beter sig faktiskt! Abort är inget som man gör bara för att man inte orkar trä på en kondomj*vel! Då ska man verkligen inte ha sex överhuvudtaget om man tänker och beter sig så!  
    Håller så med dig.
    Abort ska vara en hjälp för de som inte vill/kan ha barn, inte ses som ett preventivmedel.
  • Ajkje

För kvinnors rätt att själva bestämma över sin reproduktion.

• Pallas

De här kvinnorna som struntar i att skydda sig för att de ju kan göra abort i stället, finns de verkligen? Statistiken talar starkt emot det. Min tro är att om de verkligen finns och är så många som det verkar på inläggen hittills här i tråden (50% påstår indirekt att det finns folk som ser lättvindligt på abort) så ligger det andra saker bakom som definitivt gör det lämpligt med abort i just de fallen. Det enda jag har att invända mot det är att det är en samhällsekonomisk belastning.

• fostermamma

Emot oavsett anledning ENDAST okej vid våldtäkt Du kan maila mig om du vill fråga mera

• Vilda Tiger

Jag är emot abort men skulle inte gå så långt som att ta bort möjligheten till det. Tycker bara att tanken är vidrig, speciellt de sena aborter vi tillåter idag.

• maaammaaa

Jag är abortmotståndare av det skälet att jag anser att abort är att döda liv. Nu är ju inte alla ansvarsfulla med skydd eller god livsstil. Då tycker jag att adoption eller familjehem är bättre än abort. De flesta som vill adoptera barn kommer också att älska det. Missbrukarvården för en gravid kvinna borde bli obligatorisk. Skyddshem kan också behövas. Jag kommer säkert få mycket mothugg för mina åsikter men jag tar tillfället i akt och ger min syn på saken.

• Mamma46

Jag försökte få barn i måånga år. Efter den siste operationen jag hade (i försök att rädda äggledare) fick jag dela rum med en tjej som nyss gjort abort. Hon var förtvivlad över detta  och jag tror de flesta inte tar lättvindligt på abort. (Och jag hoppas att de som gör det fångas upp i sjukvården och får relevant psykvård.)
    Trots att det tog 20 år för mig att bli gravid har jag aldrig känt att jag har rätt att döma de som gör abort. Och vad jag förstår har det funnits i alla tider om än under andra omständigheter. Vi har bara moderniserat och legaliserat (i sverige) det (tack o lov)... precis som med så mycket annat...

Det är inget som ska tas lättvindligt och kanske jag är tveksam till den sena tidsgränsen men jag känner starkt att det måste vara upp till var och en att styra sitt liv och göra det bästa av det. Att lämna barn till adoption och fosterhem har många nackdelar också och borde bara inbegripa de barn som redan är födda och har behovet. Jag har ingen statistik på nackdelarna men har upplevt dem... 

Svar på tråden En liten fundering hur ni ser på abort