• LisenLi

    BF oktober göteborg 1a barnet

    Hej där ute

    Ngn mer än jag som har beräknad BF runt oktober och väntar 1a barnet.
    Hade varit kul att följas åt med funderingar och råd.

    Jag är 29 år och väntar mitt första barn. Spännande men fortfarande tidigt och overkligt. Vi har inte gått ut officiellt ännu. Börjar nu ordenligt kolla runt på baby och mammasidor och ta in all information om graviditet.

    Jag har alla möjliga gravidsymptom och har haft sen första början i princip.
    Illamående hela dygnet (fruktansvärt att gå omkring och hulka hela tiden men jag kräks dock inte),
    extrem trötthet,
    "mensvärk",
    oerhört bra luktsinne och
    smaksinne.
    Smaken har förändrats och jag har en obehaglig metallisk smak hela tiden vilket gör att jag ständigt stoppar i min ngn (är verkligen ingen småätare egentligen).
    Jag har problem med mintsmak och undviker därför att borsta tänderna (inte bra då man ska vara extra noga nu).
    Kissar mycket (gör detta även vanligtvis men nu är det extremt).
    Mina bröst har svullnat betydligt redan och magen börjar svullna upp.

    Jag längtar efter att illamåendet och tröttheten ska försvinna men kan tänka mig att jag börjar nojja över hur det står till när de symptomen avtar.

    Hur har ni det?

  • Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet
  • LisenLi

    Ååh du har en sådan där bra smaknapp! Sådan glömmer jag alltid att det finns men när jag ser en vill jag ha den men tänker att det ska jag köpa sen... Får ta tag i mig och gå och köpa en. Borde vara så bra att smaka med.
    Dessutom gillar de väl friheten att sitta och tugga lite hur de vill.

    Lillan har fått fler tänder. Runt 8månadersdagen dök det upp TRE till, på en gång! Inte konstigt att hon varit lite ur gängorna. (Fast det är hon ju fortf ibland hihi).

    Utseendet har ändrats lite mer nu när alla fronttänderna är framme, tycker jag. Hon ser äldre ut. Ibland är hon mkt bebis såsom när hon ammar, och ibland stora tjejen, typ när hon sitter i vagnen och spanar in de större barnens lekar -vill oxå vara med.

    Härom dagen satsade jag på hemmakok. stod i timmar å kokade, mixade, hackade osv. Skulle göra fiskbullarna som finns som recept i en av de folders man fått. Ngr bullar blev det dock inte. Följde receptet helt men allt bara flöt ut till en massa. (Jaja det ska ju ändå mosas.) Efter allt kokande, hackande, mosande, mixande + att jag tappat hälften på golvet, fick hon smaka. Å vad gjorde hon! Puttade ut allt med en äcklad min! Suck!
    Men det är väl bara att vänja sig. Så nu är fisk"bullarna" prydligt infrysta å lagda lååångt in i frysen i väntan på bättre tider...

    Testade även 8 månaders burkar men vissa har så enormt stora bitar i och går inte att mosa sönder. Visst ska de lära sig tugga men det ska väl inte vara meningen att de ska svälja hårda riskorn. Nej, nu har vi återgått till 6 månaders burkar ett tag till. Om du har tips på bra 8 månaders burkmat tar vi gärna emot. De olika fabrikanterna har ju olika stora bitar för olika åldrar. Tex Hipp har mindre bitar och Semper har större bitar. Så man får gå efter utseende, inte efter månader. Vi köper ofta Hipp, dels pga att smakerna är goda, tycker lillan, och att de har ständig rabatt på i affär.

    Nu är del helg, vilket betyder att tiderna tyvärr brukar bli lite upp och ner. Speciellt som vi ska åka till svärisarna. Eftersom lillan inte sover annat än i sin säng nu så är det svårt att göra sådan resor. Hon missar alltid sömn då och både hon och jag blir griniga. Jag hoppas jag kommer på ett sätt att få henne att vara lugn och inte så nyfiken i vagnen så hon kan sova där. Öronskydd och mörkläggningsgardin kanske . Förra veckan somnade hon nästan i vagnen på en buss (jippi) men då kom det lägligt på en dagisklass, och så var det med den sömnen.....

    Det var så mysigt när man kunde gå på promenad läänge, som du säger. Det brukar iof sig gå bra med mitt upplägg, då vi åker till stan el likn på fm mellan sovningarna. Skönt även för mig att inte vela runt där hur länge som helst. Och jag går flera timmes-promenader på dagen istället för en låång. Anpassning!

    Idag mysfikade jag med ngt vänner utan lillan, som var med sin pappa. Första gången faktiskt, fika ensam utan bebis. Har liksom inte haft behovet förut samt att det inte blivit så bar. (Fikar mkt med andra föräldrar tillsammans med barnen.) Då det ändå eventuellt kunde bli tal om amning, vid den tiden, var vi i närheten av hemmet, så det var inte speciellt dramatiskt. Både skönt och konstigt att inse att jag är precis densamma som innan bebis, i alla fall i det sammanhanget, tillsammans med gamla barndomskompisar. Mitt liv är förändrat men inte jag.

    Lillan hasar sig fortfarande bakåt och runt men inget krypande framåt. Hur går det för din lille?

    Härligt med sommar! Sol! Mys! Å lååånga dagar!
    Kramar på er

  • Guldg

    :( kollade läget.. Och såg att mitt svar sen många dagar tillbaka.. Inte finns!!!! :) attans!

  • Guldg

    Så nu skriver jag "det" igen!

    Hoppas ni haft en trevlig midsommar! I dag sover pluttis i sin egen säng för första gången.. Tomt i sängen ju!! Men han kryper runt så mkt och har börjat ställa sig upp mot sänggaveln och sängen är hög, har får inte trilla ner därifrån. Någon gång måste man skiljas åt så! Han har dessutom gjort lite utflykter med pappa det senaste, och till min förvåning och irritation så tycker ja det är jobbigt! Även om det blir lite bättre varje gång. Är liksom rädd att han ska glömma mig, känna att jag sviker? Och sånt.. Sånt jag skrattat åt när andra mammor berättat för mig! Men övning ger färdighet..

    Smaknappen är det bästa som finns! Har använt den huurrr mkt som helst, även om vi nu börjat gå över till små bitar av frukt, bröd, pasta eller liknande som han kan sitta och pilla med! Men fortfarande bra att ha i vagnen tex, då han inte tar vanlig napp är det bra att ha ett ess i bakfickan! :) bra present kanske till nya mammor, sådana poppar ju upp lite här o var just nu i släkt och bland vänner!

    Håller också på med hemmakok, dock utan recept.. Kör lite lätt på att mixa ihop lite pasta och köttfärs, fisk och ris, kör ner lite morot, tomat.. Oregano, basilika kanske, och tycker själv att det smakar helt Ok!! Men pluttis verkar tycka annorlunda, gapar som en liten mus, kanske, kniper ihop ögonen och låtsasgrinar... Däremot om vattenflaskan kommer fram, eller om han inser att det är banan på skeden, då gapar han stttoorrrtt!

    Välling försöker jag med! Inte populärt, jag gillar det däremot, så.. Ja, brukar sluta med att vällingen hamnar i min mage :)

    Amningsmotståndare möter man ju lite här och var nu.. Trodde själv inte jag skulle amma så här länge. Men det är rätt svårt att lägga av. Även om det nu mest är om nätterna eller när det ska sovas på dagen i sängen.

    Det är mkt bitar i 8 månaders maten ja, samma i den mat jag "tillagar", han verkar inte ha så mkt emot bitar faktiskt. Och jag som trodde jag skulle föda upp mitt barn på flytande föda till typ 10 års åldern, klarar rätt bra att ge honom diverse små matbitar.. Stolt och förvånad över mig själv! Även om jag snarast möjligt tänker anmäla mig till den kurs BVC tillhandahåller, om vad man gör när de sättet i halsen på riktigt!

    Jobbigt det där med sömnen för dig! Och att hon inte sover i vagnen! Mörkläggningsgardin absolut! Kanske kan du bädda med täcket hon har i sängen? Men som du säger, man anpassar sig hela tiden, ändrat sina vanor och planer, utan problem! Och för eller senare löser sig problemen!

    Som sagt, hoppas midsommar var trevligt! Nu ska jag sova.. Utan sju blommor under kudden!! ursäkta det sena svaret och god natt :)

  • LisenLi

    Midsommaren ja,den var riktigt mysig!
    Jag tycker verkligen om midsommar, att fira sommaren som betyder så mycket här i Sverige. LIlltjejen tittade skeptiskt på allt kvackande... Hihi...

    Nu har vi oxå en smaknapp. Tyvärr verkar den inte falla lillan i smaken.... Typiskt. Men hon är ju inte van än.
    Och hon vill fortfarande inte äta av min mat. Testat lite av varje men hon föredrar barnmaten, en del av dem i alla fall. Några tycker hon är så äckliga att hela den lilla kroppen ryser och det lilla ansiktet skrynklas ihop i en äcklad min. Så sött! Kan inte låta bli att skratta men stackars liten, hon undrar vad det är för konstigt jag ger henne...

    Angående bitar ja. Kan inte hjälpa att oron sitter där. För fastna, det kommer det ju att göra, någon gång, man får bara hoppas att det inte blir värre än lite host host. Usch hemska tanke! Men bra att vara förberedd med lite kunskap, absolut. Bra att er BVC ordnar kurs.

    Ibland är hon riktigt mammig nu, men det har hon ju alltid varit vissa stunder. Typ när hon är trött eller när pappan inte förstår hennes behov. Då tyr hon sig till mig. Annars har jag (hittills) inte känt av någon typisk separationsfas- grej. Om nu inte sömnen varit ett sådant tecken. Men den är lite bättre i alla fall, TA I TRÄ!!!!!!!!!!

    Hon är så underbar, alltid och nu är en riktigt härlig ålder. Det händer saker hela tiden. Utvecklingen går verkligen fort nu. Både i kroppen och i huvudet. Man kan nästan höra henne växa och hon ska framåt uppåt, hit och dit. Hon har länge kravlat runt på golvet hit och dit men inte framåt. Härom dagen tog hon sina första krypande steg och nu testar hon det hela tiden men blir så frustrerad när det inte alltid går. Och är man ute och går tittar hon på allt och vill liksom vara med överallt. Ser hon barn sparkar hon vilt med benen och vill vara med och leka. Nyfiken och framåt, pratar mycket ma-ma och pa-pa (väldigt diplomatisk där). Älskar när jag busar med henne, kittlar och dansar och sjunger. Å hennes porlande skratt, såå vackert!! Jag vill både gråta och skratta på samma gång. Hon känns så stor.
    Men så blir hon trött å då blir hon liten igen. Vill ligga och tutta å titta mig i ögonen och pilla lite på min tröja medan jag stryker henne över håret och sjunger. Kanske är det jag som är lite för fäst vid våra mysiga amningsstunder.... , men nu är de inte så många längre.

    Utflykter med pappa ja. Hmm när jag tänker på att jag ska börja jobba usch usch, vill inte.Trots att pappan ska vara hemma med henne. Å när jag tänker på att lämna henne på dagis. NEJ! (även om jag själv älskade dagis). Hon är ju såå liten! Så jag ser hösten som en inkörsport till den framtida större separationen.
    Steg 1. Jag jobbar och pappan är hemma med henne. Jobbigt!
    Steg 2. Vi båda jobbar och hon ska vara på dagis -SJÄLV!!! GAHHH!

    Innan har jag tänkt att föräldrar är lite väl blödiga då de tycker det är jobbigt att lämna sina barn på dagis, alla vet ju att de flesta barn trivs även om de kanske gråter vid lämningen. Lätt att tycka när man inte har barn men nu får jag nog inse att det är sådan jag oxå är, och att det förmodligen kommer vara jag som gråter högst...

    Hur går det med tandborstningen för er? Lillan tyckte det var kul i början men nu vet hon, långt innan jag tar tag i tandborsten, vad som ska hända och snörper ihop läpparna och tittar åt ett annat håll -ignorerar totalt. Det är svårt att vara bestämd när hon är så rolig.

    Ska ni göra något roligt i sommar?
    Vi har lite småplaner men kommer inte åka utanför landets gränser, förutom kanske Danmark över dagen.

    Har du någon tips på vad man kan göra med de små? Vi var i Slottskogen härom dagen, på Barnens-zoo. Det var kul! Hon gillade att klappa getterna, nästan lika mycket som att titta på de andra barnen som var där, haha.

    Kramar på er. Hoppas sommaren börjat bra.

  • Guldg

    Hej!

    Går verkligen fram o tillbaka med maten.. Det som passar ena dagen, passar inte andra dagen. Jag fortsätter försöka laga lite egen mat beroende vad jag gör till mig själv, men blandat resultat. Gröt, med lite katrinplommon puré är väl det som funkar bäst i "mat" väg, eller annat han kan pilla i sig själv. Men mest gapar han snällt första skedarna, blir sen ointresserad, för att sedan gärna övergå till att fånga skeden eller bråka med haklappen. Hur kul som helst!! :) men vi ammar fortfarande ganska mkt, påhejas glatt i amningen av farmor och faster, så han är sällan särskilt hungrig. Min bm berättade om en studie som visat på att barn som ammas längre "blir" smartare.. Visst ngt fett i mammamjölken som inte går att ersätta på annat vis.. Så det känns ju bra..

    Men, träffade en tandsköterska, en kompis mamma, hon jobbar bara med barn, och hon var ganska emot amning, och den skadan den gör på tänderna? Aldrig hört ngt om det innan, och inte min bm heller, men tänkte att du kanske har kunskaper i ämnet? Hur som helst tycker jag amningen är viktigare, men intressant att höra..! Tandborstningen.. Går dåligt, vi har inte kommit igång, fast jag vet att jag borde.. Har just blivit grym på min egen tandborstning då jag har 3 st att dra ut :( så är väl dags! Några tips o råd? Hela 7 små söta tandisar har han nu ju!

    Bitar i halsen.. Usch ja, hört från flera som fått vända på barnet o skaka ut någon bit, hemska tanke.. Men det mesta klarar de ut själva. Verkar inte heller svälja allt som kommer in i munnen direkt, utan tuggar på det.. En dag satt han lugnt och glatt och småtuggade, då hade han fått tag på en bit kartong från en förpackning!

    Vildekorren! Inte stilla en sekund! Och han vill bara klättra. Nu när han lärt sig ställa sig upp mot saker, är det bara det som gäller, och han kämpar, stönar, flåsar och stonkar tills han kommer upp.. Och fort går det! Och i takt med hans framsteg förfaller lägenheten :) hahah, kanske inte direkt förfaller, men blir svårare och svårare att ha saker på sin plats, då lådor dras ut, skåp öppnas och det inte går att titta bort en sekund!

    Byta blöja kan bli en riktig cirkus, sällan ligger han kvar på rygg utan den trasslar jag oftast på när han står upp numera. Står i mitt mitt knä, klättrar på min mage.. Ja, han är lite mammig, håller stenkoll på mig! Och underbart är det att vara älskad :)

    Jag som du, tyckte andra föräldrar var ytterst löjliga vad gäller dagis och annan form av barnpassning.. Och själv är jag rädd att han ska glömma mig på 2-3 timmar. Men man vänjer väl sig hoppas jag, det där stora tomma hålet när han är borta gillar jag inte alls!!

    Ja, vad gör man! Vi har också varit i slottskogen, men busungen nöp fåren nosen och försökte ta deras öron och ögon, det där med att klappa var han inte så bra på :). Vi har varit på biblioteket och försökt titta lite i böcker, gungat på lekplatser, sparkat boll och "sprungit i gräset" .. Också han tittar avundsjukt på större barn som leker på riktigt, och man riktigt ser hur han vill vara med! Antar att öppna förskolan är en hit, har inte varit där på länge nu! Annars, nej, inga bra tips!

    Har köpt ny bilbarnstol, blev en maxi cosi, och hittills har det varit en hit! Blev så himla bråkigt i slutet med baby skyddet! Även om han visade sig från sin värsta sida när vi var o hämtade stolen. Busfröt, stel som en pinne vägrade sitta och levde rövare i vad som kändes som en evighet.. Men när han väl satt sig och vi åkt iväg insåg han att hans nya tron var bättre än innan..

    Nej, dags att lyfta ner han i sin säng och gå upp o diska.. Så tomt i min stora nu! Men framåt morgonen får jag plocka upp han ändå, och mys sova några timmar! Hoppas sömnen fortsätter i rätt riktning för dig, och att ni får en bra start på veckan!

    Kram

  • LisenLi

    Hej på er!
    Hoppas sommaren är lika bra som här hos oss. Lugnt och skönt! Eller ja inte så lugnt förresten. Full fart snarare!

    Konstigt att tandsköterskan sa så. Självklart går amningen före tänderna, i alla fall behöver man inte sluta amma för att barnet får tänder, herregud vad fel att säga det. Bröstmjölk är visserligen ganska söt men inte i närheten av välling som många andra ger istället sent på kvällen eller på nätterna utan att borsta efter. Det är ju bevisat att det är bra för barnet att amma länge, och att man kan fortsätta amma ngn gång/dag (typ kvällen/natten) långt över året och då har ju alla fått ngr tänder. Nej, amma du på lugnt och bry dig inte om det. Fast tandborstning ngn gång om dagen i alla fall skulle jag väl rekommendera, men det vet du ju . När vi ändå pratar om tänderna så; om du alltid ger honom vatten att dricka efter att han ätit ngt, så man "sköljer" ur är ju oxå bra.

    Nog om detta .

    Skönt med sommar och sol. Och behagligt varm är det ju med. En picknick i skuggan är hur mysigt som helst men nu kryper min lilla iväg så det blir inte lika lugnt längre... Får oxå kolla så hon inte drar katten i svansen eller så när vi är hemma... Å nu blir hon så arg så arg och "gråter" förtvivlat när hon inte kan få ut den tunga boken ur bokhyllan, att hon dragit ut ALLA de andra spelar då ingen roll längre.

    Vågar nästan inte säga det men hon sover MYCKET bättre nu. Hon sover två gånger på dagen, förmiddag och och eftermiddag (ev en kortis mitt på dagen oxå om hon måste) och så håller jag henne vaken längre på kvällen genom att gå på promenad innan hon ska ha sin kvällsgröt. Hon somnar vid 19.30-20 och vaknar efter 7. Toppen! Jag är piggare och sitter uppe längre på kvällen. Skönt att jag får lite mer pigg vakentid! Underbart! Bara et håller i sig.

    Nu skriker hon på mig. Mammamamamamamamam!

    Kramar på er!!!

  • Guldg

    *tog visst semester från fl* hoppas du fortfarande kollar tråden? Och att allt är bra med er? Börjar där..

    Kram

  • LisenLi

    Hej

    hade nästan gett upp hoppet

    Om en vecka fyller vår lilla 1 år! Hur fort har inte detta gått då???
    Hur har ni det, traskar han runt på sina fötter ännu? Lillan går inte än, tror det kommet ta ett litet tag men alla steg kommer ju så fort. Ena dagen kryper de inte men nästa är det full fart på alla 4 så man vet aldrig.

    Just nu sitter jag i soffan då pappan och lillan är och handlar. Hon hade feber i börja av veckan och nu har den kommit till mig. Tråkigt att vara sjuk och ingen chans att bara dega i sängen eller soffan som man gjorde för ett år sedan, innan hon kom... Ett helt annat liv. Men bättre!

    Jag har jobbat i ung. en månad nu. I början var det jättejobbigt då jag tänkte på att jag aldrig skulle få vara hemma på heltid med henne igen, men nu är det vardag... Ibland kommer det över mig igen och då blir jag lite ledsen. Jobbet är roligt och jobbarkompisarna toppen, det hjälper. Det är konstigt att allt fortfarande är som vanligt på jobbet fast men har en liten som väntar hemma. Att världen därute inte är förändrad fast mitt liv hemma är totalt annorlunda.

    Det är mycket familjetid. Allt annat får liksom komma när det hinns med. Men inte mig emot. Det är ganska härligt att dra ner på tempot. Familjen kommer verkligen först. Min tid får vänta... Typ 20 år (haha).

    Jag är ledig varje fredag, så helgerna blir långa. Killen är hemma på heltid och får känna på hur det är. Han är trött! .

    Jobbar du nu?

    Vi tänkte ha henne på dagis från årsskiftet men nu känner vi båda att hon är för liten då så det blir nog dagis från 1 1/2 år. Förhoppningsvis kommer jag då kunna vara ledig en dag till i veckan i början så det inte blir för mycket för henne (och mig ).

    Lillan är så härlig och glad, verkar verkligen lycklig. Älskar livet!  Blir riktigt förbannad när hon inte får göra något, ledsen då hon ramlar men busar, leker och skrattar mycket. Smart som tusan!

    Fortfarande mammig då jag är hemma, till min lycka. Trodde hon skulle rata mig totalt nu å bara välja pappa. Men inte då, gamla mamma duger än. Hoppas det fortsätter vara så ett bra tag. Mitt ego behöver det

    Ammar faktiskt fortfarande, fast väldigt lite. Ngn gång per dag/natt kanske. Min tanke är att hon ska sluta snart men vi får se... Blev lite viktigare igen då jag började jobba. Saknar lillans och min egen tid. Då det bara är hon och jag.

    Kramar på er

    Hoppas ni har det toppen!

  • Guldg

    Bra du inte gett upp!! :)

    Ett års dagen närmar sig nu. Och det känns som det gått en vecka, typ! Påtryckningarna från släkten om iaf ett litet kalas har börjat, så så blir det nog.

    Nej, han går inte, inte riktigt iaf. Han har börjat släppa soffan, väggen, bordet eller vad han nu fått tag på, för att ta några snabba steg in o famnen om man sitter nära. Han kan stå för egen maskin, och gör det när det är nödvändigt, tills han verkar komma på sig själv att han just gör det, då sätter han sig ner.

    Han har aldrig varit förtjust i att krypa, ser det inte som ett sätt att ta sig runt, utan bara kortast möjliga väg till något att ställa sig mot, eller någon att hålla i handen, som stöd, så man kan gå eller springa för att ta sig fram. Tror dock inte det dröjer länge nu innan han röjer runt på egen hand!

    Nej, tiden i soffan är förbi. Sitter på golvet eller ligger på mattan.. men mest uppe och går med ett finger som stöd, ingen vila här! Egentid är nattetid, till den har jag ofta storslagna planer, men oftast så sover jag istället! Så förstår att det är tungt att vara sjuk! Krya på dig!

    Jag har jobbat en del, 2 pass tyckte jag var lagom i september. 2X5 h! :) sen har jag hoppat in lite extra, och nu i oktober blir det 1-2 ggr i veckan. Det är exakt som du säger, kul att jobba!

    Ja inbillar mig att han ska glömma mig, eller ännu värre tycka att jag sviker när jag lämnar honom. Hur löjligt som helst, inte gör han det, och det börjar väl så småningom gå upp för mig också :) för också här är det väldigt mammigt. Men till pappans att glädje, så har han verkligen börjat bli förtjust i pappa också, och håller honom hårt runt halsen när Tex går. Förstår att pappa hjärtat också behöver det, men blir lätt lite ego som du säger. Och inte blir mal typ ledsen när man hör mammmaaaa mammmma. Kärlek.

    Siktar också på ett lite senare dagis, mest trilogier efter nästa sommar. Eller om det går att få någon plats sådär mitt i säsongen i april maj? Vi får se, beror lite på hur det blir med pappans familj, kanske har vi pension på g där? För min del nöjer jag mig om jag kan jobba 3 dagar i veckan och var hemma så mkt som möjligt.

    Jag ammar också. Svårt att sluta, och vill inte sluta. Även om det är mest på kvällarna och nätterna. Men det händer även på dagarna ibland. Och antagligen är det för att vi ändå ammar så pass mkt som det är liteeee trögt med mat. Det senaste är att tugga en stund på maten, och sedan spotta ut den.

    Och spottar.. Det gör han mest hela tiden. Det rinner dregel som aldrig för, och haklisarna har fått åka på igen! Kanske ännu fler tänder som jobbar sig ut.

    Ok.. Nu är det bäst att jag skickar det här, innan jag somnar på telefonen.

    Många kramar och hoppas att du frisknat till!

  • LisenLi

    Åh nej! Är helt säker på att jag skickat svar men inte då. Kanske gjorde jag det och det försvann (har ju hänt tidigare) eller så gjorde jag det i tanken. Hur som helst...
     
    Ett årsdagen kom och gick. kalas med familjen men presenter och tårta. Inget av det intresserade henne så värst, mest konstigt. 

    Helt plötsligt är hon så stor! Så självständig när hon kryper runt eller traskar runt genom att hålla sig (går inte än men mkt har hänt den sista veckan) och leker med vad som kommer i hennes väg. Bebisen har blivit ett litet barn...

    Mysigt att du kan vara hemma så mkt, önskar jag hade mer hemmatid. Känns kortare och kortare då dagarna blir mörkare. Blir inte så mkt tid när jag väl kommer hem efter jobbet innan hon ska sova och då är jag ju trött med. Tur att jag har en extra helgdag. Ngn tid över till träning eller sådant finns inte. Visst skulle jag kunna ta mig tiden om jag verkligen ville men nu vill jag inte avvara den dyrbara tiden med lillan. 

    Tur att jag har kul på jobbet. Men så fort ngt går lite fel eller så undrar jag vad jag gör där egentligen när mitt "hjärta" är ngn annanstans. Mamma sentimentalitet. 

    Lillan älskar verkligen sina böcker. Alfons är en stor favorit både för henne och oss. Hon bläddrar gärna själv. När IKEA-katalogen kom stod hon vid soffbordet och bläddrade sida för sida och såg ut att välja möbler. Hon säger ngr mer ord nu som där och titta... Mamma säger hon ibland med inte så att hon ropar på mig. Pappa var det ett tag sedan. Känns som hon koncentrerar sig på ngr ord i taget och sedan byter. 

    Hennes rum är färdigt nu, kämpade för att få färdigt inför ettårsdagen. Hon flyttade in veckan efter hon fyllde år, så nu sover hon där. har ju alltid sovit i sin egensäng, tycker bäst om det, så det har fungerat mkt bra. Hon vaknar varje morgon, tittar på sina saker, pekar och säger "där" .

    Ser på sverige-österrike nu. Hejja sverige!!
    kramar på er

     

     

  • Guldg

    Haha, ja! Lätt hänt det där med svaren! :)

    1 år! Kan inte upprepa det många gånger nog, det är alltid lika konstigt, man kommer inte ikapp i tanken, det går så fort..

    Också vi har haft 1 års kalas. Pannkakstårta, som man mest kladdade med och presenter, där pappret var mest intressant, stress för mig och ändå så skulle jag säga att det blev lyckat!

    Till pappans stora glädje lärde han sig gå innan 1 års dagen, han hade någon sådan grej för sig, ville att han skulle gå.. Så han "tränade" honom i gång, hahaha, vet inte om sådan "träning" har någon effekt, men han går iaf. Rätt bra nu, tom i skor utomhus. Däremot pratar han inte direkt, mamma eller maammmmmmma, men lite god vilja är det mamma, men inga andra ord. Också det känns konstigt, att han ska börja prata!!

    Ja, det är skönt att vara hemma lite längre, eller delvis iaf, skönt att kunna styra. Men skönt att jobba också, mycket roligare än jag minns det :)

    Skulle också vilja ha ett rum till! Var o tittade på ett litet hus här i veckan, blev kär i det, eller mer läget och trädgården. Men det var för mkt jobb så jag fick dra mig ur. Det är svårt när man i tanken redan börjat flytta in och börjat inreda, sett oss leka där i trädgården till sommaren osv.. Men men, det kommer fler hus.

    Böcker! Va kul!! Där har vi inte kommit någonstans alls. Såvida det inte räknas att äta boken eller försöka frigöra sidorna från pärmen! Vildekorren kan inte sitta stilla länge nog! Kanske ska gå till bibblan och låna lite.. Viktigt det där med att läsa för barn.

    Vi hänger mycket på öppna förkolna nu. Så mycket energi att göra av med så vi måste hitta på saker om dagarna. Är det fint väder blir det mycket lekplats. Men hela världen är en stor lekplats för sådana här knattar, så överallt går det att ha kul! Tänk om man själv hade sådan syn på världen.

    Nu ska jag springa ner i källaren och greja med tvätten.. Blir mycket av den varan, fort!

    Kram ð??¸

  • LisenLi

    jdkfahfvd09t39r gaaahhh
    skrev nyssett långt fint meddelande men så tog batteriet (helt oväntat!!) slut och allt bara stängde ner sin gaaahhaha, så irriterande.
    så här kommer en någorlunda sammanfattning.

    hej på er!

    har tänkt svara många gånger men oj vad tiden går och jag har tyvärr inte fått tummen ur. tänkt på er dock och undrar hur ni har det.

    kan du förstå hur stora dom är? två små personer som blir mer och mer självständiga.
    nu går lillan. tog flera veckor innan hon verkligen förstod själv att hon kunde. tog ngr steg men kom liksom på sig själv, flinade, som för att säga "men det här kan jag ju inte" och satte sig ner och kröp vidare. men vad fort man vänjer sig, och praktiskt är det ju med. man kan ställa ner dom och dom kan trava iväg vart dom vill utan att man behöver ta dom dit. fast vi bär mkt på henne ändå. hon vill gärna kramas och mysa.

    hon har lärt sig pussas. hon för ansiktet mot mitt riktigt riktigt nära och så får man gå loss med pussarna. ibland pussar hon hårt, med tänder och allt. en period bet hon mig ofta. riktigt busig emellanåt och skrattar så hon kiknar när hon busar.

    hon härmar oss mkt, både ljud och rörelser. ställer jag mig på en pall för att nå ngt ska hon upp där med. hon härmar sin pappa när han hostar och frustar.

    hon älskar att äta. kul att smaka på allt, en del åker ut men mkt försvinner faktiskt in, mer än vad man tror får plats ibland.

    hon börjar på dagis i januari. vi blev erbjudna en plats och var där och kollade. det kändes bra. hon började leka direkt. jag ska gå ner lite mer i tid så det inte blir så långa dagar för henne. fungerar det inte får vi bara  tänka om.

    nu vaknar hon måsta kila!

    stor kram!!!

    förlåt att det dröjde faktiskt inte meningen. kul det här!!

Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet