• LisenLi

    BF oktober göteborg 1a barnet

    Hej där ute

    Ngn mer än jag som har beräknad BF runt oktober och väntar 1a barnet.
    Hade varit kul att följas åt med funderingar och råd.

    Jag är 29 år och väntar mitt första barn. Spännande men fortfarande tidigt och overkligt. Vi har inte gått ut officiellt ännu. Börjar nu ordenligt kolla runt på baby och mammasidor och ta in all information om graviditet.

    Jag har alla möjliga gravidsymptom och har haft sen första början i princip.
    Illamående hela dygnet (fruktansvärt att gå omkring och hulka hela tiden men jag kräks dock inte),
    extrem trötthet,
    "mensvärk",
    oerhört bra luktsinne och
    smaksinne.
    Smaken har förändrats och jag har en obehaglig metallisk smak hela tiden vilket gör att jag ständigt stoppar i min ngn (är verkligen ingen småätare egentligen).
    Jag har problem med mintsmak och undviker därför att borsta tänderna (inte bra då man ska vara extra noga nu).
    Kissar mycket (gör detta även vanligtvis men nu är det extremt).
    Mina bröst har svullnat betydligt redan och magen börjar svullna upp.

    Jag längtar efter att illamåendet och tröttheten ska försvinna men kan tänka mig att jag börjar nojja över hur det står till när de symptomen avtar.

    Hur har ni det?

  • Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet
  • Guldg

    Nu! Hoppas jag iaf ni är friska och återhämtade. Brukar också varva aktiva dagar med bara vara hemma dagar, för det märks när det händer för mycket!

    Har fått hem en gåstol.. Och det är omåttligt populärt, han kör runt och river ner saker och trakasserar den enda stackars blomma som står dumt till. Men han blir samtidigt lätt uttråkad och måste rätt fort aktiveras med annat, inget ligg o mys här inte, då blir det sprattel och knorr. Det är så roligt att se hur munnen öppnas samtidigt som armarna sträcks efter något han fått syn på.

    Här om dagen provade vi morot, som för övrigt gick lätt att klämma ur isbitsformen av gummi från Ikea, morot var helt ok, åt hela biten, fattade grejen med att svälja och allt. Men när vi provade potatis, Hahaha, spottade ut allt, spydde upp resten, lutade sig fram och sträckte ut tungan för att bli av med eländet.. Hahaha, så kul, stackarn. Drar också ut på det, långsamt, när det gick så brand moroten kände jag att det här kommer gå lätt, ingen stress. Hejas också på av sväris o Co. Med att amma länge, och det underlättar att ha dem med på tåget. Hur går det med maten för dig?

    Barnbilstolen.. Upp till 13 kg eller 1 år lr ngt sådant. Bara huvudet inte sticker upp över kanten. Har problem med stolen, han får inte plats tjockisen. Svårt att få ner han även att vi bara har en tunn jacka. Han motar med armbågarna och ålar. Glider ner och trasslar, ser inte alls skönt ut. Men han sitter inte bra nog för nästa steg heller, så får nog fortsätta trycka ner han, för så fort vi kommer iväg med bilen, gungar eller bär stolen så trivs han trots allt?!

    Men ska nog byta till sittdelen i barnvagn snart, var och varannan gång vi är ute får ja bära hem honom.. Eller bättre dagar sätta honom inbakad i filtar i vagnen. För han vill titta runt! Funderar nu om jag ska jaga rätt på en åkpåse som passar till sittdelen eller köra overall och filtar, får skinnet. Om is kylan släpper nu så kanske det går!..

    Kram

  • LisenLi

    Yes! Nu är vi båda friska och min hörseln och smak är tillbaka. Jippi!

    Åh gåstol det har jag funderat på. "De" säger ju att det inte är bra för utvecklingen för att den kan hämmas men då tror jag att barnet behöver sitta i den väldigt länge och väldigt ofta, och det gör de ju inte precis. Jag har hittat en som är kombinerad "gunghäst", gåbil å typ bobbycar å funderar på att köpa en sådan. Tror det är en bra aktiveringsgrej som du säger.

    Jag har bråkat med mina iskuber och fick till slut ut maten genom att bända med en kniv {#emotions_dlg.djavulsk}. Nu senast använde jag oxå gummiformar, mkt bättre. Lillan har nu smakat morotspuré, palsternackspuré och avokado (färsk naturligtvis). Hon ser väldigt skeptisk ut och undrar vad det är för konstigt vi håller på med, sötisen. Ibland åker det ut å ibland åker det ner . Hon verkar gilla avokadon, i alla fall ibland. Jo förresten hon fick en sked gröt med (av smakportioner vi fått i reklam), det var ganska ok. Ingen matstress här heller. Tutte regerar fortfarande!! Glad

    Vi passerade halvåret igår. Herreguud vad det går fort å de har verkligen blivit små människor nu (det har de ju varit hela tiden men du förstår nog vad jag menar). Lagom till 6 månadersdagen tittade 1a tanden upp. Punktlig!

    Kanske är det därför hon sovit dåligt och varit lite svår emellanåt. De sista nätterna har hon vaknat och skrikigt flera gånger. BM trodde det var en fas. De drömmer tydligt väldigt mycket runt 6 månader och kan ha mardrömmar. Men i natt vaknade hon bara två gånger (yey!) vilket är väldigt lite för att vara henne. Jag hoppas det blir en regel snarare än undantag.

    Bestämde mig för att byta till sittdelen för barnvagnen härom dagen men det som ska vara så lätt slutade med ett blödande finger, ajajaj. Allt fungerade perfekt tyckte jag men det såg konstigt ut när jag var klar så jag fick snällt byta tillbaka till liggdelen. Nåja, ngt ska väl min kille göra (Flört).

    Imon är det påskafton och vi ska "fira" med min släkt som vi alltid gör. Det blir första gången hon visas upp för så många av dom så det blir kul.

    Nästa vecka ska hon döpas. Jag tänkte att vi inte skulle göra det men sedan ångrade jag mig, bra tillfälle att fira hennes födelse (om ngt sent) Så jag är mitt uppe i slutplaneringen. Tårtor, dekoration, kläder m.m. Fullt upp alltså! Men kul! Jag gillar partyplanering!

    Vi köpte vår åkpåse på Ullared, precis innan lillan föddes, och har haft den i liggdelen. Den är jättemysig och billig var den med.

    GLAD PÅSK!!
    Nu åker jag till blåkulla! Tungan ute
    ps. ja jag har hittat smilesarna idag...

  • Guldg

    Heeeej! Ursäkta sent svar!!! Skrev ett svar för någon vecka sedan, men fm appen liksom uppdaterar sig lite då och då och all text går förlorad, grr, då tappar man liksom lusten att börja om! Så nu, noga med att kopiera lite då och så man inte behöver böja om :) sen har jag det senaste sovit väldigt mkt med honom på dagarna, både första, andra och tredje gången, då han velat ha mig, läs tutten, konstant. Och då napp aldrig accepterats så har jag legat där, med glädje, hehe.. Och somnat, istället för att syssla med mina vanliga telefon rutiner.. Erkänner dock att det beroende framkallande spelet candy crush hockat mig en del!! :)

    Har det blivit någon gåstol? Skulle iaf inte kunna klara oss utan våran. Ferrarin som vi bj"2kallar den, är guld värd. Frihet för bebis.

    Majspure är nog favoriten hittills här, och kan bara hålla med, gott! Vi kör nu frukost och kvällsmål med kuberna. 3-4 st åt gången, två olika smaker. Därefter lite vatten, som tydligen slår majpuren! Men att smaka på äpple när jag äter ett sådant, tar ändå alla priser, han börjar typ gråta när äpplet försvinner.

    Ska också testa gröten, som mkt riktigt kom på posten.. Bara det att jag snubblade över en tråd om att gröt är farligt, giftigt?!?! Men tror jag ska gallra bort det minnet, allt är ju farligt om man börjar titta för ordentligt.

    Och.. Separations ångesten från amningen mildras inte ens av de två vassa små tänderna som ploppat upp! Bits gör vi :) inte när han är hungrig, men sen, när det baa tuttas, låånngggaaa hårda bit, och när jag ropar till ajjjj! Tittar han upprört på mig som om.. Tyst, min tutte, lägg dig inte i! Redan en liten rebell!

    Och även om man som mamma redan oroar sig att barnet ska vara hungrigt, (grunden till del oron ligger mkt i att han gör sådana super snabba amningar, och tappar sedan helt fokus och bara tittar runt) Så får han bestämt i sig tillräckligt. BVC undrade man vad vi matade med, när en superaktiv glad liten tjockis på 10,135 kg levde rövare under 6 månaders kontrollen. Typ 70,5 cm, något av en gissning då han sprattlade som en ål på skötbordet..

    För aktiviteten han då ökat! Pratas och sjungs hela tiden! Han hänger runt mig i gå stolen och drar i mina byxor om det blir tråkigt.. och sträcker (äntligen) armarna mot mig! Åh, hjärtat :)

    Också på nätterna härjas det! Vrider, rullar och vänder utan att egentligen vakna. Ibland måste han plockas upp och gungas lite, för att komma till ro. Så har flyttat min säg till väggen och ställt barnsängen (förvaringen av nallar sängen) på andra långsidan, knöligt att ta sig upp och ner ut sängen, men fall risken är betydligt reducerad. Undrar hur nattningen någonsin ska fungera utan amning? Men kanske är det åter igen min sorg över att sluta amma som skapar de tankarna :)

    Sittdelen har börjat leverera! Går liksom att sätta honom där vaken och pigg och vi ska någonstans! Numera även i sittläge. Och så skönt att kunna komma ut när man vill, när vädret börjar bli så bra! Heja sommaren! .. Och dessutom kunna skipa lite klädlager!

    Neeee, tiden går alldeles för fort! Underbara bebis tid! Har liksom lust att stoppa in honom i magen och börja om, samtidigt som jag är så nyfiken på hur han ska bli som "pojke" :) oändlig kärlek!

    Hoppas allt är bra med er och att ni inte glömt bort oss! Kram!

  • LisenLi

    Ingen fara med sent svar. Vet ju själv hur allt kan vara. Men vi undrade ju lite och hoppades bara att inget hänt eller att ni inte var sjuka å det var ni ju inte .

    Jag försöker oxå sova när lillan sover på dagarna nu, hon vaknar fortfarande många gånger på nätterna de flesta nätter  men sover flera gånger länge på dagen, förutom på helgerna då det blir lite sisådär med rutinerna, så en tupplur då hon sover är välbehövlig. Men jag har lite små pysselprojekt som jag vill sysselsätta mig under "ledig tid" så ibland prioriterar jag det framför dagsömn. Men då är jag så trött när kvällen kommer.

    Ingen gåstol här än så länge, funderar fortfarande. Skulle vilja testa en först å se hur hon reagerar. Min kille är inte mkt för gåstol så ska hon få en får jag tjata lite . Just nu sitter hon mest på golvet och övar balansen, så duktig, och sträcker sig lååångt efter leksakerna runt omkring tills hon ibland ramlar åt sidan och ligger där (oftast obesvärad och fortsätter smaska på ngn nalle el så) tills jag rätar upp henne, hihi.

    Får oxå en känsla av att vilja stoppa tillbaka henne i magen ibland, å börja om. Ibland känns det även som hon delar den. Hon sitter självständigt bredvid mig och pillar med sina leksaker men plötsligt vill hon slänga sig om halsen på mig och tillsynes äta upp mig. Komma så nära nära. Gulligt och mysigt å KLADDIGT. Det handlar nog om att de börjar bli mer självständiga men ändå vill hålla kvar närheten. Å snart kommer de väl in i en sådan fas, d de blir mer klängiga, tror jag.

    Vad duktig han är med maten. Lillan äter fortfarande pyttesmå skedar och verkar inte mer intresserad än hon var först. Grimaserar mkt och puttar ibland ut allt. Ska testa lite annat än dessa frukt-och grönsakspuréer och mos. Men hon smaskar gladeligen i sig majskrokar och vatten är en stor favorit här med, så hon har inget emot all mat. Men vi tar det lugnt. Amningen är fortfarande bäst och jag vill ju inte heller sluta med det ännu.

    Vad härligt stor din lille kille är . Ja de tappar snabbt fokus på amningen. Ena sekunden verkar hon helt utsvulten och kastar sig över tutte för att sedan plötsligt släppa taget och vara helt uppslukad i ngt annat runt omkring.

    Vår lilla vänder sig fortfarande inte (bara ngn gång) men hon hasar sig bakåt och runt i magläge och så och hon sitter som sagt upp hela tiden och lägger sig i sittande å håller på. "Vändandet" är nog för andra bebisar haha.

    Nu har vi oxå två tänder här och de bits oxå hårt ibland. Första gången hon bet mig och jag skrek till blev hon jätteledsen, lilla skruttan, vet ju inte vad hon gör. Men en gång såg hon pillemarisk ut och tog ett riktigt bittag. Ajaj! Hon gillar väl att reaktionen blir så kraftig. Busunge!

    Ja det är så skönt att kläderna blir färre och tunnare, en promenix är inte längre krångligt, och lättare blir det.
    Härom dagen var vi på lekplatsen härintill och hon fick gunga första gången. Mest jag som tyckte det var roligt och spelade in en video på henne där hon gungade fram och tillbaka helt oberörd i en minut med mig som gullar mesigt i bakgrunden, "Vad gör du I?" "Gungar du I?!" "Va roligt I!" o.s.v. Hahaha!

    När jag skriver det här sitter jag (eller ja halvligger i en solsäng) i solen på vår balkong. Tacka vet jag sol och värme! (men svårt att se vad jag skriver på skärmen så det är stor risk för stavfel. Men vad gör man inte för lite sol och frisk luft.)
    Vi kanske kan ta en liten tur till en lekpark tillsammans i vårsolen framöver?.

    Kram på er

  • Guldg

    Hej hej.. Nu ska svaret inte dröja riktigt lika länge!

    Vi har också börjat vakna en del på nätterna, eller egentligen vaknar han inte, utan rullar bara runt lite oroligt i sömnen. Och jag rullar runt med honom. Vi ammar mkt, eller mer bara tuttar på nätterna. Så.. Klart det är gött att sova på dagarna :)

    För oss har gåstolen som sagt stor guld värd, för han är såååååå missnöjd med allt annat än den frihet den erbjuder. Han blir väldigt frustrerad av att behöva ta sig fram på mage, då frustar, flämtar och nästan skriker han. Sitta och öva på balansen kommer inte på tal! Men är nog ofta en vis skillnad mellan pojkar och flickor där.

    Kände att matandet litegrann gick bakåt i utvecklingen.. Men, det var nog bara det att ärtor inte var favorit maten :) har hittills är favoriten är majspure, väldigt gott med lite smör i måste jag hålla med om. Morot är också gott! Äpple är också gott att suga på. Gav han lite frysta blåbär och hallon, det var nog det äckligaste han vart med om, hehe.

    Majskrokar, har han testat, jag testade också några, så kul för de bara försvinner smaklöst i munnen. Men, va kladdigt det blev överallt :(( och så har jag hört att de inte ska vara så bra, för mkt stärkelse för magen?? Samtidigt, jaja allt är farligt om man letat ordentligt.

    Misstänker också min plutt för att tycka det är roligt att bita mamma, bita och gnugga in tänderna lite och hålla kvar, för när jag gnäller på han, ler han.. Utan att släppa såklart! haha. Då kan jag inte låta bli att skratta istället.

    Nu ska vi snart åka och besöka faster. Sen är det barnkalas och städdag på gården som väntar i helgen!

    Absolut kan vi ses på någon lekplats, jättekul.

    Kram

  • LisenLi

    Hej på er!

    Här har vi kommit igång med maten på allvar nu. Jag köpte ngr burkar färdiga barnmatsrätter och det gillar hon minsann. Hon smaskar nu i sig gladeligen och säger mmmm mmmm efter varje "tugga". 

    Kan tänka mig att majskrokar inte är så bra i mängder men ngn då och då får hon, typ som snacks ngn gång. Å de är bra säkerhet när vi är ute och går å hon blir grinig innan man hinner hem. Då kan man ge en sådan att smaska på så har hon fullt upp ett tag. Säkert gott för de små tänderna med.

    Kärleken blir bara större och större nu är det ju verkligen en liten person med med egen karaktär och humör som svänger hit och dit. Så underbart! Älskar varje minut och allt från de porlande skratten till de arga lilla ansiktet som skrynklar ihop sig och gormar högt när vi inte hunnit med i svängarna och tillfredsställer hennes behov tillräckligt snabbt.

    Månaderna går och det börjar närma sig slutet på denna underbara period i mitt liv. En liten vår och en (förhoppningsvis lååång) sommar och sedan tar killen över. Vill verkligen inte att det ska ta slut. Känns så vemodigt ibland men ändå ngnstans där långt inne i mig är jag sugen på att se hur livet blir när vardagen börjar igen vi får fortsätta framåt i livet. Synd att jag inte kan vara hemma mamma. Faktiskt. Trodde inte jag skulle säga så men hade jag kunnat skulle jag vara hemma längre, mkt längre. Kanske jämt men det tror jag inte är bra för henne. Jag själv älskade dagis och tror hon mår bra av att lära sig anpassa sig till andra barn och regler, då det är så vi får göra resten av livet.
    Synd bara att jag inte kan gå ner till halvtid eller så och vara hemma mer. Jag ska jobba 75% men det är inte såå stor skillnad mot heltid. Typ restiden som "försvinner".

    Vemodig idag som sagt men det är säkert mensen som är på G .

    Hoppas ni hade det kul på barnkalaset.
    Nu ropar hon på mig så jag får springa iväg...

    kramar

  • Guldg

    Hej.. Sen igen! Det är mkt på alla fronter nu!

    Här går det Inge vidare med maten! Men det är nig delvis mitt fel! Jag ammat nog för mkt, han är nig aldrig särskilt hungrig.. När matskeden kommer fram till munnen så öppnar han (kanske) munnen mussaktigt litet, MEN när vattenflaskan kommer, ja då gapar han stort! Mer övning...

    Mitt största problem med majskrokarna, förutom att jag själv lätt äter upp dem, utan att de ens är goda, är att de är som klister!! Fastnar ju överallt! Men du har rätt, tippen att trolla fram när det blir lite pipit i vagnen!

    Personligheten växer fram, och det blir roligare och roligare. Jag tror på en mkt envis och ngt kräsen personlighet här, kommer från pappan! Hehe :) men också stark och tålig.

    Känner det samma, hade kunnat vara hemmafru med massor med barn. Och det förvånar mig ngt enormt, då jag alltid varit rastlös, impulsiv, svårt för att planera och massa annat som inte går ihop med barn. Men som sagt.. Man förändras!

    Min stackars älskling ramlade ner från en säng för någon vecka sedan. Bhuuuuu... Fick ett blåmärke på näsan, och detta på min vakt! Usch vad hemsk jag kände mig, och anklagad av alla, bebis tog det nog bäst! Men man blir påmind om hur lätt och fort det kan gå fel.. Och hur ont det gör när ens barn skadar sig, och skadorna lär ju fortsätta trilla in, med en liten vild pojke!

    Åter igen, dags att skaffa ny bil barnstol! Helt insnöad på maxi cosi.. För min syster har den, så vet inget om någon annan, vill inte ens ge mig in i en förvirrande undersökning på fm, och andra forum.. Blir inte klokare där! Är det dags för er snart eller du kar babyskyddet fortfarande bra?

    Nåväl, kram på er i värmen, hoppas ni inte gett upp oss, även att vi är senisar på att svara!

    *kram*

  • LisenLi

    Jamen det ÄR ju svårt att hinna med! Dagarna rullar ju på snabbare och snabbare, tycker jag, och det händer saker hela tiden, å så ska det ju sovas och ätas och lekas och....

    Jag tror inte du behöver oroa dig för maten, i fall du skulle känna så, det kommer nog med tiden. Till slut väljer han säkert själv att ägna mer tid åt riktig mat än tutten. Min lilla var ju lite svår ett tag men sedan började hon gluffsade i sig riktig mat, vare sig jag ammat henne innan eller inte. Hon gillar som sagt riktig mat, men jag har bara kört med burkmat än så länge. Har inte orkat laga egen mat till henne, å den mat vi äter tycker jag inte riktigt passar sig. (Om jag nu orkar laga mat till oss.)

    Hon har haft/ har en riktigt jobbig period med sömnen. Å jag är helt slut. Får ibland välja bort det sociala vilket är tråkigt eftersom jag känner att jag ändå behöver träffa folk för att hålla uppe humöret.
    Hon somnar bra, om än lite tidigt, på kvällen och vaknar flera gånger på natten. Ibland kan hon vara vaken ett tag och stöka runt, vill testa sina kunskaper och hasar sig bakåt eller liknande, i vår säng. Ibland har hon mardrömmar eller propsar på att bara sova i min famn. Problemet är att hon efter en sån natt kan vakna halv 5-5 på morgonen. Så jag känner av sömnbrist kan man säga . Detta är det värsta hittills, sedan hon föddes, med sömnen alltså. Man måste ju ändå vara på topp på dagen med lek och stök å ibland orkar jag inte det.
    Mestadels är det ändå typ ok men om jag har mens blir världen upp och ner.

    Att försöka ställa till rätta med hennes sömn är ju en lösning (det finns ju metoder högt och lågt) men som det ser ut nu beror det allt på ngt. Ibland har hon tänder på G. Ibland är hon super förkyld. Ngr nätter hade hon feber. Hon kan ha hosta och vakna pga det. Magen kan krångla och det pruttas hej vilt. Osv. osv.

    Då kan man ju inte jag hålla på att bråka med sömnen hit och dit. Däremot sover hon oftast mycket och bra på dagarna. ibland tänker jag att jag ska få henne attsova mindre på dagarna och att det då läggs på nattsömnen men då hon sover sämre vissa dagar sover hon INTE bättre på nätterna. och eftersom hon sover bra på dagarna så jag vill inte rucka för mycket med sömn hit och dit och riskera att hon börjar trilskas på dagarna med. Ngngång behöver ju både hon och jag (!) ta igen oss ordentligt .

    Nu ska jag inte bara klaga. För trots att min sömn blir lidande och att huvudvärken i princip alltid molar är hon det finaste som finns och jag önskar aldrig för en minut att jag skulle vara ngn annanstans, än hos henne.

    Hon har fått en tand till. Nu har hon två i mitten därnere och en där uppe, fast inte i mitten utan på ena sidan. Sååå gulligt .

    Kan inte annat än hylla vädret igen Cool. Att inte behöva mössa och overall utan att i princip bara kunna gå ut genom dörren när man vill är ju så härligt. Att lillan inte vill sova i vagnen, ngnsin, och att vi är "bundna" till hemmet under sovtider är en annan femma. Haha... Inget blir lättare utan att ett nytt problem skapas, verkar det som.

    Vårt dagschema nu (tiderna är naturligtvis ungefärliga och beror ju på aktiviteter och annat men i princip):

    (5-)6 vaknar och ammas
    Upp och äta lite gröt  dricka lite vatten (jag äter min frukost och dricker kaffe)
    Sedan blir det lek framför morgon tvn (så jag inte somnar)  tills lillan blir trött vilket brukar vara 1,5 timme efter vaknat
    Ammas lite och sover fm 7.30 fm sov-9.00
    Ut på promenix till affären typ ngn timme
    Hem och leka sova typ efter 2,5 timme dvs 11/11.30 tiden. sover då ca 1 timme (eller mer, som sagt hon är bra på att sova länge på dagarna om hon får sova ostört).
    Upp för lunchmat för båda vid ca13 tiden.
    Ut på promenix/ till lekplats el likn.
    Eftermiddags sov vid 14.30 el senare... ngn timme.
    Ofta får hon lite fika. ngt kex, majskrok el frukt bär blandning, då jag dricker lite kaffe el så.
    Mys och lek.

    Har börjat gå promenix på sen eftermiddag så hon ska bli distraherad och inte ska bli trött så tidigt på kvällen. För trots att hon sover mycket på dagarna, blir hon riktigt trött så tidigt som kl 17, och vill sova då FÖR NATTEN! (Inte konstigt att hon vaknar vid 5 jag vet!) Försöker dock dra ut på det om jag orkar och ska kanske lägga om dagsovningen (som om det är så enkelt).

    Kvällsrutiner ngn knappt timme innan sovning, hon är enkel att natta då hon oftast är mkt trött. (Tur att ngt fungerar bra men det vågar jag knappt säga)
    Jag har nyss (igår hihi) börjat med kvällsmat för henne. (Igen, hon fick det ett tag men vi tyckte att hennes mage krånglade för mycket på natten av det, nu testar vi igen.)

    Vad gör ni för lekar förresten. Skulle vilja ha lite tips .

    Som sagt; Jag är VÄLDIGT trött så risken finns att det blir lite svamligt och osammanhängande.

    Kram på er

    Ps. Stackars liten som ramlade och stackars dig med, det är ju så jobbigt när det händer.

  • Guldg

    Håller helt med! Dagarna rusar fram, och överallt är det mkt att göra!

    Visa dagar tror jag han tröttnat på tutte och att det är mat som gäller, men som idag tex, så var det inte så. Eller så kanske han bara inte gillar maten jag serverar visa dagar, vilket också är burkmat, spagetti och köttfärssås är väl godare ön potatis och rödspätta, såklart!!

    Frukt är gott, bröd(smulor) brukar han få smaka på, det är gott, morgongröt, ibland. Välling absolut inte.. Stackarn, tror det är vatten och blir besviken varje gång! För vatten är gott!!

    Men som du säger.. Det löser sig säkert med tiden! Tjock som en boll är han så svälter gör han inte :)

    Jobbigt att du inte får sova! Jag har ju många års vana att inte sova, och inget jämte behov av det, och tycker jag får sova mkt och bra med lillkorven. ÄVEN om det blivit lite besvärligt, han ropar ofta och vill ha sällskap. Men säger som du.. Alltid är det ngt, varmt som attan, tänder!

    Rutiner.. För oss..

    Vaknar runt 7-730, men ofta går vi inte upp för ens efter 8.. Ammar eller snuttar och drar ut på det i sängen.

    Sedan upp, frukost för mig och frukostförsök för pluttis, barn gröt! Slutar ofta med att jag äter upp den, iaf delvis! Gott :)) klart han inte är så värst hungrig då vi oftast ammat massor innan..

    Sömn vid 9-10 tiden. Ofta i vagnen pch så promenerar vi. Älskar promenaderna, går i lyssnar på ljudböcker och försöker hålla uppe takten!

    Sova igen, vid 12-13 tiden.

  • Guldg

    (Råkade här trycka på skicka...)

    Iaf, lunch sömn, en timme kanske 2. kanske sover vi här tillsammans, isf blir det längre, eller så promenerar vi nu, och sov tillsammans på morgonen. Oftast så tänker jag göra ngt, typ städa.. men somnar då vi oftast ammar till sömns. För mysigt för att gå upp o städa!!

    Lunch oftast efter sömnen..

    Håller igång fram till 16-17 tiden. Sover någon timme igen.

    Lek! Vild som ett troll på "kvällarna" röjer på mattan, busar med pappa, älskar att hoppa och flyga.

    Sen pyjamas, smörja lite här o var, han har mkt torr fläckar, och försöka med vällingen, som också den oftast dricks upp av mig!

    Till sängs runt 19-20 tiden.

    Ungefär så ser det ut, om vi inte år ute på äventyr. Vilket det känns som att vi är ofta.

    Ammar gör vi lite då o då, mest när han markerar att han verkligen vill. Och under dagarna blir det lite frukt i nappen, har en sån napp som är som en liten plastpåse med hål i, som man kan peta ner lite allt möjligt i, så kan han tugga och suga på den, en otroligt bra sak, mkt uppskattad och mkt använd varje dag! Allt från banan till gurka! Utöver nappen så, någon majskrok ibland.. Haha, risken finns att jag äter upp även dem!! :)

    4 tänder har lyckats hitta ut och bits.. Gör han ibland vid amning. AJ!!!

    Lekar.. Är inga speciella alls är jag rädd. Vi leker med leksakerna, sjunker improviserade sånger, hoppar och flyger. Busar och kramas.. En väldigt enkel form av Kurre gömma, titt ut.. sånt! Vad gör du? Låter som att det är du som får ge mig tips!

    Var länge sedan jag gick på öppna förskolan, ska verkligen försöka komma iväg på ngt sådant!

    Älskade bebis! Så underbar!

    Hoppas ni mår bra! Kram

Svar på tråden BF oktober göteborg 1a barnet