• cecilia a

    Mammalediga vänner i Göteborg (Krokslätt)

    Hallå där!! Har nu varit mammaledig i ett par månader. Spenderar dagarna med min underbara lilla dotter. Skulle dock vara trevligt att träffa andra mammor att umgås med på dagarna. Promenera, gå på öppna förskolan tillsammans, fika. Ja, you name it!! :) Bara att hojta!

  • Svar på tråden Mammalediga vänner i Göteborg (Krokslätt)
  • LilaRos

    Agneta heter hon..
    Kan ju säga att man inte är i närheten lika nojjig med andra barnet. Storebror kollade jag så han andades stup i kvarten, oroade mig för om han gick upp som han skulle i så men nu har jag släppt en hel den på de :)

    Jag har ca 10kg att gå ner nu i de går segt!! Efter förra var jag mig själv igen efter 6 månader ca.
    Gick ni upp mycket? Första gick jag upp 19 och denna 22..

  • EmmaV

    Jag hade börjat lugna ner mig lite eftersom han har hållet sig frisk så länge men slutade amma för en vecka sen och pang så kom en förkylning! Nu nojar jag mig som en tok igen, hehe :)

    Gich upp 14 kg. Jag ligger två kg under vad jag vägde innan jag blev gravid men man är ju inte lika fast i kroppen längre om man säger så... Amningen fungerade nog som bantningskur för jag kunde proppa i mig vad som helst. Men nu när jag har slutat amma så är det svårt att låta bli sötsaker. Har kommit ihåg med träningen nu iaf så lägger mitt hopp till den :p

  • LilaRos

    Skönt att kilona är borta iaf Emma! Jag vill också komma igång och träna, frågan är bara när man ska hinna? När sambon kommer hem är det mat, disk, det jag inte orkat/hunnit under dagen, få killarna i säng (inte lätt själv, testade i går)

  • EmmaV

    Samma här!! Vi satte oss ner och planerade dagarna i detalj typ. Som tur är har min sambo eget företag och kan vara lite flexibel i tider och så. Men det är svårt att få det att gå ihop... Inte ofta jag kommer i säng innan elva. Jag gick på mamma-core ett tag. Kan verkligen rekommenderas då man kan ta med den lille och så brukar passen vara innan lunch. Tyvärr hatade Viktor att hänga med hehe, så jag fick lägga ner det...

  • LilaRos

    Jag hade aldrig orkat va uppe till 11! Vi har fått in en vana på att krypa i säng vid 21, började under graviditeten så jag var konstant trött ett bra tag. Och nu behöver vi passa på att sova när Melwin gör det, har jag tur sover han 5h i ett kör från 21-tiden :)
    Var finns detdär mamma-core? Och vad är det för träning?
    Jag har tänkt mig ett gymkort på Gym 24 eller sportlife i Mölndals centrum sedan.. Gillar styrketräning, nu har jag dock inte gymmat på flera år..

  • EmmaV

    5 timmar är inte dåligt för en 1mån-bebis :) Haha jag kommer ihåg när Viktor var nyfödd i vi gick och la oss kl sex. Och hur jag blev svinarg när telefonen ringde kl nio vilket jag tyckte var mitt i natten.

    Jag tränar på Friskis och Svettis. Mamma-coren hålls på Västra Hamngatan och i Turion-huset. Ligger i Gårda typ. Man tränar dom inre mag- och ryggmusklerna, lite ben o rumpa och en del balans. Bra efter-graviditetsträning. Så ligger bebisen på en filt på golvet bredvid...

  • cecilia a

    Jag gick upp 13 kg och gick ner dom nästan med en gång. Nu väger jag 3 kg mindre än då jag blev gravid men jag har nog också amningen att tacka för hon är ett riktigt litet matvrak. :) Har kort på Sportlife men det ligger vilande t.o.m augusti om jag inte startar upp det tidigare. Men det känns lagom. Av erfarenhet vet jag att jag inte är särskilt bra på att träna under sommaren :) Gillar passträning då man blir peppad av folk runt omkring. Styrketräning har aldrig varit min starka sida. Body pump är ju styrketräning i grupp och det gillar jag.

    Jag kan verkligen tänka mig att det är mycket att pussla ihop då man har två barn. Tycker det är mycket som det är nu bara då Patrik kommer hem runt 18 varje dag. Men man hittar väl så småningom ett sätt som funkar kan jag tänka mig.

    Mamma-core lät spännande. Undrar om min lilla skulle uppskatta att ligga brevid på filt och titta på :) Vore skoj att testa. Hur många kunde ni vara på ett sånt pass?

    Nu blir det snart läggdags här. Brukar kika på Big Brother innan jag lägger mig. Skönt med lite egentid innan det är läggdags. :)     

      

  • LilaRos

    Jag ammar ju inte så det är väl därför viktnedgången går så långsamt.. hehe
    jag har testat body jam och body pump, pody pump var helt ok men inte det andra.. Säkert många andra som gillar det men det var inte riktigt min grej.

    Ligga bredvid på en filt när jag tränar är nog inget som Melwin skulle acceptera än iaf, 10-15 min under babygymmet eller i babysittern kan funka, men han vill oftast ha en del uppmärksamhet då med.

    Det är inte så mycket mer att få ihop med två barn än med ett, byta blöjor på löpande band ;) Nä.. men tajmar de invarandra och är glada så går allt jätte bra. Det tar trotts allt inte så mycket längre tid att ta på två barn kläder som ett. Men om Melwin har svårt att komma till ro, eller Mauritz hux flux får för sig att han inte kan gå eller stå blir det lite bökigare!

    Egentid, vad är det? haha.. Nä men snart kommer det allt lite egentid här med! Melwin sox´v 4,5h första sovpasset i natt, vaknade bara en gång på natten.. Så snart känner jag mig säker på att man får sova gott om natten så jag vågar sitta uppe lite och kolla färdigt på någon film kanske :)

  • cecilia a

    Det vill väl till att man går några gånger för att riktigt komma in i det. Body jam har jag aldrig vågat testa. Det är väl lite dansinspirerat? Älskar dans och sånt och ångrar att jag aldrig börjat med någon form av dans men just body jam känns lite avancerat :) gick på dansaerobics en gång men jösses vad svårt det var att hänga med. Det gick fram i ett fasligt tempo så hänger man inte med från början schabblar man bort sig totalt :) Min syster fick precis sitt tredje barn och säger som du att det inte blir så mkt extra. Nu menade väl hon iofs från att gå från två till tre barn men kan ändå tänka mig att man vänjer sig snabbt. Vi vill nog ha vårt andra barn hyffsat tätt. Vi fick Isabelle med IVF så vi har tre embryon som väntar på att få bli syskon :) vi behöver använda dessa inom 5 år, annars måste vi söka dispans. I början kände jag mig också stressad för att komma i säng snabbast möjligt efter hon somnat men jag är glad att man kunnat släppa lite på det nu så man som sagt får lite egentid. Det behövs! Men man behöver ju sin sömn också. Annars blir man nog en grinig morsa ;) Hade vi bestämt 12 i morgon på torget nu då?

  • LilaRos

    Body jam var svårt att hänga med på, jag kände mig som en elefant i ett glashus! När jag var yngre gick jag på arobics genom skolan och det var kul tyckte jag då, men smaken har nig andras lite, några pr har ju gått!
    En fördel med barnen tätt är ju att de efter ett tag alltid haft varandra. Mauritz kommer ju inte minnas något från när han var själv utan han har ju alltid haft en lillebror ;)

    Jag tänkte iaf traska ner till torget vid 12, hoppas ni gör det med! :)

  • Tigerbalsam

    Hej! Jag har nyligen blivit mammaledig till vår dotter. Hänger gärna med på diverse aktiviteter för att lära känna fler föräldralediga! Jag är 31 år och bor i centrala Göteborg.

  • gosnosen

    Hej tjejer! jag antar att ni går på krokslätts bvc? Vad är era erfarenheter av bvc och/eller barnmottagningen?

    Jag går just nu på bvc på fredriksdals läkarhus på mölndalsvägen men funderar på att byta till krokslätt och undrar om ni tycker det är bra där :)

Svar på tråden Mammalediga vänner i Göteborg (Krokslätt)