• Sommarlovet1

Vilken ras ska jag välja? Bichon Havanais, Yorkshireterrier, Coton de Tuelar eller Toypudel?

Jag går i "köpa-ny-vovve-tankar" och planerna är att ta en lång semester på sensommaren och in på hösten för att vara hemma med valpen. Men jag har lite beslutsångest angående rasval.

Vi har redan en underbar Cavalier flicka på 3 år och vill nu köpa en till hund men inte en till Cavalier King Charles Spaniel. Jag fullkomligt älskar rasen MEN en mycket stor nackdel är att dom fäller enormt mycket päls. Dom fäller året runt men ungefär 3 ggr om året har dom fällperioder då det är fullkommligt vitt på golv, kläder och möbler trots dammsugning varje dag. Så den här gången kommer jag välja en ras som inte fäller lika mycket, även om det känns tråkigt att utesluta den underbara rasen som Cavalier är. Men vår tik har även fått diagnosen Syringomyeli som är en typisk sjukdom för just cavalieren så även det gör att jag inte riktigt vågar köpa en till av samma ras.

Så nu har jag fyra alternativ, en Havanais, en Coton de tuelar, en york eller en dvärg/toy pudel.

Är det någon här som har erfarenhet av någon av dessa fyra raser? Har ni bilder på era fina hundar att visa upp? Vi är en familj som ofta är ute i naturen så hunden kommer få vara ute mycket och bli tränad mentalt men vi vill inte ha en hund som verkligen KRÄVER aktivering hela tiden utan att må dåligt. Det är inte så att vi vill ha en soffpotatis till hund men ändå så att det räcker med ca 2 timmars promenad/dag (+kissrundor), lite lek, sök, lydnadskurser, eventuellt aglity, tricksinlärning och lite vardaglig mental träning.

Jag tycker om att borsta så det gör mig inget om hunden kräver pälsvård flera gånger i veckan. Men om det skulle bli en havanais eller york, har vi tänkt att kanske klippa ner den, kan man göra det? Någon som har bild på nedklippt havanais/york?

Ni med cottar, är det inte svårt att hålla pälsen fin, eftersom den är helvit? Måste man bada hunden typ varje dag och efter varje promenad? Vilken är störst av en coton och en havanais?

Vilken ras är att rekommendera av pudel och york? Är york eller toypudel minst? Är yorken skällig? Är pudeln hyperaktiv?

All information och erfarenheter av dessa raser tas tacksamt emot. Jag vill gärna se bilder på era hundar om ni har också. Hoppas att det finns några ägare av dessa raser här som kan hjälpa mig lite i detta val av hundras. :)             

• Svar på tråden Vilken ras ska jag välja? Bichon Havanais, Yorkshireterrier, Coton de Tuelar eller Toypudel?
  • Maliin1990

Vi har en Bichon havanais som är världens härligaste tjej. Hon älskar att vara med när vi gör saker och vill gärna ligga bredvid oss i soffan och mysa. Då hon har ett dåligt ben så är inga två timmars promenader för oss något alternativ, men min svärmor har en likadan och hon går ofta långa promenader.

Hon fäller nästan ingenting. ( Nästan så jag tappar mer hår än vad hon gör, hehe ) utan hon "tappar" ju håret när man kammar henne. Dock är det väldigt mycket att kamma, men känner man att man har tid och ork till det så är det inga problem. Hon är ljus och behöver inte bada speciellt ofta. Lite oftare på hösten och våren då det är väldigt smutsigt utomhus.

Hon är väldigt lekfull och älskar att leka med sin gossedjurskanin, och hade hon inte haft en skada i benet hade jag gärna hållit på med agility.

Jag gillar bichon havanais och rekommenderar den om du vill ha en sällskaplig hund. Men som sagt, alla hundar har ju olika personligheter. men jag har i alla fall en trogen vän för livet :)

• Helena 78

Vi har en Coton De Tuléar. En underbar hund som både älskar att leka, åka bil & mysa i soffan.
    Hon fäller ingenting, utan man måste borsta bort håret annars tovar sig pälsen väldigt lätt.
    Vi har pälsen kort, men det är ju så klart en smaksaak.
    Vår hund har aldrig haft några som helst problem med svamp eller eksem.

• Sommarlovet1
    Nu väljer jag bara mellan två raser - bichon havanais och coton de tulear. Såå svårt!

egentligen har jag svårt att förstå vad som skiljer dessa raser. De ser ju rätt lika ut men är det något i personlighet och temperament som skiljer?

Vilken av dessa passar bäst som familjehund där det finns två väldigt små barn?

• Helena 78

Vi har både haft havanais & Coton... båda två var underbara med barn. Personligen tycker jag inte att det är så mycket som skiljer mellan dessa raser, det enda som jag kan komma på är att vår havanais var skälligare än den coton som vi har nu. 

Underbara hundar båda två  

• marla333

min hund hugo! havanais. nerklippt, har även haft honom långhårig, men mkt enklare med kort päls. fäller inget, man borstar nån gång i veckan. som nån annan havanaisägare skrev, så fäller människor mer =P det är mina hårstrån som finns i soffan, inget hundhår ;)

allergivänlig hund också!

är min första hund, och har aldrig haft hund innan. ingen svår ras! skaffade honom när jag flyttade hemifrån. familjen var hundvakt ofta, och efter några månader skaffade de en egen havanais, man blir som kör i rasen.

behöver inte mycket aktivering, men kan lätt hänga med på lång skogspromenad eller in till stan. 
    enligt agria är det en av raserna som är bland de friskaste, men rasproblem är ögonen som ska lysas vart 5e år. 

funkar bra med barn och är en flitig lekkamrat till dottern på 2 år, hunden är snart 7 år och lika pigg och glad som när han var valp. så självklart rekommenderar jag en havanais! 
  • Helena 78
    Sommarlovet1 skrev 2012-05-07 21:15:28 följande:
    Finns det bara vita cottar? Finns dom inte i fler färger?
    Cottarna finns bara i vitt men det inslag av brunt eller svart. Vår Wilma haar lite brunt på svansen & vid ena örat.
    Ska man ställa ut dom ska de vara så vita som möjligt, men ändå ha inslag av svart eller brunt (helst inte i ansiktet).
  • anfo89

Jag har haft en Bichon Havanais som var världens underbaraste! Jag och min sambo ska skaffa hund nästa sommar men jag kan inte bestämma mig om jag vill ha en Bichon igen eller om jag vill ha en Coton de tulear.. Ååååhh det är så svårt att välja ju!! :D

Här är en bild på min sötnos som dog i december:

• Sommarlovet1

Är cottarna lika avlånga i kroppen som havanaisen? Vilken av de två raserna är störst i mankhöjd och vikt?

• Jessa01

Vi har två underbara yorkpojkar. En på 13 och en på 2 år.
    Den äldre får vara pensionär men vill gärna vara med överallt och beter sig inte enligt sin ålder :)
    Den yngre ställer vi ut så han har lång päls och det blir mycket pälsvård.
    Den äldre är kort klippt och de båda badas och borstas en gång i veckan.
    Som sällskapshund går det jättebra att hålla hunden kortklippt/ raka med apparat.

Den yngre tränar jag både agility och spår med. Är själv en aktiv person och tycker om terrier då de är lite envisa men alltid med. 
    Mina hundar är vana vid barn. Den yngre älskar barn och ska kolla alla barnvagnar vi går förbi ifall det finns något sött barn han kan pussa på :D Självklart tycker jag att man bör ha uppsikt över barn och hundar när de umgås. oavsett.

Jag tror i slutändan att de alla är väldigt trevliga raser. Det finns alltid individer inom alla raser och det är alltid en bra idé att träffa föräldrarna till valpen man vill ha.

Yorken är en frisk, trevlig och aktiv hund.Jag hjälper dig gärna med kontakter till uppfödare runt om i landet. :)  

• anfo89
    Sommarlovet1 skrev 2012-05-09 13:52:08 följande:
    Är cottarna lika avlånga i kroppen som havanaisen? Vilken av de två raserna är störst i mankhöjd och vikt?
    Hej!

Dom är rätt lika byggda och har nästan samma storlek. Minns inte måtten, men det kan du ju själv googla fram. Det som skiljer mellan dem är att cotten finns bara i vitt (men inslag av brunt), medan havanaisen finns i nästan alla färger. Vad som skiljer dem mentalt vet jag inte så mycket om.. Har hört att havanaiserna är lite lugnare och att cottarna är lite skälligare och livligare (men såklart beroende på från hund till hund).

mvh, Anna
  • Sommarlovet1

Det har inte blivit nån vovve än.
    Vi ska vänta tills vi flyttar till hus. Jobbigt med hundvalp i lägenhet. :)

Men ni får gärna komma med alla era erfarenheter av havanais och coton de tuelar. :)     

• kiar

hej  jag har  en  coton/bolognes  supersnäll  men  gilar  inte  småbarn som springer  
    annars  snäll Hund   tappar  inget hår ,
    jag  badar  bara  när  den  är skitigt  
    han  är  6 år  nu  o  fortfarnade  vit,

Svar på tråden Vilken ras ska jag välja? Bichon Havanais, Yorkshireterrier, Coton de Tuelar eller Toypudel?