• PolyPond

Jag skulle uppskatta mest om mitt barns lärare var

Förutsättningarna för frågan är förstås uppfattningen om att olikheter berikar och att det är en fördel om barnen får del av det som inte är mainstream.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag skulle uppskatta mest om mitt barns lärare var
  • PolyPond
    Krake skrev 2012-03-20 21:44:23 följande:
    Nu är jag ju universitetslärare, så det kanske är en delvis annan grej. Men jag är aldrig privat när jag undervisar. Inte om sexualitet, och inte om något annat heller. Det är oproffsigt. Studenterna är inte där för att lära sig om mig, de är där för att lära sig om ämnet.
    Det beror på hur det görs, anser jag. Många vinner åhörarnas uppmärksamhet genom att ta lagom personliga exempel.
    Jag minns till exempel från min egen grundskolegång vilka lärare som nådde fram bäst, och att dessa ofta var de som var rätt personliga. Det kan mycket väl vara ett pedagogiskt/retoriskt grepp.
  • Themis

Jag tänkte just svara "Kunnig inom sitt ämne" men det var visst inte det det handlade om...

Full frontal nerdity.
  • Lithea

Homo                                          

• Gurkan

Jag skulle föredra att mitt barns lärare har en bra utbildning, är kompetent och engagerad och la det i första rum och inte sin trostillhörighet, kulturella arv, sexuella läggning eller funktionshinder.

• PolyPond
    Gurkan skrev 2012-03-21 06:23:52 följande:
    Jag skulle föredra att mitt barns lärare har en bra utbildning, är kompetent och engagerad och la det i första rum
    Det förutsätter vi att hen är. Detta är där utöver.
  • Krake
    PolyPond skrev 2012-03-20 22:03:38 följande:
    Det beror på hur det görs, anser jag. Många vinner åhörarnas uppmärksamhet genom att ta lagom personliga exempel.
    Jag minns till exempel från min egen grundskolegång vilka lärare som nådde fram bäst, och att dessa ofta var de som var rätt personliga. Det kan mycket väl vara ett pedagogiskt/retoriskt grepp.
    Detta med skillnad på privat och personligt har du inte greppat än, ser jag? Och just precis: lagom personligt.

Det är knappast radikalt att måla upp sitt eget knullande, sin ekonomi, vad man röstar på etc för eleverna. Snarare är det ett tecken på att man tar sig själv på för stort allvar och snarare vill stå i centrum än förmedla något. Det är eleverna som står i centrum, inte du.

Det krävs dock lite mognad för att lära sig detta. Lycka till. 
  • PolyPond
    Krake skrev 2012-03-21 09:18:59 följande:
    Detta med skillnad på privat och personligt har du inte greppat än, ser jag? Och just precis: lagom personligt.

Det är knappast radikalt att måla upp sitt eget knullande, sin ekonomi, vad man röstar på etc för eleverna. Snarare är det ett tecken på att man tar sig själv på för stort allvar och snarare vill stå i centrum än förmedla något. Det är eleverna som står i centrum, inte du.

Det krävs dock lite mognad för att lära sig detta. Lycka till. 
    Lagom är en väldigt subjektiv term och det finns inget i diskussionen som säger att jag skulle vara sämre på att bedöma det än något annan. Bilder av att måla upp sitt eget knullande är ju idéer som andra får i sina huvuden här, helt utan hjälp av mig.

Själv har jag förmågan att kunna skilja på sakdiskussion och person, vilket bland andra du verkar ha svårare med, ditt inlägg att döma.
  • Punkster

Jag skulle uppskatta mest om mitt barns lärare var...

En bra lärare...?

Tydligen är den pedagogiska kompetensen mindre viktig om läraren ifråga är gay, muslim eller rullstolsburen? Eller?

Jag skiter fullständigt i vilka preferenser läraren har när det kommer till det ena eller det andra så länge han eller hon är proffsig och gör ett bra jobb.  

• PolyPond
    Punkster skrev 2012-03-22 19:48:37 följande:

Jag skulle uppskatta mest om mitt barns lärare var...

En bra lärare...?

Tydligen är den pedagogiska kompetensen mindre viktig om läraren ifråga är gay, muslim eller rullstolsburen? Eller?

Jag skiter fullständigt i vilka preferenser läraren har när det kommer till det ena eller det andra så länge han eller hon är proffsig och gör ett bra jobb.  

Du kan ju alltid prova att läsa tråden, så slipper du ställa dessa frågor.
  • Punkster
    PolyPond skrev 2012-03-22 22:00:15 följande:
    Du kan ju alltid prova att läsa tråden, så slipper du ställa dessa frågor.
    Har redan läst tråden, som mest bestod av kommentarar kring diverse FL-medlemmars sexliv... Flört
  • PolyPond
    Punkster skrev 2012-03-23 06:57:57 följande:
    Har redan läst tråden, som mest bestod av kommentarar kring diverse FL-medlemmars sexliv... Flört
Svar på tråden Jag skulle uppskatta mest om mitt barns lärare var