• Anonym

Hur länge håller ett avtal?

Om man gör ett avtal för umgänge på familjerätten, hur länge sträcker sig det avtalet? Är det på något sätt tidsbestämt för att sedan göras ett nytt avtal eller vad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 21:30
    Hur mycket lyssnar de på berättelser från den ena parten?
    Alltså jag har massor av exempel som gör att mitt x bara borde ha dagumgänge och inte nattumgänge med barnen t ex.
    Jag har dock inte några "bevis" mer än det jag själv hört och sett, jag har skrivit dagbok mm
    men jag har ju inga fotobevis direkt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 20:07
    Nu har vi kommit så långt att avtalet på varannan helg är påskrivet. Han höll avtalet men barnen reagerade mer och mer på ett negativt sätt och ville inte åka till pappa och ville inte vara där. De skrek och grät i timmar innan de skulle dit och hela tiden där tjatade de på pappan att få åka hem.

Pappan kände då själv att det var bättre med endast dagumgänge, vilket vi haft en månad nu. Alla mår mycket bättre av detta.
    Är det då smart att låta pappan skriva på ett nytt avtal? Hans liv är rätt komplicerat och vill gärna ha på papper det snaraste.
    Om man låter oberoende vittnet bevittna namnteckningarna är avtalet mer "giltigt" om det skulle gå till rätten eller spelar det ingen roll?

• Svar på tråden Hur länge håller ett avtal?
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2012-08-05 18:25:32 följande:

För att få till stånd ett avtal måste ni vara överrrens. Ovan #187 skrev du att avtalet var accepterat, nu verkar det inte så. Vill ni ha ett avtal måste ni komma fram till en lösning om är ok för er båda. En idé kan vara att tidsbegränsa det ett år t ex.

Vi är överens om själva avtalet men har förut haft det "tills vidare" men nu börjar han prata om att han vill ha det tidsbestämt. Därför undrar jag...men vi får se vad vi kommer fram till. får väl kompromissa på den delen. allt annat är vi överens om! -)
  • Anonym

Vad krävs rent juridiskt att jag informerar umgängesföräldern om när jag har enskild vårdnad?

Vad är umgängesförälderns ansvar att själv ta reda på eller fråga om?

Måste man informera om när det är skolavslutning/vanliga läkarbesök/tandläkarbesök/inskolning på fritids/fritidsaktiviteter mm? Eller räcker det att jag informerar vilken skola barnet går på, om det är något som inträffar under det planerade umgänget?

En annan fråga; OM jag erbjudit att umgängesföräldern kan ringa en viss tid i veckan för att prata med barnet, MÅSTE vi vara hemma då? MÅSTE jag svara den dagen om barnet inte vill prata?

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-08-20 18:06:45 följande:
    Vad krävs rent juridiskt att jag informerar umgängesföräldern om när jag har enskild vårdnad?

Måste man informera om när det är skolavslutning/vanliga läkarbesök/tandläkarbesök/inskolning på fritids/fritidsaktiviteter mm? Eller räcker det att jag informerar vilken skola barnet går på, om det är något som inträffar under det planerade umgänget?

En annan fråga; OM jag erbjudit att umgängesföräldern kan ringa en viss tid i veckan för att prata med barnet, MÅSTE vi vara hemma då? MÅSTE jag svara den dagen om barnet inte vill prata?

Sluta lösa era relations och samarbetsproblem med juridik!

Foremllt sett har du ingen informationsplikat alls. Förutom det som gör att han kan sköta umgänget. Självkart skall du informara om tex läkarbesök så pappan kan ta barnet dit om det inträffar under han umgängestid. Om du tycker det är jobbigt att prata med honom skciak ett email/brev en gång i veckam om vad som har hänt och är inplanerat.

Du måste helle rinte svara i telefon men vad händer om du inte gör det?

Återigen - Detta är inte juridiska frågor - ni måste lösa detta på annat sätt än via en lagbok.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2012-08-20 21:37:27 följande:

Sluta lösa era relations och samarbetsproblem med juridik!

Foremllt sett har du ingen informationsplikat alls. Förutom det som gör att han kan sköta umgänget. Självkart skall du informara om tex läkarbesök så pappan kan ta barnet dit om det inträffar under han umgängestid. Om du tycker det är jobbigt att prata med honom skciak ett email/brev en gång i veckam om vad som har hänt och är inplanerat.

Du måste helle rinte svara i telefon men vad händer om du inte gör det?

Återigen - Detta är inte juridiska frågor - ni måste lösa detta på annat sätt än via en lagbok.
    jag vet att det inte är juridiska frågor i sig men som jag skrivit förut så är jag rädd att saker jag gör "försvårar umgänge" och därför BLIR juridiskt.
    Jag frågar inte för att jag tycker det är skoj...

Om jag inte vet vad som ligger på mig som vårdnadshavare så är det svårt för mig att ställa krav på honom som förälder. Då vet jag inte vad jag kan kräva eller inte. ALLA jag frågar säger olika!
    En del säger att jag visst har informationsplikt rent juridiskt och att jag måste informera honom om än det ena än det andra.

Jag skulle lätt kunna lösa detta! Genom att ignorera hans idéer mer än när han har umgänget vi bestämt tillsammans...men han kommer med fler o fler krav hela tiden och därför undrar jag om han KAN ställa såna krav på mig.

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-08-20 18:06:45 följande:

Det är väldigt svårt att exakt skriva vilka krav som finns efter som det blir en tolkningsfråg i varje indviduellt fall. Du kan inte knipa käft helt men du behöver inte heller svara på allt hela tiden, när helst han ringer.

Om du skriver ett brev en gång i veckan med det viktigast så brukar det räcka. Framföallt saker som gör atthan kan sköta sin umgängestid, t ex medicering, skoltider, läkarbesök mm

Då han inte har vårdnad och alltså inte kan fixa info själv blir din informationsplikt större.
  • Kjell2

Vidare - Kanske idé att låta det bli juridisk så att ni får saker fastställda en gång för alla istället för att hela tiden tjafsa om allt.

Sluta var en sån jäkla mes!

• Anonym
    Kjell2 skrev 2012-08-20 21:58:59 följande:

Det är väldigt svårt att exakt skriva vilka krav som finns efter som det blir en tolkningsfråg i varje indviduellt fall. Du kan inte knipa käft helt men du behöver inte heller svara på allt hela tiden, när helst han ringer.

Om du skriver ett brev en gång i veckan med det viktigast så brukar det räcka. Framföallt saker som gör atthan kan sköta sin umgängestid, t ex medicering, skoltider, läkarbesök mm

Då han inte har vårdnad och alltså inte kan fixa info själv blir din informationsplikt större.
    men eftersom han bara har dem på helgen så är det INGET som kräver info.
    Jag informerade t ex om hobbies som var på helgen men det sket han bara i så så var det med den informationen. I övrigt har han inte något som händer barnen på hans tider...
    Om det blir någon ändring i t ex medicinering eller liknande hör jag givetvis av mig men en gång i veckan? vad sjutton ska jag skriva en gång i veckan? haha
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-08-20 22:01:42 följande:
    men eftersom han bara har dem på helgen så är det INGET som kräver info.

Jag informerade t ex om hobbies som var på helgen men det sket han bara i så så var det med den informationen. I övrigt har han inte något som händer barnen på hans tider...

Om det blir någon ändring i t ex medicinering eller liknande hör jag givetvis av mig men en gång i veckan? vad sjutton ska jag skriva en gång i veckan? haha

Om du inte tycker det behövs information så skit i att informera och svara i telefon då.

Om han sen stämmer och låter det bli juridik av allt så får ni det fastställt vad som behövs.
  • pegga

Informationsplikten är inte detaljreglerad. Däremot framgår det i lagens förarbeten att den är tänkt att täcka in information som krävs för att umgänget i vid bemärkelse ska gynnas, t.ex. nämns exempel som t.ex. skolsituation och kamratrelationer.

Med andra ord, sånt som varje normalt funtad förälder ändå vill informera om.

Det finns inget "straff" förknippat med att missköta informationsplikten, men däremot står det i förarbetena att en misskött informationsplikt kan vara skäl för att se över vårdnadsförhållandena.

Med andra ord, bete dig som folk och informera om sånt som gagnar barnet så är allting lugnt. 

• Anonym
    pegga skrev 2012-08-21 07:33:35 följande:
    Informationsplikten är inte detaljreglerad. Däremot framgår det i lagens förarbeten att den är tänkt att täcka in information som krävs för att umgänget i vid bemärkelse ska gynnas, t.ex. nämns exempel som t.ex. skolsituation och kamratrelationer.

Med andra ord, sånt som varje normalt funtad förälder ändå vill informera om.

Det finns inget "straff" förknippat med att missköta informationsplikten, men däremot står det i förarbetena att en misskött informationsplikt kan vara skäl för att se över vårdnadsförhållandena.

Med andra ord, bete dig som folk och informera om sånt som gagnar barnet så är allting lugnt. 
    klart som fan jag beter mig som folk!! Det är han som inte gör det.
    Barnen har precis bytt skola och jag berätta för honom osv men han har inte frågat ett skit, inte ett jävla dugg. Inte velat komma och hälsa på, t o m ställt in när jag försökt få honom att komma dit mm och ärligt talat orkar jag inte informera gång efter gång när han skiter i saker och ting i vilket fall som helst.

Jag informerar om att barnen har fritidsaktiviteter som är på umgängestiden och även i annat fall, han skiter i vilket o åker inte dit med barnen...
    Jag informerar om lucia, friluftsdagar och skolavslutningar, och när skolan början, han skiter i att gå dit...barnen undrar varför han aldrig kommer...

Därför undrar jag hur mkt jag måste fortsätta informera om när han ändå inte bryr sig...men jag får väl göra det ändå. Känns bara som döfött men får väl göra det så jag i alla fall gjort min del!
  • Kjell2

Om det viktiga är att du gör din del och att du försöker uppfylla din informationsplikt så skriv ett email i veckan. Skit sen i hur han använder informationen.

Annars, informera ingenting och se vad som händer.

Svar på tråden Hur länge håller ett avtal?