Måste jag ha kontakt med pappan och hans familj alls egentligen?
Ja, rubriken säger väl allt. Jag förstår att det låter galet men faktum är att det inte ger någon någonting att ha kontakt. Från det att barnet föddes, är ett år nu, har han sett hen 2 gånger.
Pappan bor dessutom utomlands och har efter att han lämnade mig mitt i graviditeten vägrat prata med mig alls. När han gjort det, ett fåtal gånger, har det varit otrevligt som attan. Han lämnade mig, och jag vet fortfarande inte varför, men har är otroligt passivt aggresiv mot mig.
När hen var 4 månader ville han träffa hen, han ville resa till Sverige tillsammans med sin nya flickvän, för att hon ville se barnet.
Jag sade att han alltid var välkommen att träffa barnet, men att jag föredrog att deras första möte skulle ske mellan dem utan henne, då vi inte heller rett ut våran "relation" issues, ja, ni fattar. Dessutom visste jag inget om den här nya personen, förrän jag får ett mail om att hon då vill träffa mitt barn. Det kändes löjligt.
Jag fick då en massa brev om han krävde dittan och dattan. Dessutom började hans pappa skriva till mig och kräva saker. De menade att jag bara skulle acceptera den nya, att pappan hade haft det jättetufft och jag skulle bara vara glad att jag hade barnet.
Hans föräldrar och morföräldrar har fått komma och träffa barnet. De är inte trevliga mot mig och umgänget är ju bara nån dag. Jag ger dem verkligen all tid de vill ha men, ja, de är inte så intresserade. Det känns alltid mer som plikt från deras sida.
Jag har också åkt till deras land, för att hen ska få träffa sin pappa och hans familj. Han sade seriöst inte ett enda ord till mig på hela träffen, gick 100meter framför mig och resten av familjen och visade barnet noll intresse. Resten av familjen var bakfulla och tyckte att det räckte med umgänge efter 5 timmar. Jag hade då rest över hela europa för den här träffen, med barnet.
Nu vill de komma i april, hela familjen och jag känner bara att fan, det här suger ut min energi. Barnet har ju inten anknytning till dem, de bryr sig ju inte egentligen, de är rika, har råd med resorna och gör det för att det är deras plikt. Pappan vägrar dessutom att betee sig civilt mot mig. Jag kan inte acceptera att han beteer sig såhär mot mig framför mitt barn. Och så ska den nya flickvännen med nästa gång tycker dem, och jag menar att allting redan är så spänt, vilken nytta gör hon i sammanhanget?
Jag hindrar inte umgänge. Jag har tusen (överdrift, jag menar många) brev där jag förklarar vikten av att vi är vänner för barnet och sammarbetets skull. Han svarar aldrig. Frågar aldrig hur hen har det och vägrar dessutom hålla ett muntligt avtal om att dela större kostnader för barnet. (möbler, vagn, vinterkläder, mm). Och ja, han ska gifta sig och har köpt hus. Detta har han inte berättat för mig alls, utan det har jag fått veta på omvägar. Inte för att det har något med mig att göra, men det visar bara hur lite komunikation vi har.
Dessutom sker nästan all kontakt och planering med hans pappa, och han är så otroligt arrogant och otrevlig.
Vad händer om jag bara slutar svara på deras mail? Jag vet att jag ska göra allt i min makt för att underlätta umgänge, men alltså, de pratar inte ens samma språk och barnet. Det här känns bara löjligt.
Jag vill INTE HA PÅHOPP UTAN KONSTRUKTIVA RÅD TACK!