• Isbit

Ni som gjort KUB

Får man alltid ta ett blodprov först & sen vänta en vecka innan UL?
    Eller kan det hända att man gör allt på samma gång?

• Svar på tråden Ni som gjort KUB
  • Vickan I

Anledningen till att de skriver att barn inte får vara med är främst för att den som utför ul ska få lugn och ro att utföra jobbet men också att OM ngt skulle visa sig vara avvikande på fostret eller värre, så att man bryter ihop så ska inte ett barn behöva se och höra detta. Ring och prata med dem innan och se vad de säger. Ngt kanske går att lösa. Men dyk inte bara upp med barnet.

• Äppelsin

Har du ingen som kan ställa upp och vara barnvakt? Dagis?
    Gör som Vickan I säger, ring och prata med dem om du inte kan lösa det med barnvakt.
    Hoppas det löser sig, tycker inte att du ska hoppa över att göra kub test om du vill göra det. 

• Isbit

Jag har verkligen ingen barnvakt & hon går inte på dagis.
    Jag vet inte vad jag ska göra

Är ganska nyinflyttad så jag känner inte så mkt folk. Och min dotter känner inte heller ngn som jag kan lämna henne hos

• Isbit

jag fick 1:547 på downs. känns okej

• Äppelsin

Vi fick 1:1977 på downs, kändes okej då men känns bra nu.
    Jag sa innan vi var på kub att så länge vi fick över tusen så var jag nöjd. 
    Lyssna på dig själv o var inte orolig. Hög risk var 1:200 så hade de varit något så hade de nog rekomenderat fostervattensprov.

• Isbit

Ja dom sa att dom inte rekommenderade fostervattenprov till mig

• Phi

Det är högre risk för missfall efter fvp. Fick också en liknande siffra, bestämde mig för att inte gå vidare. Det är faktiskt en Hög sannolikhet!

• Phi

Fel av mig - låg sannolikhet för ds... ;) Liten risk. Dessutom - om du, som jag, inte vet vad du skulle ha gjort om fostret visade sig ha ds, så är fvp totalt onödigt...

• Äppelsin
    Phi skrev 2012-03-28 15:46:56 följande:
    Det är högre risk för missfall efter fvp. Fick också en liknande siffra, bestämde mig för att inte gå vidare. Det är faktiskt en Hög sannolikhet!

Ursäkta att jag skrev hög risk..
  • Frida72

Gjorde kub igår fick resultatet 1:5671 vilket vi är jätte nöjda med då jag är 39 och barnmorskan sa att sannolikheten för min ålder var 1:89.Vi hade fått göra fostervatten prov om provet hade varit under 1:200. Så vi är jätte nöjda och överlyckliga alla andra prover såg jätte bra ut sa hon. Vilket häftigt UL. Blev så glad att tårarna rann när jag såg hjärtat slå och det lilla underverket for omkring så vi fick jätte häftiga bilder. Underbart!

Svar på tråden Ni som gjort KUB