• Anonym (försörjning?)

Hur länge är man försörjningsskyldig för barnen?

Min man har barn sedan tidigare och barnen bor hos sin mamma på annan ort än vi bor på. Nu är det så att äldsta ska börja i gymnasiet till hösten och har valt en skola i en storstad ca 15 mil bort från mamman och ca 40 mil från oss. Vi har flera gånger erbjudit henne att bo här, då vi också bor i en storstad och likvärdiga utbildningar finns här, men nej, det vill hon inte. Vi vet inte varför, här är lugnt och skönt, då vi inte har några barn, så det är optimalt för en som behöver plugga. Kan dock tänka mig att "eget boende" lockar mer och att det är orsaken.

Hur länge kommer pappan vara skyldig att betala underhåll till dottern när hon väljer att bo på internat istället för att bo hos oss?

• Svar på tråden Hur länge är man försörjningsskyldig för barnen?
  • Danitra
    Anonym (försörjning?) skrev 2012-03-23 20:45:45 följande:
    Ja då, men ärligt, en 16-åring, tänker nog inte så långt som tex på tryggheten (både socialt och ekonomiskt) som ett boende hemma hos pappa kan ge. Man är stor nog att klara sig själv och samtidigt för liten för att inse vad eget ansvar innebär. Tänk, denna tjej som inte ens har ett eget kontokort än, inget leg, som får 150:- i månaden på mobilen att ringa för (tar slut efter 3 dar ungefär ) och lika mycket i månadspeng. Ska bli vuxen och "flytta hemifrån". Håller alla tummar jag har för att det blir en positiv upplevelse för livet, med många nya vänner och god sammanhållning, även om jag är helt övertygad om att livet hos pappa inte hade varit sämre.
    Så som du beskriver hemsituationen och mognadsgraden så blir jag osäker på att det vore lämpligt att hon bodde ensam redan till hösten. Det kräver väldigt mycket ansvar och att man är trygg som person.
  • Anonym (försörjning?)
    Danitra skrev 2012-03-23 20:47:23 följande:
    Så som du beskriver hemsituationen och mognadsgraden så blir jag osäker på att det vore lämpligt att hon bodde ensam redan till hösten. Det kräver väldigt mycket ansvar och att man är trygg som person.
    Jag vet i ärlighetens namn inte varför det är så (som med mobilen och sånt), men när vi tagit upp detta med exempelvis eget konto och leg, då har vi inte fått något direkt gensvar, känns inte som att hon är intresserad av det. Har gett på förslag också att hon ska få extrapengar av oss också varje månad som hon kan spara på ett eget konto (vi sätter annars in pengar på ett gemensamt konto till henne, både vi och mamman), men inte ens då har hon varit intresserad av att öppna ett konto. Känns som att det har lite med osäkerhet att göra?! Annars känns hon inte alls osäker och omogen, är väldigt verbal och social och umgås gärna med de som är lite äldre. Att hon inte får mer i månaden av mamman, det är lite synd. Pappan och jag anser att det är viktigt att lära sig klara sig själv och både han och jag har fått våra barnbidrag tidigt och sen också studiestöd,vilket varit nyttigt i läran om att sköta sin egen ekonomi. Men jag antar att alla föräldrar inte har samma taktik när det gäller uppfostran helt enkelt.

Tror den största faran med att ha hand om sin ekonomi är att få fri tillgång till telefonen. Hon har aldrig några pengar på telefonen så det är alltid vi som får ringa. Det gör oss förstås ingenting, men visst hade det nog varit roligt för henne om pengarna räckte längre (vilket då skulle innebära högre summa att ringa för...).
  • Mammamamman
    Anonym (försörjning?) skrev 2012-03-23 20:39:03 följande:
    Då är det mer ekonomiskt försvarbart att bo på internat med tanke på vad lägenheterna här kostar.

Vi har dock kommit bort lite från grundfrågan. Hade föräldrarna varit överens om att dottern ska gå i skola på annan ort hade pappan inte sagt något, men i detta fallet har mamman och dottern tagit detta beslut trots att pappan erbjudit boende här där det finns likvärdig skola + socialt kontaktnät... Trots detta ska pappan alltså betala underhåll och förmodligen "aldrig" se sin dotter på flera år pga avståndet och troligen ligger prio högre på att åka och hälsa på mamma och syskon än att hälsa på pappa. Det skär i ett fadershjärta ska ni veta. Känns som att möjlighet till indraget underhåll skulle kunna ge pappan en chans att få träffa sin dotter lite mer (troligen inte så populärt om underhållet skulle bli indraget). Hon som var pappas flicka som liten...

Jag vet, det låter grymt och egoistiskt, men som om det inte räckte med det avståndet som är idag, så hamnar dottern ännu längre bort, mot pappans vilja. Vad hon gör efter 18 års ålder har inte föräldrarna med att göra, men hon är ju inte riktigt där än.
    Vad är det som hindrar att han åker till henne?
  • Anonym (försörjning?)
    Mammamamman skrev 2012-03-23 20:58:46 följande:
    Vad är det som hindrar att han åker till henne?
    Får föräldrar komma och hälsa på och bo på internatskolan? Hur länge då i så fall?
  • Vitamin

De flesta gymnasieskolor med internat låter inte sina elever bo kvar över helgen. Min dotter, 18 år, pluggar gymnasium 40 mil hemifrån. Hon får 1273 kr från FK (förlängt uderhållsbidrag, som FK kräver av pappan i sin tur) Hon får 1050 kr i studiebidrag, 10 månader per år Hon får 1875 kr i inackorderingstillägg, 9 månader per år Hon får 1400 kr av mej (mamman) per månad, plus att jag står för hennes tågresor när hon vill komma hem. Och att jag fyller på hennes kylskåp o hygienartiklar när jag åker till hennes stad på besök. Och jag skickar diverse små presenter när andan faller på. Hon smsar eller ringer en signal och sen ringer jag upp henne, för att inte belasta hennes telefonkort i onödan. Hon har alltså ca 5500 kr per månad och bor inackorderad i ett rum hos en kompis till mej, för 1500 kr per månad, och då ingår internet. Plus att hon har två minuters promenad till skolan så hon behöver inte köpa busskort. Det känns rätt surt att pappan alltid kommer undan med minsta möjliga (1273 kr per månad), men jag vill inte att det ska gå ut över hennes gymnasieval, så jag pytsat ut pengarna och omsorgen, hoppas att hon kommer ihåg det när jag blir gammal och trött... ;)

• Anonym (försörjning?)
    Vitamin skrev 2012-03-23 21:20:47 följande:
    De flesta gymnasieskolor med internat låter inte sina elever bo kvar över helgen. Min dotter, 18 år, pluggar gymnasium 40 mil hemifrån. Hon får 1273 kr från FK (förlängt uderhållsbidrag, som FK kräver av pappan i sin tur) Hon får 1050 kr i studiebidrag, 10 månader per år Hon får 1875 kr i inackorderingstillägg, 9 månader per år Hon får 1400 kr av mej (mamman) per månad, plus att jag står för hennes tågresor när hon vill komma hem. Och att jag fyller på hennes kylskåp o hygienartiklar när jag åker till hennes stad på besök. Och jag skickar diverse små presenter när andan faller på. Hon smsar eller ringer en signal och sen ringer jag upp henne, för att inte belasta hennes telefonkort i onödan. Hon har alltså ca 5500 kr per månad och bor inackorderad i ett rum hos en kompis till mej, för 1500 kr per månad, och då ingår internet. Plus att hon har två minuters promenad till skolan så hon behöver inte köpa busskort. Det känns rätt surt att pappan alltid kommer undan med minsta möjliga (1273 kr per månad), men jag vill inte att det ska gå ut över hennes gymnasieval, så jag pytsat ut pengarna och omsorgen, hoppas att hon kommer ihåg det när jag blir gammal och trött... ;)
    Men allvarligt, varför får de inte bo kvar över helgerna? Blir ju jättetufft att åka hem varje fredag för att sedan åka tillbaka på söndagen. :-/ Det är 8 tågresor i månaden mot de 2 hon gör nu för att träffa pappa + att hon aldrig riktigt kommer hinna vila... ?!.

Som sagt, allt handlar inte om pengar, utan pappan är mest "upprörd" över att dottern väljer en skola på annan ort, när han finns och har all möjlighet i världen att låta dottern bo och studera här. Då behöver hon dessutom inte åka hem varje helg. Krasst sett hade hon inte ens behövt vara skriven här om hon inte velat och tillbringat alla sina lov hos sin mamma om hon hade velat det. Men att välja att bo på internat, där hon kanske inte ens får stanna på helgerna, i en stad hon inte känner till alls och inte har varken vänner eller släkt i, det känns tyvärr lite halvt skruvat.... Och eftersom det är ett val hon gör själv, så kan vi inte låta bli att tycka att hon också borde se till att hjälpa till att försörja sig själv...
  • Anonym (försörjning?)

Jag kan förstå att man går en utbildning på främmande ort om utbildningen är unik, men när samma utbildning finns här, känns inte som att det är befogat då.

• Vitamin

Jag antar att internaten inte vill ta på sig ansvaret för att passa halvvuxna partyglada ungdomar på helgerna... Jag tycker också att det är ett lite knepigt val från dotterns sida, men det tycker ju du och jag från vårt vuxna perspektiv. Har pappan och hon har en god relation? Har hon bott med pappan tidigare? Gillar hon dej, hur kommer ni överens? Det här med gymnasieval är lite skruvat, överhuvudtaget. Barnen som är 15, år i åk 9, får själv söka sitt gymnasieprogram och behöver inte ha föräldrarnas underskrift. Många ungdomar gör sitt val efter vad kompisarna väljer, eller var man får bästa datorn eller väljer efter vad ryktet säger om hur lite man behöver plugga och hur softa lärarna är... Kanske ska tjejens bästa kompis välja den där skolan, o det är därför hon vill dit? Kan mamman ha påverkat henne att välja att inte flytta till er? (Min sambos exfru skulle göra vad som helst för att förhindra att nåt av deras barn skulle bo hos oss...) Det drar iväg många extra tusenlappar per månad när barnen går på internat. Inackroderingstillägg (som i detta fall kanske skulle handla om 1200-1300 kr per månad) får man bara om utbildningen inte finns på hemorten, och hemresor får man bekosta själv om man får inackorderingstillägg. Så i ett sånt fall kan ju barnen faktiskt inte bara välja en skola o kräva att föräldrarna går med på det. Mamman kan ju inte heller lova att pappan ska vara med och betala, utan att de kommit överens om det först. De skulle ju behöva prata ihop sig dels med varandra, och dels alla tre (mamman, pappan och dottern)

• Dohgon

jag flyttade när jag var 15 år för att gå gymnasie. skolan låg ca 20 mil hemmifrån, inte direkt värt att pendla.
    Mamma betalade sin del. pappa (eller snarare FK) betalade underhåll. fick inackorderingstillägg  samt studiebidrag.

Man får inte skriva sig på den "nya" adressen då man inte längre får inackorderingstillägget i så fall. det är ett övernattningsställe för att klara studierna. Men givetvis kan man ändå stanna över helger om man hyr eget boende (dock ej på internat)

på internat ingår frukost och kvällsmat har jag för mig, sen äter man på skolan. så mat behöver man inte själv stå för.

Många väljer att jobba extra på kvällar någon timme här och där för att dryga ut kassan.

Att flytta hemifrån (vilket man inte direkt gör när man flyttar till internat) anser jag att man lär sig mycket på som ung och är en viktig del av utvecklingen. nu får hon ju chansen att lära sig saker hon inte kommer lära sig hemma hos föräldrarna

• Anonym (försörjning?)
    Vitamin skrev 2012-03-23 21:56:09 följande:
    Jag antar att internaten inte vill ta på sig ansvaret för att passa halvvuxna partyglada ungdomar på helgerna... Jag tycker också att det är ett lite knepigt val från dotterns sida, men det tycker ju du och jag från vårt vuxna perspektiv. Har pappan och hon har en god relation? Har hon bott med pappan tidigare? Gillar hon dej, hur kommer ni överens? Det här med gymnasieval är lite skruvat, överhuvudtaget. Barnen som är 15, år i åk 9, får själv söka sitt gymnasieprogram och behöver inte ha föräldrarnas underskrift. Många ungdomar gör sitt val efter vad kompisarna väljer, eller var man får bästa datorn eller väljer efter vad ryktet säger om hur lite man behöver plugga och hur softa lärarna är... Kanske ska tjejens bästa kompis välja den där skolan, o det är därför hon vill dit? Kan mamman ha påverkat henne att välja att inte flytta till er? (Min sambos exfru skulle göra vad som helst för att förhindra att nåt av deras barn skulle bo hos oss...) Det drar iväg många extra tusenlappar per månad när barnen går på internat. Inackroderingstillägg (som i detta fall kanske skulle handla om 1200-1300 kr per månad) får man bara om utbildningen inte finns på hemorten, och hemresor får man bekosta själv om man får inackorderingstillägg. Så i ett sånt fall kan ju barnen faktiskt inte bara välja en skola o kräva att föräldrarna går med på det. Mamman kan ju inte heller lova att pappan ska vara med och betala, utan att de kommit överens om det först. De skulle ju behöva prata ihop sig dels med varandra, och dels alla tre (mamman, pappan och dottern)
    Ja, pappan och dottern har god relation, jag och dottern också och dottern bodde hos oss när hon var yngre. Hon har alltid varit pappas flicka, men det kan ju dock ändra sig med åldern. Föräldrarna emellan har dock ingen god relation alls och vi känner ibland att mamman helst av allt önskade att pappan inte existerade, men om det verkligen är så, vet vi förstås inte.

Ja, det där med gymnasieval verkar konstigt och det hade helt klart varit bättre om de kunde sätta sig ner och diskutera saken tillsammans, men det gäller ju att alla parter vill. Dottern ville inte ens tala om för oss vilken skola hon "valt" först, vilket gjorde oss väldigt förvånade... Eller så skäms hon över att välja en skola så långt bort istället för att välja en nära någon av föräldrarna, vad vet jag.
    Dohgon skrev 2012-03-23 22:15:17 följande:
    jag flyttade när jag var 15 år för att gå gymnasie. skolan låg ca 20 mil hemmifrån, inte direkt värt att pendla.
    Mamma betalade sin del. pappa (eller snarare FK) betalade underhåll. fick inackorderingstillägg  samt studiebidrag.

Man får inte skriva sig på den "nya" adressen då man inte längre får inackorderingstillägget i så fall. det är ett övernattningsställe för att klara studierna. Men givetvis kan man ändå stanna över helger om man hyr eget boende (dock ej på internat)

på internat ingår frukost och kvällsmat har jag för mig, sen äter man på skolan. så mat behöver man inte själv stå för.

Många väljer att jobba extra på kvällar någon timme här och där för att dryga ut kassan.

Att flytta hemifrån (vilket man inte direkt gör när man flyttar till internat) anser jag att man lär sig mycket på som ung och är en viktig del av utvecklingen. nu får hon ju chansen att lära sig saker hon inte kommer lära sig hemma hos föräldrarna
    Eget boende tror jag inte är ett alternativ för en tonåring som på sin höjd klarar av att koka spaghetti. Då är nog internat både billigare och bättre. Dock verkar det faktiskt jobbigt att åka hem varje helg. Gjorde du det, eller hade du egen lägenhet?
  • Dohgon
    Anonym (försörjning?) skrev 2012-03-23 22:24:25 följande:
    Eget boende tror jag inte är ett alternativ för en tonåring som på sin höjd klarar av att koka spaghetti. Då är nog internat både billigare och bättre. Dock verkar det faktiskt jobbigt att åka hem varje helg. Gjorde du det, eller hade du egen lägenhet?
    Jag hade egen lägenhet, men ja jag åkte hem varje helg ändå. sen bytte jag skola och flyttade hem en period istället. 10 mil hemmifrån blev det då. men flyttade till eget där så småningom med och det funkade bra. var då 16.
    jobbigt och jobbigt att åka hem, man vill ju gärna hem också =)
  • Anonym (försörjning?)
    Dohgon skrev 2012-03-23 23:11:16 följande:
    Jag hade egen lägenhet, men ja jag åkte hem varje helg ändå. sen bytte jag skola och flyttade hem en period istället. 10 mil hemmifrån blev det då. men flyttade till eget där så småningom med och det funkade bra. var då 16.
    jobbigt och jobbigt att åka hem, man vill ju gärna hem också =)
    Klart man vill hem, men ändå påfrestande att sitta på ett tåg så många dagar i månaden. Går ju lite tid till det och blir aldrig någon direkt vila kan jag tänka mig. Vet bara hur slut barn blir av ett umgänge hos sin far en helg.
  • Dohgon
    Anonym (försörjning?) skrev 2012-03-23 23:15:27 följande:
    Klart man vill hem, men ändå påfrestande att sitta på ett tåg så många dagar i månaden. Går ju lite tid till det och blir aldrig någon direkt vila kan jag tänka mig. Vet bara hur slut barn blir av ett umgänge hos sin far en helg.
    jo visserligen, men som 15-16 åring är man inte längre lika mycket ett barn, man är på väg in i vuxenlivet och klarar av de där resorna på ett anna sätt =) på bussen/tåget så kan man även läsa =)
    och på väg in i vuxenlivet måste man även lära sig hur det fungerar att ha det stressigt ;)

sen kan jag nog garantera att hon inte kommer komma hem varje helg ;)
  • h8him
    Anonym (försörjning?) skrev 2012-03-23 21:33:04 följande:
    Jag kan förstå att man går en utbildning på främmande ort om utbildningen är unik, men när samma utbildning finns här, känns inte som att det är befogat då.
    Hon har rätt att välja. Är hon skriven hos mamman och utbildningen inte finns på mammans ort så kan hon gå där hon vill.
  • Mammamamman
    Anonym (försörjning?) skrev 2012-03-23 21:01:43 följande:
    Får föräldrar komma och hälsa på och bo på internatskolan? Hur länge då i så fall?

Man kan väl hyra ett rum i närheten en vecka då o då
Svar på tråden Hur länge är man försörjningsskyldig för barnen?