• Quickman

Var det rätt att kasta Marie Stenhoff och Susanne Eriksson i fängelse? (medicinsk marijuana)

Jag vet att det varit mycket tjat om cannabis på senare tid, men det här blir i alla fall den sista tråden för mig. I fjorton stater i USA, i Holland, Portugal så är marijuana tillåtet för medicinskt bruk.

De fall jag ska ta upp har båda några år på nacken, men de känns fortfarande aktuella.

www.aftonbladet.se/nyheter/article10546048.ab
    www.swecan.org/index.php&file=article&sid=265

Vad händer när staten beslutade att de skulle hamna i fängelse? Jo, deras symptom blev värre då de var tvungna att befinna sig i en stressfull miljö. De kostar samhället enorma summor pengar, då det inte är gratis att sätta folk i fängelse. Den ena kan inte närvara sina barn, vilket påverkar både modern och barnen.

Vad skulle hända om de inte sattes i fängelse? Troligtvis ingenting. De kunde fortsätta med sina liv i vanlig ordning. Jag vet att många av er fortfarande har köpt all propaganda om cannabis som ni fick i skolan. Men när det kommer till sådana här fall. Helgar verkligen medlen målen.

Observera att detta är en diskussion om etik och inte om cannabis. Det finns redan trådar för det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var det rätt att kasta Marie Stenhoff och Susanne Eriksson i fängelse? (medicinsk marijuana)
  • Butterscotch

Rättsväsendet ska inte göra individuella bedömningar och undantag. Har de brutit mot lagen så har de, och ska ha den straffpåföljd som brottet i fråga ger.

Sen kanske lagen bör ändras, så att den tillåter medicinsk marijuana under vissa omständigheter, vad vet jag. Men det var ju inte det som var frågan i den här tråden.

• maaammaaa

www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalleochpolitik/ojvilkenvecka/article14565497.ab

Den här om den dansande danske lillkillen är ju störtskön. Jag fumlade så jag hittade inte marijuana länken. Men den om lillen var trevlig.
    Jag har för mig att man får odla marijuana för eget bruk i Holland. I Sverige är det straffbart. Jag tycker att om Marijuana i medicinskt syfte ska vara lagligt skall man gå på regelbundna kontroller hos läkare men inte odla det själv. Marijuana har en förmåga att sprida sig och som ogräs blir det en plåga i parker och trädgårdar.

• ftp
    Ajkje skrev 2012-03-26 14:07:21 följande:
    Jag har daglig svår värk men det ändrar inte min ståndpunkt att det inte är ok att bryta mot lagen.
    Så det är helt okey för dig att du lider för att vi har lagar som hindrar dig från att må bra? 

Butterscotch skrev 2012-03-26 15:06:22 följande:
    Rättsväsendet ska inte göra individuella bedömningar och undantag. Har de brutit mot lagen så har de, och ska ha den straffpåföljd som brottet i fråga ger.

Sen kanske lagen bör ändras, så att den tillåter medicinsk marijuana under vissa omständigheter, vad vet jag. Men det var ju inte det som var frågan i den här tråden.
    Det är precis det som bör göras, man kommer ingenstans med svartvita lagar som skördar offer på löpande band.
    Jag tycker att samhället bör gynnas av varje lag vi har, jag ser inga direkta vinnare i att straffa sjukt folk, inte nog att dom blir lidande så får samhället ta notan för tortyren dessa utsätts för.
    Jag förstår ärligt inte hur man kan kalla sig empatisk när man med rent samvete ställer sig bakom skattebekostat tortyr.

• Ajkje
    ftp skrev 2012-03-26 15:50:37 följande:
    Så det är helt okey för dig att du lider för att vi har lagar som hindrar dig från att må bra? 

Det är precis det som bör göras, man kommer ingenstans med svartvita lagar som skördar offer på löpande band.
    Jag tycker att samhället bör gynnas av varje lag vi har, jag ser inga direkta vinnare i att straffa sjukt folk, inte nog att dom blir lidande så får samhället ta notan för tortyren dessa utsätts för.
    Jag förstår ärligt inte hur man kan kalla sig empatisk när man med rent samvete ställer sig bakom skattebekostat tortyr.
    Det är inte ok att ha ont men det är en del av mitt liv och jag skulle inte bryta mot lagen. Är det illegalt så är det.
  • ftp
    Ajkje skrev 2012-03-26 15:57:42 följande:
    Det är inte ok att ha ont men det är en del av mitt liv och jag skulle inte bryta mot lagen. Är det illegalt så är det.
    Sorgligt, verkligen sorglig, lev du med din lagliga smärta om du känner att lagen är viktiga än ditt välbefinnande men klanka inte ner på andra som anser att deras smärta är viktigare än att följa nån idiotisk lag.

Vet du ens varför det är illegalt? (nej det vet du inte)  
    Tycker det är trist när folk följer lagar blint utan att ens en sekund tänka till själva, vi hade en nation som har gjort så för inte så värst länge sen, det var inledningen till W W ... och nej jag tänker inte på en internetadress här.

• Quickman
    Ajkje skrev 2012-03-26 15:57:42 följande:
    Jag håller med ftp om att det är ett sorgligt resonemang. Om man blint följer regler utan att reflektera över dem så är man inget annat än en marionett som dansar efter någon annans pipa.

Om du hade levt på 1800-talet och varit homosexuell, skulle du då leva ditt liv i celibat på grund av att lagen säger så?
  • Butterscotch
    ftp skrev 2012-03-26 16:19:27 följande:
    Tycker det är trist när folk följer lagar blint utan att ens en sekund tänka till själva, vi hade en nation som har gjort så för inte så värst länge sen, det var inledningen till W W ... och nej jag tänker inte på en internetadress här.

Oj vilka växlar du drar... Tycker man att en lag är felaktig försöker man påverka lagstiftningen så att lagen ändras snarare än uppmuntrar till att bryta mot lagen. Vill man ändå bryta mot lagen gör man det medveten om de konsekvenser det kan ge. Och att klaga på att rättsväsendet gör sitt jobb är ju bara... dumt.
  • Ajkje
    Quickman skrev 2012-03-27 14:57:39 följande:
    Jag håller med ftp om att det är ett sorgligt resonemang. Om man blint följer regler utan att reflektera över dem så är man inget annat än en marionett som dansar efter någon annans pipa.

Om du hade levt på 1800-talet och varit homosexuell, skulle du då leva ditt liv i celibat på grund av att lagen säger så?
    Jag tycker att resonemanget blir fel om vi ska jämföra valet att använda illegala droger d.v.s. narkotika och homosexualitet. För mig är det här två olika saker och går inte att jämföras.
    Det är med andra ord inte relevant huruvida jag hade valt att leva i celibat eller inte.

Det är en sak att bryta mot lagen och en sak att försöka ändra den.
    Att försöka ändra en lag som man anser vara felaktig är en väg att gå men det gör det ändå inte rätt att bryta en befintlig och existerande lag.
    Då får man försöka hitta andra vägar.
  • charras
    Ajkje skrev 2012-03-27 15:57:02 följande:
    Jag tycker att resonemanget blir fel om vi ska jämföra valet att använda illegala droger d.v.s. narkotika och homosexualitet. För mig är det här två olika saker och går inte att jämföras.
    Det är med andra ord inte relevant huruvida jag hade valt att leva i celibat eller inte.

Att försöka ändra en lag som man anser vara felaktig är en väg att gå men det gör det ändå inte rätt att bryta en befintlig och existerande lag.
    Det är en klassisk tankevurpa, om ingen bryter mot lagen vad är då poängen att ändra den?
    Så som det ser ut nu så är civil olydnad ett bra sätt att markera det meningslösa.

Frågeställningen är stark, det är idiotiskt att blint följa lagar endast för att dom finns.
    Det spelar ingen roll om valet handlar om att en partner eller en substans, det handlar fortfarande om våra egna val som berör endast oss själva.

Som svar till ts, det är horribelt hur sjuka desperata människor bestraffas istället för att få adekvat behandling för sina åkommor.

• Pallas

I det här fallet lägger du förändringsoket på människor som knappt orkar leva normalt. Sjysst.
  • merafart

Du verkar vara blockerad när du anser det är okey att staten ska få bestämma om hur ont du ska ha.
    Hört talas om civilolydnad?
    Det är såna saker som för samhället vidare och inte står och stampar på samma punkt.
    I USA där man tillåter medicinsk marijuana i många delstater, så har självmordsfrekvensen gått ner på många av delstaterna.
    Varför frågar sig någon, jo för många får en effektiv medicin och känner det inte längre nödvändigt att avsluta ens lidande.

Och lagar, om ingen bryter dom varför ändrar lagarna?
    Har du läst Kaftka eller? och moment 22?
    Det är ju detta du verkar förespråka, och då kvarstår status quo.
Svar på tråden Var det rätt att kasta Marie Stenhoff och Susanne Eriksson i fängelse? (medicinsk marijuana)