• Pärla

Det här med vikten efter förlossningen..

Hej

Jag födde min son i februari, och nu är han snart fem veckor gammal.

En vecka efter förlossningen hade jag bara gått ner 2 kg, och sen började kilona gå ner vecka efter vecka..Så fram till tredje veckan hade jag gått ner 7,5 kg.

Men fjärde veckan när jag skulle väga mig, så visade vågen att jag hade gått upp 200 gr denna gång..??
    Och det tyckte jag att det var konstigt med tanke på att jag helammar, och det KONSTANT! Samt att jag försöker promenara några ggr i veckan..

Finns det nån erfaren som upplevde samma sak som mig, men sen började gå  ner i vikt igen?

Jag äter som vanligt, men kanske mer på kvällen..och på dagarna är jag rätt dålig på att fixa mat, så det blir nån bulle och choklad några ggr i veckan..

Med mitt första barn, så hände så igen att jag hade gått upp men sen började jag gå ner igen...Så händer det kanske samma sak igen, och varför blir det så?

Jag var rätt smal innan graviditeten, och hade gått upp 20 kg..Så påverkar det på nåt sätt allt det här?

Nån erfaren som kan vara gullig och svara

• Svar på tråden Det här med vikten efter förlossningen..
  • Pärla

Har vägt mig idag, och har gått ner nästan 1 kg på en vecka.
    Vikten efter en förlossning spelar verkligen en spratt. Förra veckan hade jag gått upp 200 gr, och nu har man gått ner nästan 1 kg..
    Hoppas nu att man fortsätter och går ner..

• spelarroll
    Pärla skrev 2012-03-30 10:16:16 följande:
    Har vägt mig idag, och har gått ner nästan 1 kg på en vecka.
    Vikten efter en förlossning spelar verkligen en spratt. Förra veckan hade jag gått upp 200 gr, och nu har man gått ner nästan 1 kg..
    Hoppas nu att man fortsätter och går ner..
    skönt, ett kilo mindre att dras med ;)
    lycka till med din viktnedgång men glöm inte att bygga upp kroppen på samma gång en mamma behöver en stark kropp inte bara ett starkt psyke :D 
  • LilaRos

Ts, 200gr är inte mycket att gå upp.. Har nog mest att göra med hur mycket mat och rester du hade i magen ;)

Jag sitter i en liknande båt nu iaf. Gick upp 22kg och har en 5v knodd hemma. Har gått ner 10kg var av det 10onde kilot tog en månad.. Första veckan rasade det bort, en del på fl sen 500g/dag. Ammar inte, försöker äta bra, inget sött, 5hyfsat låga/snabba promenader i veckan. Nu ska jag börja träna lite (gym,mäst cykel).. Vill bli av med kilona!!!!

• katrine83
    SailorGirl skrev 2012-03-27 13:59:45 följande:
     Lite choklad då och då skadar inte, själen ska ha sitt, men själen behöver inte choklad varje dag.
    Haha eller hur! Bra sagt. Jag åt choklad varje dag dom första 7 veckorna typ, har precis slutat... för att jag vill gå ner till min "startvikt". MEN har på flera ställen läst att det är farligt att gå ner för snabbt  - då detta frigör miljögifter som kroppen lagrar i fettet - vilket isåfall kommer ut i bröstmjölken. 

Slappna av, lev sunt och låt kroppen sköta det! (Försöker säga detta till mig själv också)
  • Pärla

Är det nån som vet om brösten väger också i samband med att man ammar? Eftersom dem blir fyllda med mjölk och dem är tunga och stora under amningstiden?
    Kan dem väga också en del efter förlossningen?

• karet

En treveckors kräver inte massor av kalorier från dig.
    Viktminskning av amning brukar dyka upp när barnet är lite äldre och därmed behöver mer mat.

• Pärla

Karet: Men jag helammar konstant, är det ändå att barnet måste bli äldre och kräva mer kalorier från mig? Mitt barn äter varannan timme nästan.
    Har det hänt dig att du började rasa ner i vikt efter några månader?

• Pärla

Glömde tillägga att jag bara har gått ner 200 gr denna vecka. Väger mig en gång i veckan. Förra veckan hade jag gått ner nästan 1 kg.

• karet

En liten bebis behöver lite mat, en äldre bebis behöver mer mat. Mer mat

• Pärla

Ok, hoppas. För just nu tycker jag inte om mina bröst, för dem ser ut som ballonger! Hoppas på viktnedgång så att brösten blir mindre på min korta kropp.
    Har komplex för brösten för dem är så stora.
    Dem väger väl också en del, eller hur?
    Dem känns så tunga juhhhhhhh...

• Frambuesa

Jag har nu ätit lchf i snart en vecka kombinerat med långa promenader med vagnen och redan gått ner 1,5 kg :) ska köra 2 månader hade jag tänkt

• karet

Fasiken, nästan allt jag skrev försvann pga av ett likhetstecken. Irriterande!!

Iaf. Fortsättningen:

Mer mat innebär mer kalorier från dig. Alltså kommer din kropp bränna mer kalorier till bröstmjölk hu äldre barnet blir. Krös inte så mkt av din kropp att tillhandahålla det din bebis behöver just nu.

Jag gick upp 27 kg denna graviditet. Nekade viktväktarna när Polly var två månader (början av januari) och har gått ner 18 kg sedan dess. Plus att jag tränar.

Jag är inte sån som rasar i vikt av amning.

Förra graviditeten gick jag upp 37 kg och orkade inte ta tag i det förrän dottern var ett år gammal. Gick bara ner de där första kilona man brukar tappa vecka 1. Trots helamning i fyra månader och delamning i ett år.

Svar på tråden Det här med vikten efter förlossningen..