• Melan

Varför är det så viktigt med ett unikt namn?

Ja, varför är det så viktigt med ett unikt namn egentligen?

Det verkar vara en himla hets över det. "Mitt barn är den enda i Sverige som heter så!!". Är det så hemskt om 20 000 andra har samma namn? Jag har ett vanligt namn och har inte tycket det varit jobbigt alls, fast än vi varit 3-4 st i klassen som hetat så.

"nej, vi håller namnet hemligt så ingen annan tar det". 

Jag tycker inte att man ger barnet namnet "Blågul-Silvermåne" bara för att ingen annan har det, utan för att man själv tycker att det passar och är fint.

Namntrender ändras så fort så snart heter väl barnen något annat Blågul-Silvermåne - förhoppningsvis. Är hetsen om unika namn bara en trend det med eller har det alltid varit så?

• Svar på tråden Varför är det så viktigt med ett unikt namn?
  • Miss P71

Jag tror mer att det blivit en trend. Att människor vill försöka att sticka ut så mycket som möjligt. Det blir då genom att ge sitt barn ett ovanligt namn.

• Apelsin

"Mitt barn är ju unikt!"  säger folk, som om ungen blev mindre unikt och värdefullt med ett vanligt namn.

• Lumo

Jag har ett unikt namn i Sverige (ensam om det här, men ej i Storbritannien tex). Dessutom ett lite svårstavat namn. Fördelarna överväger nackdelarna. Nackdelen är att jag måste bokstavera namnet jämt, o att folk uttalar det fel. Men fördelen är att ALLA kommer ihåg mig, och då menar jag alla. Mitt namn fastnar tydligen o jag får alltid följdfrågor på det, vilket ytterligare gör att folk minns mig (perfekt i mingelsituationer). Dessutom säger de flesta att det är fint, som tur är.

En annan nackdel är att man blir lite väl lätthittad. Det räcker med mitt förnamn för att hitta min hemadress på eniro, och en googling på förnamnet visar allt om mig som finns på nätet. Är väl för det mesta bra, men jan kännas lite creepy ibland.

Allt som allt, jag är unik, mitt namn är unikt. Skulle aldrig vilja vara en i mängden.

• Alvi

Som ovan, jag har ett ovanligt namn för min ålder och jag är mycket nöjd med det. Jag vill att mina barn ska vara, om inte ensamma i väääärlden om det, så åtminstone kanske ensamma i skolan.

• Fru Mi

Men hur kul är det när alla ungar heter NEO och LEO i klassen. De får ju heta Leo K och Leo E och Leo F beroende på vad de har för efternamn. Det behöver ju inte vara ett konstigt namn bara för att barnet ska vara relativt ensam om det. Man ger väl sina barn det namn man gillar. Så alla Leosar och Neosars föräldrar är väl också nöjda? Att leta unikt namn verkar inte så vanligt där jag bor. 

.
  • baobab

Det verkar ju som att alla tycker att de är jättekreativa men sen slutar det ändå med att det finna massa andra Noah, Tindra-li och Elvin i klassen. Själv gillar jag inte alls de "unika" namnet och tror att det kommer komma en motvåg mot dessa och att folk kommer döpa sina barn till Anna och Anders igen:) 

• Melan

Det får gärna vara unikt, men inte så jäkla konstigt som en del namn blir! Det finns kanske en anledning till att så många barn heter samma namn? = ett fint namn?

Ärs, vi var 3-4 i min klass med mitt namn, de flesta tyckte det var lite coolt att heta samma faktiskt. 

• Dixie
    baobab skrev 2012-04-03 19:25:35 följande:
    Det verkar ju som att alla tycker att de är jättekreativa men sen slutar det ändå med att det finna massa andra Noah, Tindra-li och Elvin i klassen. Själv gillar jag inte alls de "unika" namnet och tror att det kommer komma en motvåg mot dessa och att folk kommer döpa sina barn till Anna och Anders igen:) 
    Ja, ska man vara riktigt "unik" nu bör ju barnen heta Niclas, Maria, Martin, Johan och Linda!
  • Alexi

För mig som är uppvuxen med ett namn som sticker ut så ville jag ge mina barn precis det omvända. Jag förstår inte alls varför man vill ge sina barn konstiga, udda och svårstavade namn.

• Maisie

Min mamma hade ett ovanligt namn och hon avskydde det. Ingen hade hört namnet förut och väldigt många hörde fel så hon fick en stor andel post i fel namn (ett mansnamn som bara gamla gubbar hette). Hon arbetade på ett ställe där hon träffade mycket folk och upplevde det som väldigt jobbigt att alla kom ihåg henne. "Alla känner apan men apan känner ingen" brukade hon säga. Så fort det inte fanns någon på hennes arbete som hette hennes andranamn bytte hon till det (hon väntade tills hon var ensam för att folk inte skulle bli förvirrade. Det dröjde väl ett år innan de var två med samma namn. Hon är nöjd och glad med sitt i sin generation vanliga namn. En enda person uttryckte missnöje över namnbytet och det var mormor som själv hade ett helt vanligt namn.

• Superbia

Jag tror att det kan finnas en rädsla för att uppfattas som fantasilös om man väljer ett namn från topp 5 till sina barn, att man tar ett namn "bara för att det är inne". Det behöver ju inte vara orsaken till att man väljer namnet, men man kanske tror att andra tror det (om man tycker att det spelar roll). Och att då välja ett ovanligt och unikt namn är väl bevis nog för att man inte är fantasilös. Så kan det vara.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120909
  • Rosie Jay

Jag ville ha ett namn som mina barn kommer vara ensam om i klassen, men som alla känner till, kan stava och uttala. Deras namn är Paul och Juliette, Vilket alla hört talas om, men hittills har vi INTE stött på någon med samma namn. Tycker det är onödigt att välja ett namn som 0-50 st andra har bara för att barnet ska va ensam med namnet. Jag heter Rose och det är perfekt men många har svårt att uttala/stava det rätt här i Sverige.. Och då är det dock ett existerande namn, så jag kan tänka mig hur barnen kommer få det i skolan, jobb etc.

Mamma, Singel och Sambo
Svar på tråden Varför är det så viktigt med ett unikt namn?