• Anonym

    Nu är jag fan trött på RÖDHÅRIGA...

    Nu får det vara nog! Vad har ni emot rödhåriga? De är som alla andra. Såg en tråd där de jämfördes med funktionsnedsatta, svagbegåvade, dysleltiker och dylikt. Allvarligt? Tror ni på riktigt att det är ett handikapp eller? Har ett barn med rött hår och det har hänt att folk skrattar och skriker ginger efter oss. Hörde om en man som sa att hans barn fick bli hur det ville bara den inte blev rödhårig. Ut kom en dotter med blont hår och hjärtfel. Innan vårt barn kom vet jag att typ alla jag känner har sagt att de hatar rödhåriga och att de är fula och att rödhåriga ungar pallar de bara inte med. Så säg nu, vad är så jäkla fel med rött hår?!

  • Svar på tråden Nu är jag fan trött på RÖDHÅRIGA...
  • Jäded

    Rött hår är väldigt vackert.
    Jag minns dock denna generella inställning från när jag var liten. Det var lite annorlunda att vara rödhårig, och allt som är annorlunda är ju som alla vet väldigt "fel". Framför allt förr i tiden, så att säga. Jag tror det är en gammal typ av mentalitet som hänger kvar, inget att haka upp sig på. Det kommer alltid finnas folk som fäller korkade kommentarer. Orka bli arg över alla.  

  • Kattdamen

    Jag förstår ts, den underliga jämförelsen är, underlig.


    En kopp te, tack.
  • Anonym

    Min dotter är rödblond,och folk brukar säga att hon har så himmla fin hårfärg.i för sig är hon född med handikapp,men vad gör det,jag är stolt över att ha en dotter med rödblont hår för det och jag hoppas att hon aldrig färgar sitt hår

  • Anonym

    Rödhåriga barn (och vuxna..) är ju det vackraste som finns! Förstår inte all hat mot dem. Folk färgar ju för tusan håret rött nu (mode?), men ändå verkar många fortsätta mobba äkta rödtottar. Tråkigt!

  • Anonym

    Jag har en sambo som har ganska mycket rött i sitt hår. Jag tycker det är jättefint och hoppas att våra framtida barn får det, min sambo vill inte det däremot för tydligen är det inte så lätt att vara rödhårig precis som ts skriver. Himla trist och jag förstår inte alls att det blivit så? Antagligen för att det inte är så jättevanligt och människor alltid verkar leta efter någon att trycka ner. 

    Såg att någon nämnde grått hår och rödhåriga ovan, naturligtvis kan dom få rött hår, men jag har också läst att dom brukar kunna bli lite skonade mot det jämför med oss andra ;) Det stämmer om jag kollar på sambons släkt, där har dom rött hår högt upp i åldrarna. 

  • Anonym (rödtott)

    haha jag känner inte heller igen mig i det du beskriver ts. Det enda jag blivit retad för när det gäller mitt hår är att det brinner ;) men har då aldrig hört uttrycket att man skulle vara mindre begåvad för att man är rödhårig? Kanske beror på var man bor?

    Tycker det finns fler fördommar och skämt om blondiner än rödhåriga.

    Däremot var det många killar som drogs till mitt hår som tydligen hade hört att rödhåriga skulle vara bra i sängen ;)

    Var en period dock i min tidiga tonår som jag avskydde mitt hår. Då flera av de manliga bekanta till min familj (inte nära vännerna) var på o tafsade på mig och ville ha "mys" gubbar som var i 40-50 års åldern.

  • 010306

    Här är en till rödhårig sen födseln som är trött på alla dissande åsikter !


    Anonym (grå) skrev 2012-03-27 15:49:46 följande:
    Är det sant att rödhåriga aldrig blir gråhåriga?
    Jag har typ 3 vita strån & är 32 år.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-31 12:17:14 följande:
    Jag har en sambo som har ganska mycket rött i sitt hår. Jag tycker det är jättefint och hoppas att våra framtida barn får det, min sambo vill inte det däremot för tydligen är det inte så lätt att vara rödhårig precis som ts skriver. Himla trist och jag förstår inte alls att det blivit så? Antagligen för att det inte är så jättevanligt och människor alltid verkar leta efter någon att trycka ner. 

    Såg att någon nämnde grått hår och rödhåriga ovan, naturligtvis kan dom få rött hår, men jag har också läst att dom brukar kunna bli lite skonade mot det jämför med oss andra ;) Det stämmer om jag kollar på sambons släkt, där har dom rött hår högt upp i åldrarna. 
    oj naturligtvis kan de få grått hår..... menar jag naturligtvis.

    Uttrycket 'gingers have no soul' kommer antagligen från south park serien, som är helt hysteriskt roligt och etsat sig fast hos många tror jag ;) 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-26 21:46:48 följande:

    Nu är jag fan trött på RÖDHÅRIGA...


    Rubriken på ditt inlägg syftar på motsatsen av din inställning Tungan ute
  • Digestive

    Jag antar att den negativa synen på rödhåriga människor härstammar ifrån forna tider och då de ansågs sakna en själ. Inställningen säger dock mer om dessa och hur dåligt de har hängt med i den moderna utvecklingen och kunskapen som följde.

  • Nickipicki

    Jag läste också den tråden, och ifrågasatte påståendet och jämförelsen starkt! Hur FAN tänker man som vuxen, om man använder hårfärg som en tes i en diskussion om funktionshinder?? Man blir fan mörkrädd!!

  • Linnéa Nilsson

    eller hur, är själv rödhårig i skolan har vi en i klassen som har lite svårt att sitta still och han kan säga vad som helst, dock hatar jag när han ropar ginger ginger ginger, de är så jä**a jobbigt!Rynkar på näsan

  • helenaflorens

    Hej.
    Håller på att samlar info om rödhåriga till en kommande bok. Föddes med rött hår och blev periodvid svårt mobbad för det. Verkar som hårfärgen ses som en udda, skrämmande företeelse. Anser att rödhåriga personer är unika, vackra samt att färgen är outstanding. /Helena...Glad

Svar på tråden Nu är jag fan trött på RÖDHÅRIGA...