• Nape

Stanna hemma från skolan pga bruten arm? 2 v. säger läraren

Hej!
    Dottern åkte inlines igår och landade på sin arm när hon föll. Vi var på akuten där hon undersöktes och röntgades. Läkaren visste inte säkert vad det var- de läkarna som läser röntgenbilder jobbar bara kontorstid. MEN- hon såg i alla fall att det var vätska vid armbågen. Vätska brukar innebära att något är brutet eller att man har en spricka.

Dottern blev gipsad. När någon kollat på röntgenplåtarna får vi brev om vad de såg. Är det inget brutet ska hon ha gipset 2-3 veckor, annars längre.

Idag gick hon till skolan, stolt över sitt gips. *s* Då sa läraren att hon måste stanna hemma två veckor. VA? Jag kan inte vabba två veckor, vi fick inte ens läkarintyg (som man måste ha efter en vecka). De sa _ingenting_ på sjukhuset om att man måste vara hemma.

Enligt läraren är det för att hon i första hand kan bli slagen eller skadad av de andra barnen. Men..sådant SKA ju inte hända på en skola.

Hur har ni andra gjort? Känns helvrickat, hon mår superbra och har inte speciellt ont nu när det är gipsat. Det enda är att hon behövde ipren på natten, sedan sov hon som en stock. Och- vi VET inte om det ens är en minsta spricka.

• Svar på tråden Stanna hemma från skolan pga bruten arm? 2 v. säger läraren
  • Vinterankan

Oj om man skulle vart hemma varenda gång man skadade sig. Då hade jag väl inte tagit studenten förrän jag var runt 25. Har träffat folk som jag inte har en aning om vilka de är som 10 år senare känt igen mig som "hon som alltid hoppade på kryckor". Om läraren inte ger med sig så prata med rektorn.

• Edda2

Min äldsta son bröt handleden på 2 ställen förra sommaren och skulle ha gips i 6 veckor.
    Han var i skolan som vanligt och kanske svårt med gympan mm men är ju en annan sak.
    Har aldrig varit med om att ma får vabba för det?
    Om barnet har ont de första dagarna så är det kanske skönt att vara hemma såklart men 2v?
    Nä det låter märkligt.

• Lärka
    Nape skrev 2012-03-27 17:19:22 följande:
    Enligt läraren är det för att hon i första hand kan bli slagen eller skadad av de andra barnen.
    Är det ett vanligt förekommande problem att barnen i skolan slår personer som är sjuka/har ont/dyl? I så fall är det ju inte den gipsades fel, problemet är ju barnen som slåss. Lärarna borde ha bättre tillsyn.
  • skogsvitter

Men snälla nån så hysteriskt...
    Läraren har i vilket fall ingen talan om saken så det är bara att ignorera denna dumhet.

• älskarlivet81

Nej, hon ska inte behöva vara hemma längre än så länge hon har ont..

Själv var jag sjukskriven 8 veckor för några år sedan p.g.a. en spricka i knät, men då hade jag även slagit ut flera tänder och såg fruktansvärd ut så det hade inte gått att jobba... 

• Nape
    Lärka skrev 2012-03-27 19:16:01 följande:
    Är det ett vanligt förekommande problem att barnen i skolan slår personer som är sjuka/har ont/dyl? I så fall är det ju inte den gipsades fel, problemet är ju barnen som slåss. Lärarna borde ha bättre tillsyn.
    Tror det tyvärr är ganska bråkigt. Men håller med dig att det är DET som är problemet, inte gipset.
  • Nape

Jag skickar henne till skolan imorgon med en liten lapp till läraren. Skönt med alla svar, jag trodde först det var jag som tänkte helt galet.

• Lavish

Varför skulle hon behöva vara hemma? Mår hon dåligt på det ena eller andra viset är det väl en sak men om hon är bekväm med att gå i skolan har hon väl rätt till sin undervisning? Kan inte föreställa mig att det är upp till läraren att bestämma.

• Punkster

Jag jobbar på en skola och har gått till jobbet med både gipsad arm och gipsat ben (dock inte på samma gång Flört) Det krävdes lite anpassning av arbetsuppgifterna (att gå på skogsutflykt hoppandes på kryckor med gipsat ben var inte aktuellt) men jag kunde jobba ändå. Varför skulle inte ett barn kunna gå till skolan då? Ditt barns lärare måste vara en riktig knasboll, skicka dit barnet ändå.

• älskarlivet81
    Punkster skrev 2012-03-28 17:57:26 följande:
    Jag jobbar på en skola och har gått till jobbet med både gipsad arm och gipsat ben (dock inte på samma gång Flört) Det krävdes lite anpassning av arbetsuppgifterna (att gå på skogsutflykt hoppandes på kryckor med gipsat ben var inte aktuellt) men jag kunde jobba ändå. Varför skulle inte ett barn kunna gå till skolan då? Ditt barns lärare måste vara en riktig knasboll, skicka dit barnet ändå.
    Jag kunde inte jobba när jag hoppade på kryckor, beror kanske på vad man är för sorts lärare då... Var främst sjukskriven för mitt knä, även om jag hade andra skador också..
  • Punkster
    älskarlivet81 skrev 2012-03-28 17:58:46 följande:
    Jag kunde inte jobba när jag hoppade på kryckor, beror kanske på vad man är för sorts lärare då... Var främst sjukskriven för mitt knä, även om jag hade andra skador också..
    Jag jobbar på fritids. Det gick ganska bra, så länge man undvek att springa runt på skolgården, spela fotboll och sånt. Vi styrde om ett par veckor så att jag fick arbetsuppgifter som inte krävde så mycket rörelse, t.ex. att ha hand om pyssel, mellanmål och liknande. Det gick hur bra som helst.
  • tantS

Haha! Tror läraren att den själv skulle slippa jobba för en spricka i armen? Ignorera läraren bara. Trams!

• älskarlivet81
    Punkster skrev 2012-03-28 18:06:01 följande:
    Jag jobbar på fritids. Det gick ganska bra, så länge man undvek att springa runt på skolgården, spela fotboll och sånt. Vi styrde om ett par veckor så att jag fick arbetsuppgifter som inte krävde så mycket rörelse, t.ex. att ha hand om pyssel, mellanmål och liknande. Det gick hur bra som helst.

Bra för dig.. Jag är musiklärare och det är ju inte så att vilken lärare som helst kunde ta mitt jobb och behövde de hjälp i klassrummet kunde de liksom inte flytta ett helt trumset för att få hjälp. Jag kan inte sitta på ett ställe i salen liksom.
  • Nape

Sådär, skoldagen gick fint och fröken har inte sagt nåt mer.

Jag skulle själv inte bli sjukskriven för en spricka i armen- är vuxenlärare.

• älskarlivet81
    Nape skrev 2012-03-28 20:28:18 följande:
    Sådär, skoldagen gick fint och fröken har inte sagt nåt mer.

Jag skulle själv inte bli sjukskriven för en spricka i armen- är vuxenlärare.
    Kanske är skillnad på armen och benet då.. Jag hade inga problem att vara sjukskriven 8 veckor.. Behövde det för min själs skull också, men det stod inget om det i sjukskrivningsintyget, där stod bara om min spricka i knät..
  • Nape
    älskarlivet81 skrev 2012-03-28 20:35:15 följande:
    Kanske är skillnad på armen och benet då.. Jag hade inga problem att vara sjukskriven 8 veckor.. Behövde det för min själs skull också, men det stod inget om det i sjukskrivningsintyget, där stod bara om min spricka i knät..
    Det är nog skillnad, benet belastar man hela tiden. Och, det beror på vad man har för jobb. Just mitt jobb skulle jag klara (iof lite krångel) med en arm i gips och mitella.

Och vi är alla individer. Min dotter är väldigt "tålig" och mår bra. Hade hon haft ont hade det varit en annan sak, då hade vi stannat hemma.
  • Vinterankan

Jag jobbade som servitris några dagar efter att jag bröt fotleden, det gick jättebra. Som bartender samma dag som jag fick en spricka i revbenet. Kom aldrig på tanken att jag skulle sjukskriva mig.

Svar på tråden Stanna hemma från skolan pga bruten arm? 2 v. säger läraren