• Hon den där

Varför vaktar inte min Schäfer??

Hej

Jag har en schäferhane som strax fyller 2 år. Han visar inga tendeser på att ha vakt i sig, han skäller inte när nån ringer på dörren eller kommer in i lägenheten. Han verkar älska var enda människa han träffar även om han aldrig hälsat på den personen förut.

Självklart vill jag ha en snäll pålitlig hund som inte är överspänd, men jag har ändå skaffat mig en Schäfer för jag vill känna mig trygg när jag är ute och går med han på kvällen och jag vill att han åtminstånde markerar med ett skall när nån kommer in i lägenheten eller ringer på.

Finns det hopp? Eller har jag helt enkelt en hund utan vaktinstinkter?       

• Svar på tråden Varför vaktar inte min Schäfer??
  • Hegge
    HäxanSurtant skrev 2012-04-04 07:35:53 följande:
    Det där var faktiskt riktigt puckad sammansättning av text!

TS, en vänlig hund är en bra hund. OM du bor så illa att du känner att du måste lägga skyddet på din hund och inte dig själv så rekommenderar jag en flytt!
    Håller med dig absolut. Men tanken med min åsikt var ju att se vilken reaktion jag skulle få och på det viset  kunna avgöra hur TS förhållande till hunden är. Och det svaret fick jag i inlägget efter. Man visste ju inte så mycket av det förhållandet i inledningen utan det verkade vara en aningen novis hundägare enligt mig. Men som sagt jag fick ju det svar jag ville ha.  
  • Hon den där
    Hegge skrev 2012-04-04 16:20:48 följande:
    Håller med dig absolut. Men tanken med min åsikt var ju att se vilken reaktion jag skulle få och på det viset  kunna avgöra hur TS förhållande till hunden är. Och det svaret fick jag i inlägget efter. Man visste ju inte så mycket av det förhållandet i inledningen utan det verkade vara en aningen novis hundägare enligt mig. Men som sagt jag fick ju det svar jag ville ha.  

Vilket svar ville du ha då?
  • Hegge
    Hon den där skrev 2012-04-04 16:33:04 följande:
    Vilket svar ville du ha då?

Svaret jag ville ha som inte framgick i första inlägget, var om du var en aktiv eller passiv hundägare. Och hade du varit passiv hade du inte svarat som du gjorde. Ok? Ja det var ett fult sett, men det finns många som inte ska ha hund. Så jag ber om ursäkt om jag kränkte dig på något sätt.
  • Hon den där
    Hegge skrev 2012-04-04 17:05:31 följande:

Svaret jag ville ha som inte framgick i första inlägget, var om du var en aktiv eller passiv hundägare. Och hade du varit passiv hade du inte svarat som du gjorde. Ok? Ja det var ett fult sett, men det finns många som inte ska ha hund. Så jag ber om ursäkt om jag kränkte dig på något sätt.

Jag vet redan att jag är en bra hundägare . jag har större erfarenhet av hundar än jag talar om för folk för jag tycker om att lära mig mer hela tiden och jag vill höra folks åsikter. Det är bra att ha ett öppet sinne så man kan lära sig mer och mer hela tiden .

Men sen kan jag bli väldigt hemmablind så att säga som i fallet med min Schäferkille, och då vill jag gärna höra vad andra tycker och tänker.

Och du kränkte mig inte, jag tyckte mest det var korkat att du trodde det var på det viset hehe      
  • viseversa

Min mamma hade en hund som den du beskriver ts. hon älskade ALLA. MEN hon kunde också känna av olika situationer och var någon hotfull och obehaglig så reagerade hon på det. kan säga att INGEN hade kunnat överfalla min mamma på kvällen så länge Malla var med. 

• Hon den där
    viseversa skrev 2012-04-04 17:10:42 följande:
    Min mamma hade en hund som den du beskriver ts. hon älskade ALLA. MEN hon kunde också känna av olika situationer och var någon hotfull och obehaglig så reagerade hon på det. kan säga att INGEN hade kunnat överfalla min mamma på kvällen så länge Malla var med. 

Vilken ras var hennes hund?
  • viseversa
    Hon den där skrev 2012-04-04 17:12:05 följande:
    Vilken ras var hennes hund?
    Labrador/newfounland(stavas?) blandning. Mamma låste aldrig dörren till lägenheten som ung(folk var ärligare än nu) Så mamman kompis kom för att hälsa på(oanmäld) hon gick in. Hunden som var hemma ensam var såå glad. Hon gick runt och kollade om mamma var hemma. Hunden följde henne i hälarna. Hon insåg att mamma inte var hemma och tänkte gå igen.

Men se du det gick inte för DÅ la sig hunden vid dörren morrade och vägrade släppa ut henne igen. hon släppte in"skurkarna" men dom kom inte ut igen. Dock väldigt farligt för hunden själv men så tänker dom nog inte. 

När jag föddes var Malla gammal. Men hon låg alltid nära mig eller vid vagnen. Och kom det någon för nära mig eller vagnen som hon inte kände eller som verkade obehaglig så visade hon tydligt att dom skulle backa. 
  • viseversa

Hon brukade ställa sig mellan mig och ev vatten också sen när jag hade börjat gå. Eller så drog hon bort mig från vatten eller annat hon ansåg farligt. Och gick jag på egna äventyr följde hon mig som en skugga. 

• Hegge
    Hon den där skrev 2012-04-04 17:09:40 följande:
    Jag vet redan att jag är en bra hundägare . jag har större erfarenhet av hundar än jag talar om för folk för jag tycker om att lära mig mer hela tiden och jag vill höra folks åsikter. Det är bra att ha ett öppet sinne så man kan lära sig mer och mer hela tiden .

Men sen kan jag bli väldigt hemmablind så att säga som i fallet med min Schäferkille, och då vill jag gärna höra vad andra tycker och tänker.

Och du kränkte mig inte, jag tyckte mest det var korkat att du trodde det var på det viset hehe      

Bra, det var skönt att höra. Sen är det ju klart att mörkar du ditt hundkunnande så framstod ju din trådstart som väldigt novis och min första tolkning kunde bara göras på den:) Men hursomhelst lycka till med hunden, jag har en likadan samma ålder + en border collie.
  • Lusan

Grattis!!

Du har en hund som är trygg och självsäker i sig själv. En sån hund vi alla vill ha!

eller...

Grattis!
    Du är en hundägare som förmedlat gott ledarskap (jag vet.. förlegat ord)  som inneburit att din hund är trygg i ditt handhavande. En sån hundägare vi alla vill vara!

Oavsett... så har du du troligtvis en hund som finns när du behöver det. Sällan våra hundar av brukshundstyp "ballar" ur när "det gäller". Att gå in med skärpa (aggressivitet) och försvar när det behövs ligger i deras natur. Men som vanligt.. det finns undantag.

3 råd så här långt...

1: Gör ett MT (gamla korningen) där ser man mer av vad som finns i hunden vad gäller ex skärpa, försvar, kamplust. Fråga MTdomarna efter testet allt du vill veta. Det är deras uppgift att svara! Ta kontakt med din uppfödare och hör vad denne rekommenderar?

2. Ta kontakt med din lokala brukshundklubb eller den närmaste brukshundklubb som har skyddshundsträning och hör med dom,  om dom för din skull kan tänka sig att prova din hund.
    Berätta om dina funderingar.

Men allt detta borde din uppfödare kunna hjälpa dig med vid närmare eftertanke. Har man schäferuppfödning ska man kunna sånt här!

3. Lär din hund skall.. på skoj. I skrämmande syfte!  "Folk" har ingen koll på om hunden skäller för att den är arg eller tigger och har jätteskoj! Bara den låter men inte inomhus, för då kan du bli vräkt. (Det finns nåt gammalt rättsfall om 11 skall om dagen. Max alltså!)

Till sist från mitt perspektiv..lever DU i en miljö där du verkligen behöver en vakthund? Det är inte en hälsosam miljö. Börja "jobba"  för att du ska kunna byta miljö! 

• micromat

Tror inte du behöver oroa dig.. Mina hundar sover gott när det tex kommer in hantverkare mm (givetvis är jag hemma) Men om det nångång skulle gälla så tvekar jag inte en sekund på att dom är där.. Även fast den ena hunden litar på att matte klarar allt och att "jag kan lugnt bara sympatisera" med henne..

• canmamma

Jag har en ettårig hund som inte vaktar mig heller. Gäster och hantverkare kan komma och ibland så så kommer han tassande först i efterhand och hälsar. Liksom, gäsp, vad trevligt med besök, jag ska bara sträcka på mig lite först.

MEN när vi har barnvakt och jag inte är hemma så vaktar han barnen och han har ett verkligen imponerande skall. Då tar han vid och låter ingen komma i närheten av huset obemärkt.

Han litar nog på att jag vaktar och ser till att alla är säkra så länge jag är hemma. På senare tid har han ibland uppmärksammat att tex brevbäraren kommer men det är med ett mjukt skall i låg samtalston. Inte alls samma vaktskall som om när jag inte är hemma, men ändå. Kanske är det något som kommer med åldern och mognar fram?

Alltså inga tips, men kanske han helt enkelt tycker att det är ditt jobb att vakta så att han inte behöver? 

• Glädje58

När jag var hundförare var jag lite tveksam om min chäfer skulle skydda mig vid överfall. Han var fantastisk snäll och go. Men vid en incident där en person uppträdde hotfullt med en krossad flaska, gav han skall och markerade att nu var gränsen nådd. Det kändes väldigt skönt att ha en hund som kunde umgås med vuxna och barn utan att man behövde vara orolig för hundbett. Men ändå kunde skydda.

Har du tränat överfall på någon klubb?

• Hon den där

Tack för alla svar . Blir glad att ni tar er tid att svara!

• Hon den där
    Glädje58 skrev 2012-04-06 04:48:52 följande:
    När jag var hundförare var jag lite tveksam om min chäfer skulle skydda mig vid överfall. Han var fantastisk snäll och go. Men vid en incident där en person uppträdde hotfullt med en krossad flaska, gav han skall och markerade att nu var gränsen nådd. Det kändes väldigt skönt att ha en hund som kunde umgås med vuxna och barn utan att man behövde vara orolig för hundbett. Men ändå kunde skydda.

Har du tränat överfall på någon klubb?

Nä jag har inte tränat överfall. Vill du berätta hur det går till?
  • Glädje58
    Hon den där skrev 2012-04-06 10:49:07 följande:
    Nä jag har inte tränat överfall. Vill du berätta hur det går till?
    Hinner tyvärr inte nu för min vän väntar på mig...
  • Hon den där
    Glädje58 skrev 2012-04-06 13:11:17 följande:
    Hinner tyvärr inte nu för min vän väntar på mig...

Ok du kan förklara det när du har tid
  • Glädje58
    Hon den där skrev 2012-04-06 13:14:00 följande:
    Ok du kan förklara det när du har tid
    Det ska jag göra. Försöka komma ihåg framför allt hur det gick till. Det var över tjugo år sedan...

Glad påsk

ps
    kolla med hundklubbar... 
  • Marcus77

Det är inget fel på din hund. Tvärtom. Den visar ett stabilt och bra psyke. 
    En schäfer är en vallhund och har instinkten att vakta flocken, men det måste tränas fram.. En hund som visar vakt och aggressivitet är en osäker hund. Att den inte gör det vid 2 års ålder visar bara att den mår bra och är stabil. På din beskrivning skulle jag tom säga att den är polis/militär matrl. Mvh
    Marcus

• cattus

En schäfer försvarar sin "flock". Skulle du på något sätt bli hotat eller anfallen så skulle din hund försvara dig. 
    Så länge du har kontrollen så låter din hund bli att "försvara". En trygg och stabil hund. Däremot så visar den nog vad den går för om det händer något.
    Och risken är ju mindre att det händer något då du har din hund med dig. Inte så många som börjar "mucka" då man har hund med sig, tom våran Golden gör att folk håller sig på avstånd.

Svar på tråden Varför vaktar inte min Schäfer??