• adis

Bilbarnstols dilema!

Hej,

Hoppas att det finns några här som kommer känna sig träffade med mitt problem så jag undrar hur har ni löst det?
    Jag har en pojke på strax över 3 år och en liten flicka på snart 9 mån. Pojken har nu en Britax twoway stol och flicka en babyskydd.
    Flicka skall flyttas nu till en annan stol och nu kommer dileman. Skall vi köpa en stol till pojken och hon ärver hans stol eller köper vi till henne och han behåller sitt?
    jag vill handla smart (och säkert förstås) nu för att inte behöva köpa en till stol om ett år igen till honom när han fyller 4 år. Vill gärna att han åker bakåt lite till. Båda skall sitta bak i bilen. hur har ni gjort som har varit i likadant sits? hur löste ni problemet?
    Vi har funderat på flera olika lösningar:
    Köpa en stol till honom som är vändbar som vi kan använda och vända när vi tror det blir dags 5-6 år! Men fick veta att det inte är bästa alt de vändbara de är inte lika säkra som riktiga framåtvända stolar.
    Eller han fortsätter i sin twoway tills han växer ur den, den är ju upp till 25 kg. han är inte ens 15 kg nu :( och köper till henne en hon kan använda tills hon är 4-5 år. Nackdelen är ju att när han somnar i twowayen så åker hans huvud ner för den går inte luta mer bakåt. Blir jobbigt när vi åker på semester.
    Ärver hon hans stol så kommer hon ha samma problem om ett år när den där grejen under fäls tillbaka.....ashhh nu blev det kanske för rörigt.
    Är ute bara efter det bästa alt...det kan kosta vad det vill...pengar är inte problem vad gäller mina barn och deras säkerhet!!!

• Svar på tråden Bilbarnstols dilema!
  • adis

skall faktiskt åka till biltema imon och testa denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Speglar/Husvagnsbackspegel-33750/

eller denna:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Chassietillbehor/Husvagnsbackspegel-33751/ 

sen glömde jag fråga om det är någon här som har en i mitten och hur funkar det då med tanke på att de stolarna nuförtiden har stödben och jag har inte till golvet i min bil utan jag har en sån här hög mitt stolpe, funkar det ändå att ha stödbenet utfälld till mitten och inte hela vägen ner till golvet? 

• adis

det sket sig med speglar....det är som sagt husvagnsspeglar och de skulle inte klara höga hastigheter fick jag höra....de är utvecklade för husvagnssläpp hastigheter 80-120 km/h....vill inte riskera att den smäller mot bilen när den lösnar....urshhh...

• adis

hej daimstrut:

har ni ngn mer stol där bak eller bara Hi Way i mitten? hur gammal är barnet?

• daimstrut

Vi har en Britax multitech bredvid och så hiway i mitten och så är det faktiskt plats till en passagerare bredvid. Har en Opel vectra kombi som är bred I multitech sitter en treåring och i hiway en tio månaders. Är mycket nöjd med bilen och arrangementet

• adis

Kan man montera Maxi Cosi så här:

(nu är inte alla remar och bälte på plats) 

stödbenet är på gränsen fick höra att det måste vara positiv vinkel på den. Stolen är inte lutad mot framsätena! Får det vara så? man har ju stödbenet???!!!

det här med två bakåtvända stolar var inte lätt uppgift!
  • tinis77

T-w och h-w funkar att ha bredvid varandra i bak i Volvo 855. H-w i mitten då. Stolen hamnar lite mellan framsätena och det går att flytta förarsätet längre bak än vad det går att göra om stolen står bakom.

• adis
    daimstrut skrev 2012-04-01 16:11:12 följande:
    Vi har en Britax multitech bredvid och så hiway i mitten och så är det faktiskt plats till en passagerare bredvid. Har en Opel vectra kombi som är bred I multitech sitter en treåring och i hiway en tio månaders. Är mycket nöjd med bilen och arrangementet
    Hej, 

har du också den höga mittkonsolen i mitten som på mina bilder? 
    Är Hi Way lutad mot framsäten? 
  • adis
    tinis77 skrev 2012-04-01 16:13:40 följande:
    T-w och h-w funkar att ha bredvid varandra i bak i Volvo 855. H-w i mitten då. Stolen hamnar lite mellan framsätena och det går att flytta förarsätet längre bak än vad det går att göra om stolen står bakom.
    ok, så det finns hopp :=)))....och det är godkänd och ok säkerhetsmässigt att ha på det viset? Hur gammla är dina barn och i vilka stolar sitter de? Hur är det i VOlvo 855 har den mittkonsolen också 
  • adis

funderar på att lämna tillbaka Maxi och satsa på Hi-Way....

• tinis77

adis: i t-w satt min äldsta tills han var 5,5 år (sålde Volvon då), i h-w satt yngsta tills hon var 1,5. Sen hade jag även en duoflex bakom föraren, där satt mellan tills han var 2,5. Satte stolarna så att ryggarna satt lite omlott, h-w längre in på sätet och de andra så långt ut som det gick.
    Vi hade mittkonsol i den bilen. Blev dock trångt med tre stolar så vi bytte till en Voyager (sjusitsig), där satt äldsta bakåt i sin t-w tills han var 6 år och 3 månader och han fick en bältesstol ist.

• daimstrut

Vår mittkonsol är lite lägre. Stolen är inte lutad mot sätena och det ska den inte vara heller. En bältesrem runt varje framstol.

Svar på tråden Bilbarnstols dilema!