• Anonym (Fyfabian för...)

Gem. vårdn om barn, ändå så är det bara en som bestämmer....

...Är det rätt sätt ?
    Får tex .mamman bestämma och styra allt över barn och pappan måste bara svälja allt med hull och hår ? Har han inget att säga till om,sätta stopp ?

Gemensam vårdnad, barn som bor växelvis var 14 e dag, men ändå så bestämmer mamman över huvudet på alla andra, skiter fullständigt i att informera pappan om vad hon har fattat för beslut och hon frågar inte ens pappan om vad han tycker eller tänker, nej hon kör bara över och fattar egna beslut som hon anser vara rätt, eller bäst för ??? Barn? Sig själv? 

Och det gäller allt från, hål i öronen till vilken skola barn ska gå i, kläder, lån och köp, aktiviteter till kurser, läkare besök, begravning mm.  precis alllllt

• Svar på tråden Gem. vårdn om barn, ändå så är det bara en som bestämmer....
  • h8him
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-29 21:30:20 följande:
    Oj tack! Och detsamma. Även om vi inte har samma åsikt alltid så kan du hålla en bra diskussionston
    Tack! Det har vi verkligen inte men även jag uppskattar din ton! Solig
    Anonym (trist) skrev 2012-03-29 21:25:05 följande:
    Jag har ensam vårdnad om vårt barn och inte ens jag gör så!
    Jag diskuterar alltid med pappan innan jag gör stora köp eller frågar vad för åsikt han har.

Oftast har han ingen så jag bestämmer och så kompletterar han med det han gillar klädesväg till barnet som han byter på barnet hos sig eller så kommer barnet med det hit och jag stoppar på dem igen först när barnet ska dit för vi tvättar våra egna plagg vi köpt.
    leksaker, vagn, bilbarnstol osv har han köpt själv att ha hos sig, samma med blöjor osv.
    jag skickar barnet i de kläder jag köpt och i ytterkläder, ett ombyte och mediciner om det finns, har tvättmedel där ifall barnet skulle ha en olycka.

jag betalar allt och han får sponsra med det han vill, men då får jag underhåll och barnbidraget också.

vi har valt att göra det så lätt som möjligt.
    Hur ofta har han umgänge? Han betalar ju för barnets uppehälle hos dig så att du betalar ensam stämmer inte. Men visst, beroende på barnens ålder så kan det var dyrt att vara boendeförälder och ha barnet jämt förutom fredag till söndag eller kanske mindre än så.
  • Anonym (trist)
    h8him skrev 2012-03-29 21:34:04 följande:
    Tack! Det har vi verkligen inte men även jag uppskattar din ton! Solig

Hur ofta har han umgänge? Han betalar ju för barnets uppehälle hos dig så att du betalar ensam stämmer inte. Men visst, beroende på barnens ålder så kan det var dyrt att vara boendeförälder och ha barnet jämt förutom fredag till söndag eller kanske mindre än så.
    varannan fre-mån och varannan tors-fre är barnet hos sin pappa.
  • h8him
    Anonym (trist) skrev 2012-03-29 23:08:37 följande:
    varannan fre-mån och varannan tors-fre är barnet hos sin pappa.
    Varför tycker du, eller han, att han behöver egen vagn, bilstol och kläder för den lilla tiden? Det låter knasigt för mig.
  • Anonym (trist)
    h8him skrev 2012-03-29 23:11:29 följande:
    Varför tycker du, eller han, att han behöver egen vagn, bilstol och kläder för den lilla tiden? Det låter knasigt för mig.
    egen bilstol- smidigare då den finns fastspänd klar i bilen när han hämtar, slipper man göra det om och om igen, på tal om slitage att alltid slita ut om han lånar av mig.
    egen vagn- för promenader eller vad de brukar hitta på, vi har olika smak.
    egna kläder- för vi har olika smak, han vill sätta flera hundralappar på bara ett par byxor men jag köper ett par på myrorna, tex.

enkelt
  • Anonym
    Anonym (trist) skrev 2012-03-29 23:27:25 följande:
    egen bilstol- smidigare då den finns fastspänd klar i bilen när han hämtar, slipper man göra det om och om igen, på tal om slitage att alltid slita ut om han lånar av mig.
    egen vagn- för promenader eller vad de brukar hitta på, vi har olika smak.
    egna kläder- för vi har olika smak, han vill sätta flera hundralappar på bara ett par byxor men jag köper ett par på myrorna, tex.

enkelt
    Så barnet tycker inte särksilt om sin vagn eller bilstol?

Så han vill inte att du skickar med kläder och saker? Då är det inget problem.
  • Anonym (trist)
    Anonym skrev 2012-03-29 23:30:35 följande:
    Så barnet tycker inte särksilt om sin vagn eller bilstol?

Så han vill inte att du skickar med kläder och saker? Då är det inget problem.
    han vill jag ska skicka med allt, t.o.m blöjor men jag vägrar och har fått rätt via socialen.
    enligt dem får han fixa förbrukningsvaror, mat och leksaker själv, låna vagn och bilbarnstol från mig men vi gör det enkelt och har egna båda två, just för vi har olika smaker och för att slippa frakta fram och tillbaka.
    kläder skickar jag och om han inte gillar min smak, köper han egna och har där.
  • h8him
    Anonym (trist) skrev 2012-03-29 23:34:50 följande:
    han vill jag ska skicka med allt, t.o.m blöjor men jag vägrar och har fått rätt via socialen.
    enligt dem får han fixa förbrukningsvaror, mat och leksaker själv, låna vagn och bilbarnstol från mig men vi gör det enkelt och har egna båda två, just för vi har olika smaker och för att slippa frakta fram och tillbaka.
    kläder skickar jag och om han inte gillar min smak, köper han egna och har där.
    Socialen har ingen mandat. Kläderna är barnets att använda och likaså bilstol och vagn. Det känns som ett onödigt bråk för ett litet barn och risken är att ni hamnar i tvist i framtiden. Det bör man försöka undvika.
  • Anonym (trist)
    h8him skrev 2012-03-29 23:37:54 följande:
    Socialen har ingen mandat. Kläderna är barnets att använda och likaså bilstol och vagn. Det känns som ett onödigt bråk för ett litet barn och risken är att ni hamnar i tvist i framtiden. Det bör man försöka undvika.
    vi är nöjda som det är, båda får som de vill, ser inte problemet i det
    vi har olika behov på kläder, leksaker, vagn osv och helt olika ekonomier.
  • h8him
    Anonym (trist) skrev 2012-03-29 23:48:24 följande:
    vi är nöjda som det är, båda får som de vill, ser inte problemet i det
    vi har olika behov på kläder, leksaker, vagn osv och helt olika ekonomier.
    Bra att det framkom att även pappan är nöjd!
  • Anonym (trist)
    h8him skrev 2012-03-29 23:50:31 följande:
    Bra att det framkom att även pappan är nöjd!
    jag antar det för han har inte sagt något, trots att vi är separerade försöker jag få han lika mycket i barnets liv, är vi som separerat, inte de 2.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Fyfabian för...) skrev 2012-03-28 14:54:28 följande:
    ...Är det rätt sätt ?
    Får tex .mamman bestämma och styra allt över barn och pappan måste bara svälja allt med hull och hår ? Har han inget att säga till om,sätta stopp ?

Gemensam vårdnad, barn som bor växelvis var 14 e dag, men ändå så bestämmer mamman över huvudet på alla andra, skiter fullständigt i att informera pappan om vad hon har fattat för beslut och hon frågar inte ens pappan om vad han tycker eller tänker, nej hon kör bara över och fattar egna beslut som hon anser vara rätt, eller bäst för ??? Barn? Sig själv? 

Och det gäller allt från, hål i öronen till vilken skola barn ska gå i, kläder, lån och köp, aktiviteter till kurser, läkare besök, begravning mm.  precis alllllt

Vissa saker får boföräldern ensam bestämma om (mamma eller pappa spelar ingen roll) annat måste man vara överens om då man har gemensam vårdnad.
  • h8him
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-03 00:05:14 följande:
    Vissa saker får boföräldern ensam bestämma om (mamma eller pappa spelar ingen roll) annat måste man vara överens om då man har gemensam vårdnad.
    Båda föräldrarna får fatta beslut som rör vardagen med barnet under den egna tiden med barnet. Det betyder att pappan kan neka ev. aktivitet för att han har andra planer, eller helt enkelt vill ha lugnare veckor än vad mamman vill. Sen ska man vara försiktig med att neka aktiviteter som barnet vill gå, om man inte har en vettig anledning, tycker jag.
Svar på tråden Gem. vårdn om barn, ändå så är det bara en som bestämmer....