• Anonym (Fyfabian för...)

Gem. vårdn om barn, ändå så är det bara en som bestämmer....

...Är det rätt sätt ?
    Får tex .mamman bestämma och styra allt över barn och pappan måste bara svälja allt med hull och hår ? Har han inget att säga till om,sätta stopp ?

Gemensam vårdnad, barn som bor växelvis var 14 e dag, men ändå så bestämmer mamman över huvudet på alla andra, skiter fullständigt i att informera pappan om vad hon har fattat för beslut och hon frågar inte ens pappan om vad han tycker eller tänker, nej hon kör bara över och fattar egna beslut som hon anser vara rätt, eller bäst för ??? Barn? Sig själv? 

Och det gäller allt från, hål i öronen till vilken skola barn ska gå i, kläder, lån och köp, aktiviteter till kurser, läkare besök, begravning mm.  precis alllllt

• Svar på tråden Gem. vårdn om barn, ändå så är det bara en som bestämmer....
  • Kjell2

Mycket av det som sker under egna veckor styr man helt själv, t ex begravning, kläder, aktiviteter odyl. Sen, om pappan inte säger ifrån ordenligt så lär inte mamman sluta. Pappan har sen full möjlighet att själv bestämma t ex kläder, aktiviter under sina veckor.

Stora saker som vård, skola mm kräver oftast påskrift av båda och då har pappan möjlighet att vägra/stoppa.

Går det helt överstyr går det alltid att yrka om enskild vårdnad.

• Anonym

man behöver ingen underskrift för att gå till läkaren med barnet eller nåt annat. skolbytet för en 14åring tycker jag nog varken mamman eller pappan kan bestämma själva. man måste väl gå efter vad barnet vill lite där.
    har gemensam vårdnad om mina barn med deras pappa och jag frågar inte honom om lov om nånting. jag har till och med bytt skola, fixat dagis och allt annat utan hans underskrift. jag gör som jag själv behagar faktiskt. även om han vet om att barnen ska till tandläkaren eller läkaren så vill han ändå inte gå..
    vaddå bestämma över begravningar? fattar inte det där. tror nog att mamman och dottern kan bestämma vissa saker själva likväl pappan och dottern. aktiviter har man nog inte så mycket att säga till om när man har en 14åring. själv har jag en 12åring och jag har då inte mycket att säga till om. han bestämmer över sin fritid själv.
    har även tagit hål i öronen på barnen utan nån  underskrift, dom måste ha en vårdnashavare med sig inte två. passet var jag tvungen att ha underskrift från pappan att fixa.   

Mamman bestämmer att på pappans dag ska barnet gå på en händelse, men pappan hade tänkt att de skulle iväg på en annan grej men det slutar med att mamman tar barnet på den händelsen utan att ha haft en dialog med pappan, är det rätt mot barnet? mot pappan ?

• Kjell2
    Anonym (Fyfabian för...) skrev 2012-03-29 10:23:22 följande:
    Mamman bestämmer att på pappans dag ska barnet gå på en händelse, men pappan hade tänkt att de skulle iväg på en annan grej men det slutar med att mamman tar barnet på den händelsen utan att ha haft en dialog med pappan, är det rätt mot barnet? mot pappan ?
    Nej! Pappan får väl vägra att lämna över  och hänvisa till att det är hans umgängesperiod och då bestämmer han.  Tar mamman ändå barnet kan det finnas möjlighet att åtala för hemfridsbrott och i alla fall skicka ett yrkande till domstol om verkställighet av umgänge med begäran om vite eller hämtning.
  • h8him
    Anonym (Fyfabian för...) skrev 2012-03-29 10:23:22 följande:
    Är den händelsen den begravning du nämnde i trådstarten? Om så, hur närstående till barnet var den som dött?

Är skolan den skola som är närmast där barnet är skriven? Barn blir alltid erbjudna plats på den skola som är närmast derad adress. Den andra föräldern kan inte neka barnet skolgång där eftersom barn har skolplikt. Vill man ha en annan skola än den närmaste ska man vara överens.

Kläder kan väl mamman bestämma om själv? Vad är problemet med det? Pappan köper väl också kläder till sitt barn eftersom de har växelvis boende och ska stå för barnets hela försörjning under sin tid med barnet.

Aktiviteter kan mamman bestämma att barnet får gå på sina veckor. Däremot väljer pappan om barnet får gå på aktiviteter under sina veckor.
  • Errol Flynn

Lån?
    Kräver hon pappan för pengar på inköp av kläder/aktiviteter?

Errol Flynn skrev 2012-03-29 10:58:50 följande:
    Lån?
    Kräver hon pappan för pengar på inköp av kläder/aktiviteter?
    Ja
    h8him skrev 2012-03-29 10:43:56 följande:
    Är den händelsen den begravning du nämnde i trådstarten? Om så, hur närstående till barnet var den som dött?

Är skolan den skola som är närmast där barnet är skriven? Barn blir alltid erbjudna plats på den skola som är närmast derad adress. Den andra föräldern kan inte neka barnet skolgång där eftersom barn har skolplikt. Vill man ha en annan skola än den närmaste ska man vara överens.

Kläder kan väl mamman bestämma om själv? Vad är problemet med det? Pappan köper väl också kläder till sitt barn eftersom de har växelvis boende och ska stå för barnets hela försörjning under sin tid med barnet.

Aktiviteter kan mamman bestämma att barnet får gå på sina veckor. Däremot väljer pappan om barnet får gå på aktiviteter under sina veckor.
    Har hänt, men den händelsen var inte den jag menade nu . Pappan ansåg inte att barnet var redo för att gå på en begravning och dessutom på hans umgänge-boendesperiod

Skola, överens ja det är ju just det som inte fungerar, mamman fattar eget beslut utan ens prata ut med pappan om barnet som vill byta skola!
  • h8him
    Anonym (Fyfabian för...) skrev 2012-03-29 11:05:05 följande:
    Ja
    Köper pappan egna kläder till barnet eller har de kommit överens att hon ska handla? Klart hon eller barnet får bestämma vilka kläder barnet ska ha om hon köper kläderna. Hur gammalt är barnet?
  • Kjell2
    Anonym (Fyfabian för...) skrev 2012-03-29 11:05:05 följande:
    Ja
    Betala inte.

Nu kommer lite hårda ord. Ofta beter sig en förälder som en skitstövel mot sitt ex för att det funkar. Man vill förstöra, ha makt, hämnas, vara elak osv. Om man kan använda barnet och umgänget som verktyg så gör man det. och man fortsätter så länge det fungerar.

Men, i det här spelet krävs det att den andra leker med. Dvs ger efter, betalar, säger inte ifrån osv.

Ett sätt att få stopp på det hela är att sluta spela med. Betala inte, lämna inte över utanför umgängesavtalet, ta inte barnet på aktiviter som inte är överrenskomna osv. Går det överstyr går man till domstol för att begära verkställighet eller yrkar på nytt schema och EV.
Svar på tråden Gem. vårdn om barn, ändå så är det bara en som bestämmer....