• Anonym

tvååring som gråter när andra barn gråter

Hej!

Har en son på 2 år som sedan två veckor tillbaka har börjat gråta hysteriskt på förskolan när två av de nyinskolade barnen gråter. Personalen säger att han stannar upp i leken och springer hysteriskt till någon av dem. I förra veckan fick en av dem gå ut med honom ur samlingsrummet då de inte kunde få honom att sluta gråta, trots att det andra barnet hade slutat gråta. Jag fick se detta idag, då vi umgicks med en ettårig flicka. Hon började gråta, då släppte sonen allt han hade och kom springandes gråtande till mig.

Han trivs jättebra och är trygg på förskolan bortsett från detta säger personalen. Han är inte så framåt i sin språkutveckling så det är svårt att få honom att berätta vad han känner.Från inskolningsperioden (sep -11) och några månader framåt var han ledsen vid lämning, men sen kom en period då han inte grät, han skuttade inte in men var som sagt inte ledsen. De senaste veckorna har han varit ledsen igen, klamrar sig fast vid mig och gråter/är arg.

Jag tänker att detta kan ha något samband, att han genomgår någon slags fas med separation och för tillfället känner sig otrygg i situationen då barnen gråter? Personligen tycker jag inte att det är något stort "problem", det kommer säkert gå över. Men personalen verkar orolig.

Hälsningar  Anna

• Svar på tråden tvååring som gråter när andra barn gråter
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att du har helt rätt i att   inte oroa dig för din sons empatiska gråtattacker. Jag tycker snarare att du ska tolka det som att han just börjat känna med andras barns känslor och det är en förmåga som vi måste träna på hela livet och en mycket viktig förmåga. 
    Helt förståeligt är det lite besvärligt för dagispersonalen när flera barn gråter och blir smittade av varandra, men det tycker jag att du ska lämna över till dem att hantera utan att göra någon stor affär av det.
    Så gör ditt bästa att lugna dem genom att själv vara lugn över din sons mycket naturliga reaktioner.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden tvååring som gråter när andra barn gråter