• Goddess T

Vad är mina rättigheter som "bonus mamma"?

En snabb bakgrund för att ni ska först min frågeställning och kanske kan sprida lite ljus på min situation.

Jag har 2 underbara bonus pojkar i mitt liv, varannan vecka. Jag kom in i deras liv när dom precis fyllt 2 & 4år (Nu är dom 5 & 7år) & ser dom mer eller mindre som "mina egna". Jag är gift med deras pappa sen 2år tillbaka. Jag älskar dom och bryr mig om dom precis lika mycket som min egna son.

Nu undrar jag vad mina rättigheter som "bonus mamma" är.
    Pga deras biologiska mammas egna bitterhet och ovilja att vilja sammarbeta med oss så har hon nu, för 1 mån sen, bla "förbjudit" mig att närvara på föräldramöten utvecklingssamtal och andra möten som gäller "hennes" barn.

OBS: Detta har varit oki innan, men just nu är hon väl i en period då hon själv är väldigt missnöjd med sig själv och då ska jag minsann inte ha nått med "hennes" barn att göra.

Skolan svarar med att det är hennes rättighet att inte ha mig närvarande vid möten gällande barnen. Det gäller endast vårdnadshavare. MEN dom har även sagt vid ett möte att för barnens BÄSTA så ser dom gärna att alla 4 (alltså min man & jag + hon & hennes sambo)  är närvarande vid ex. utvecklingssamtal gällande barnen. Men detta vill hon alltså inte.

Jag har nu försökt hitta i vår svenska lag gällande vårdnadshavare och i skollagen för att hitta detta men kan inte hitta det någonstans....
    Har jag verkligen inga rättigheter eller skyldigheter alls när det kommer till dessa pojkar? 
    Jag tycker det är konstigt, för när jag är gift med min man så får jag bla. ta ut föräldrapenning för hans pojkar och min inkomst räknas med i barnomsorgsräkningar.   

Varför detta är en så viktig fråga för mig nu är för att vi i höstas märkte en oro och missnöjdhet i "vår" 7-åring & varit på en hel del möten (tillsammans) i skolan ang detta. Han har nu gått hos skolkuratorn i 3 mån tid.
    Men nu då helt plötsligt så ska jag enligt henne inte längre få vara delaktigt.

Det känns så otroligt ledsamt, för jag bryr mig så mycket om dessa 2 pojkar. Och jag och min man har ett väldigt jämnställt förhållande. Och då min man jobbar vanligt 7-16 jobb och jag i mitt har periodvis mycket ledighet tillsammans med barnen, så är jag oftast mer med barnen i veckorna än han, och är då mer delaktig i deras vardagar & då så klart mer i händelser som kan behövs diskuteras om. 

Hoppas verkligen att någon här har någon erfarenhet att dela med sig av. Positiv eller negativ, bara jag vet vad jag som gift bonus mamma är värd.   

• Svar på tråden Vad är mina rättigheter som "bonus mamma"?
  • Söders fröjder

Lite så är det väl som skolan säger att det är bra om ni alla 4 är med vid samtal som rör barnen och deras vardag men mamman har rätten på sin sida att säga nej om hon inte vill ha dig med så länge hon är vårdnadshavare. Som bonusförälder har du inga rättigheter bara skyldigheter men föräldrarna bestämmer kriing sina barn. Du får lita på att din man ger dig den info du ev kan behöva

• Never ending story

haha skojar du?? skämt åsido.. vi har inga rättigheter alls... så tycker iaf oftast bio mammorna.. du får helt enkelt komma överens med din man vilka rättigheter du har o kan ta.. sen får han ta fajten med sitt ex.

• Litet My
    Söders fröjder skrev 2012-03-30 15:07:56 följande:
    Lite så är det väl som skolan säger att det är bra om ni alla 4 är med vid samtal som rör barnen och deras vardag men mamman har rätten på sin sida att säga nej om hon inte vill ha dig med så länge hon är vårdnadshavare. Som bonusförälder har du inga rättigheter bara skyldigheter men föräldrarna bestämmer kriing sina barn. Du får lita på att din man ger dig den info du ev kan behöva
    Vad är det för skyldigheter man har för sina bonusbarn?

Visst man kan göra en hel massa om man VILL och är överens om det, men rent krasst kan man som bonusförälder (dock utan samvete kanske) välja att inte lyfta ett finger för bonusbarnen, inte skjutsa, inte laga mat, inte tvätta deras kläder osv om man skall hårddra det och ställa det mot sin spets.
  • Goddess T
    Söders fröjder skrev 2012-03-30 15:07:56 följande:

"men mamman har rätten på sin sida"
    Alla säger detta men vart står det svart på vitt !!! 
    & var står det svart på vitt att jag som bonus mamma INTE får vara med?

Finns det någon sådan lag eller är det bara så det har blivit i samhället allt efter som?   
  • Goddess T
    Litet My skrev 2012-03-30 16:08:12 följande:
    Vad är det för skyldigheter man har för sina bonusbarn?

Visst man kan göra en hel massa om man VILL och är överens om det, men rent krasst kan man som bonusförälder (dock utan samvete kanske) välja att inte lyfta ett finger för bonusbarnen, inte skjutsa, inte laga mat, inte tvätta deras kläder osv om man skall hårddra det och ställa det mot sin spets.

Så skulle jag ALDRIG kunna göra eller vilja ha det.
    Skulle aldrig kunna särbehandla hans och min. Barnen har inte valt situationen så dom ska inte behöva drabbas av den eller användas som bollplank. 
  • Litet My

Som jag skrev det är skilldnad på vad man själv vill och vad man är tvungen att göra dvs vilka skyldigheter man har. Jag lever med en bonusförälder och han gör en hel del för att han vill, men rent krasst har han ingen skyldighet att göra något alls som han inte har lust till.

• Söders fröjder
    Goddess T skrev 2012-03-30 16:22:12 följande:
    "men mamman har rätten på sin sida" Alla säger detta men vart står det svart på vitt !!!  & var står det svart på vitt att jag som bonus mamma INTE får vara med? Finns det någon sådan lag eller är det bara så det har blivit i samhället allt efter som?   

Mamman är väl vårdnadshavare eller har pappan ensav vårdnad? Är mamman vårdnadshavare så har hon rätt att säga att du inte ska vara med om du nu inte är vårdnadshavare såklart. Skola/dagis kan inget göra om nån vårdnadshavare säger nej till att du ska vara med, du får helt enkelt lita på att din man berättar för dig det som du behöver veta. LILLA MY: du har rätt med skyldighet mena jag mer att inkomsten räknas med i dagisavgift och sånt men var mer fel ordval av mig tack för att du rätta mig
  • Goddess T
    Goddess T skrev 2012-03-30 16:22:12 följande:

"men mamman har rätten på sin sida"
    Alla säger detta men vart står det svart på vitt !!! 
    & var står det svart på vitt att jag som bonus mamma INTE får vara med?

Finns det någon sådan lag eller är det bara så det har blivit i samhället allt efter som?   

Dom har delad vårdnad.

Men åter igen... var står detta?
    Finns det en lag som säger att endast bioföräldrar har rätt att närvara på möten ang deras barn?    
  • Goddess T

ps sorry att jag har 2 trådar om detta. Visst inte riktigt hur jag la upp det hela. Skäms

• Litet My
    Goddess T skrev 2012-03-30 17:44:48 följande:
    ps sorry att jag har 2 trådar om detta. Visst inte riktigt hur jag la upp det hela. Skäms
    *ASG* Bra att du sa det, jag hade inte ens reflekterat över att jag svarat dig i 2 olika  trådar...Hej och Godmorgon Lilla my liksom SkrikandesSkäms
  • Goddess T
    Litet My skrev 2012-03-30 17:56:22 följande:
    *ASG* Bra att du sa det, jag hade inte ens reflekterat över att jag svarat dig i 2 olika  trådar...Hej och Godmorgon Lilla my liksom SkrikandesSkäms

Tungan ute
  • sextiotalist
    Goddess T skrev 2012-03-30 17:43:08 följande:

Dom har delad vårdnad.

Men åter igen... var står detta?
    Finns det en lag som säger att endast bioföräldrar har rätt att närvara på möten ang deras barn?    
    Du har fått massor av bra svar. Det som reglerar detta är lagen om sekretess. Dvs de enda som har rätt att få ta del av detta är vårdnadshavarna, det gäller skolan, sjukvård och en hel till. Vårdnadshavare är en juridisk defintion.
    Det räcker inte med att man är förälder, har en förälder enskild vårdnad, så har den andra föräldern inte rätt att ta del av detta.

• Goddess T
    sextiotalist skrev 2012-04-01 21:33:48 följande:
    Du har fått massor av bra svar. Det som reglerar detta är lagen om sekretess. Dvs de enda som har rätt att få ta del av detta är vårdnadshavarna, det gäller skolan, sjukvård och en hel till. Vårdnadshavare är en juridisk defintion.
    Det räcker inte med att man är förälder, har en förälder enskild vårdnad, så har den andra föräldern inte rätt att ta del av detta.

Japp jätte många bra svar TACK alla !!!
Svar på tråden Vad är mina rättigheter som "bonus mamma"?