Rättigheter som bonus förälder?
En snabb bakgrund för att ni ska först min frågeställning och kanske kan sprida lite ljus på min situation.
Jag har 2 underbara bonus pojkar i mitt liv, varannan vecka. Jag kom in i deras liv när dom precis fyllt 2 & 4år (Nu är dom 5 & 7år) & ser dom mer eller mindre som "mina egna". Jag är gift med deras pappa sen 2år tillbaka. Jag älskar dom och bryr mig om dom precis lika mycket som min egna son.
Nu undrar jag vad mina rättigheter som "bonus mamma" är. Pga deras biologiska mammas egna bitterhet och ovilja att vilja sammarbeta med oss så har hon nu, för 1 mån sen, bla "förbjudit" mig att närvara på föräldramöten utvecklingssamtal och andra möten som gäller "hennes" barn.
OBS: Detta har varit oki innan, men just nu är hon väl i en period då hon själv är väldigt missnöjd med sig själv och då ska jag minsann inte ha nått med "hennes" barn att göra.
Skolan svarar med att det är hennes rättighet att inte ha mig närvarande vid möten gällande barnen. Det gäller endast vårdnadshavare. MEN dom har även sagt vid ett möte att för barnens BÄSTA så ser dom gärna att alla 4 (alltså min man & jag + hon & hennes sambo) är närvarande vid ex. utvecklingssamtal gällande barnen. Men detta vill hon alltså inte.
Jag har nu försökt hitta i vår svenska lag gällande vårdnadshavare och i skollagen för att hitta detta men kan inte hitta det någonstans.... Har jag verkligen inga rättigheter eller skyldigheter alls när det kommer till dessa pojkar? Jag tycker det är konstigt, för när jag är gift med min man så får jag bla. ta ut föräldrapenning för hans pojkar och min inkomst räknas med i barnomsorgsräkningar.
Varför detta är en så viktig fråga för mig nu är för att vi i höstas märkte en oro och missnöjdhet i "vår" 7-åring & varit på en hel del möten (tillsammans) i skolan ang detta. Han har nu gått hos skolkuratorn i 3 mån tid. Men nu då helt plötsligt så ska jag enligt henne inte längre få vara delaktigt. Det känns så otroligt ledsamt, för jag bryr mig så mycket om dessa 2 pojkar. Och jag och min man har ett väldigt jämnställt förhållande. Och då min man jobbar vanligt 7-16 jobb och jag i mitt har periodvis mycket ledighet tillsammans med barnen, så är jag oftast mer med barnen i veckorna än han, och är då mer delaktig i deras vardagar & då så klart mer i händelser som kan behövs diskuteras om.
Hoppas verkligen att någon här har någon erfarenhet att dela med sig av. Positiv eller negativ, bara jag vet vad jag som gift bonus mamma är värd.