systeryster3 skrev 2012-04-04 14:10:29 följande:
Men du, självklart försöker hon inte ta över din roll som mamma! Hon, och barnen, vet väldigt väl att det är du som är mamma. Jag tycker bara det är bra om bonusmamman tar ansvar och vill vara med och vet mycket som handlar om barnet så att barnen inte kan spela ut er alla mot varandra.
Jag bodde med min pappa och styvmor, och min styvmamma ville inte blanda sig i, så om jag så mycket som frågade om jag fick ta chips så sa hon att det är bättre att jag frågar min far. Plus att mina föräldrar hade svårt att komma överens alls så det var oftast bara en förälder som fick reda vad som sades på utvecklingssamtalen eftersom de inte pratade och jag ville inte berätta för mycket... Jag tycker du ska fundera på fördelarna på detta. Hon kommer inte ta dina barn ifrån dig och dom kommer alltid att älska dig.

eftersom den andra bioföräldern och bonusföräldern gör allt för att utmanöverera mig från föräldraskapet och hindrar barnet från att träffa mig tom och pratar illa om mig inför barnet etc..så känns det nödvändigt att ta till det som går för att visa att bonuisförälder inte är någon förälder.
jag anser att en bonus kan få vara delaktig.. men det finns de bonusföräldrar som skrider över gränsen med jättekliv på flera sätt.
OM jag inte skulle bry mig så skulle förmodligen inte skolan ens boka in ett utvecklingssamtal med mig eftersom bioföräldern helst inte vill att jag deltar utan försöker få barnet så insnärjd i deras familj som möjigt.
bonusföräldern är den som gör allt med barnet, läxor,lagar mat,shoppar etc.. så jag vill sätta lite stopp för det att leka förälder på detta sättet eftersom det finns gränser som sagt.