• Anonym (bio)

Bonusföräldern får alla veckomail etc.. är det ok?

Jag har sett på mail-listorna att barnets bonusförälder får alla  veckomail och info från skolfröekn.

Ingen har frågat mig om det är ok att bonusföräldern får dessa..  bioföräldern som barnet bor med får också dessa. och jag med.

men varför skickr skolan ut till bonusföräldern?

har skolan rätt att informera bonusföräldern om vad som sker i skolan och har bonusföröäldern rätt  att närvara vid utvecklingssamtal eller att skolfröken pratar med denna vid hämtning om saker som berör barnet?

Jag och den andra bioförälder är båda  vårdnadshavare.

• Svar på tråden Bonusföräldern får alla veckomail etc.. är det ok?
  • Anonym (bio)
    systeryster3 skrev 2012-04-04 14:10:29 följande:
    Men du, självklart försöker hon inte ta över din roll som mamma! Hon, och barnen, vet väldigt väl att det är du som är mamma. Jag tycker bara det är bra om bonusmamman tar ansvar och vill vara med och vet mycket som handlar om barnet så att barnen inte kan spela ut er alla mot varandra.

Jag bodde med min pappa och styvmor, och min styvmamma ville inte blanda sig i, så om jag så mycket som frågade om jag fick ta chips så sa hon att det är bättre att jag frågar min far. Plus att mina föräldrar hade svårt att komma överens alls så det var oftast bara en förälder som fick reda vad som sades på utvecklingssamtalen eftersom de inte pratade och jag ville inte berätta för mycket... Jag tycker du ska fundera på fördelarna på detta. Hon kommer inte ta dina barn ifrån dig och dom kommer alltid att älska dig. {#emotions_dlg.flower}

eftersom den andra  bioföräldern och bonusföräldern gör allt för att utmanöverera mig från föräldraskapet och hindrar barnet från att träffa mig tom och pratar illa om  mig inför barnet etc..så känns det nödvändigt att ta till det som går för att visa att bonuisförälder inte är någon förälder.

jag anser att en bonus kan få vara delaktig.. men det finns de bonusföräldrar som skrider över gränsen med jättekliv på flera sätt.

OM jag inte skulle bry mig så skulle förmodligen inte skolan ens boka in ett utvecklingssamtal med mig eftersom bioföräldern helst inte vill att jag deltar utan försöker få barnet så insnärjd i deras familj som möjigt.
    bonusföräldern är  den som gör allt med barnet, läxor,lagar mat,shoppar etc..  så jag vill sätta  lite stopp för det att leka förälder på detta sättet eftersom det finns gränser som sagt.

• Anonym
    Majsan70 skrev 2012-04-04 18:14:17 följande:
    Jag är precis lika engagerad..men min man håller i vissa bitar för att jag tycker det är enklare..det innebär inte att jag inte har insyn eller pratar med skolan. Det är ett samarbete vi har precis som med vår gemensamma dotter. Vi går på utvecklingssamtal o föräldramöten..men ibland kan inte jag pga. mina arbetstider o då tar maken det..

Vi tar helt enkelt samma ansvar för alla barnen oavsett vem som är förälder.
    Du tycker att det är enklare? Jaha, där ser man.
  • Majsan70
    Anonym skrev 2012-04-04 18:31:07 följande:
    Du tycker att det är enklare? Jaha, där ser man.
    VI tycker om den här varianten..den funkar för precis ALLA inblandade.
  • Anonym (barnet då??)

Rätt och rätt, är det ingen som tänker på vad det lilla barnet vill?? Jag är skillsmässobarn, och skulle inte vilja att någon annan än mina två föräldrar skulle närvara, hur nära jag än står mina styvföräldrar. Vissa saker VILL man bara ta med sin mamma och sin pappa. Som detta med utvecklingsamtal, det är en utelämnad situation för barnet och jag skulle tycka att den ska vara med dom som den känner mest trygghet med.

OBS!! Visst kan det vara så att mamman/pappan skiter i barnet och en styvförälder har nästan det hela ansvaret, då är det givetvis skillnad. Men en styvförälder kan aldrig någonsin ta mammans eller pappans plats, om dessa finns i barnets liv. Hur skulle ni själva vilja ha det, fyra vuxna och en fröken som sitter och diskuterar med ett litet barn. Inte så kul va??   

• kotten91

Anonym (barnet då??)

Ja, tänk om de skulle betyda allt i världen för barnet att bonusföräldern är med? Kanske känner barnet mindre press hos bonusen och kanske är de just bonusen som tex sitter med läxor och de är kanske just bonusen som barnet känner sig tryggast med när de gäller skolarbetet? Ska då mamma å pappa bestämma att bonusen inte får vara med?

Man kanske ska skita i å ha alla dessa lagar och fråga barnet om hur barnet vill ha de? Ja menar dom är ju ändå så pass stora så fröken borde kunna fråga om barnet vill att bonusen ska få vara med?

• Anonym (bio)
    kotten91 skrev 2012-04-04 19:50:10 följande:
    Anonym (barnet då??)

Ja, tänk om de skulle betyda allt i världen för barnet att bonusföräldern är med? Kanske känner barnet mindre press hos bonusen och kanske är de just bonusen som tex sitter med läxor och de är kanske just bonusen som barnet känner sig tryggast med när de gäller skolarbetet? Ska då mamma å pappa bestämma att bonusen inte får vara med?

Man kanske ska skita i å ha alla dessa lagar och fråga barnet om hur barnet vill ha de? Ja menar dom är ju ändå så pass stora så fröken borde kunna fråga om barnet vill att bonusen ska få vara med?
     om barnet känner störst tryghet med bonusföräldern så måste det vara  2 skitföräldrar rent ut sagt. 

Jag skulle inte vilja vara tillsammans med en bioförälder som inte kan ge barnet en grundläggande trygghet..  tänk om man separerar  då förvsinner hela barnets trygghet vad gör man då.. ska man låta bonusförälder fortfarade ha ansvaret om barnet eftersom det är barnets bästa?

Nej ingen bonus får ta över så  att denna har den största tryggheten där... den största tryggheten måste alltid finnas hos bioföräldrarna     
  • Anonym (insatt)

Barn är så oerhört lojala mot de vuxna i sitt nätverk så det är inte säkert att h*n kan uttrycka sin innersta åsikt i en sådan fråga ....

• Anonym (987)
    kotten91 skrev 2012-04-04 19:50:10 följande:
    Anonym (barnet då??)

Anledningen till att man blir myndig är att man då anses tillräckligt mogen för att kunna ta beslut om sig själv och kunna förstå konsekvenserna av sitt beslut. Om man ansåg att barn var tillräckligt mogna för att bestämma själva så skulle myndighetsgränsen vara betydligt lägre, men nu har man alltså sagt att fram till man är 18 år så är det vårdnadshavarna som bestämmer.

Att skita i lagarna låter väl som en bra idé?? Det låter väl jättebra att jag kan gå in och läsa dina sjukhusjournaler, jag gör det ju bara för att jag bryr mig om dig förstår du väl... För sekretess var ju tydligen inte så viktigt? 
  • kotten91

Anonym (bio)

Såhär är de i våran familj..
    Jag hjälper flickan med läxorna för hon tycker jag förklarar bäst. Dessutom tycker hon att de är roligare får då får hon lite ensamtid med mig där fokus ligger på bara henne. Hon känner sig mest trygg att göra läxorna med mig för att hon förstår när jag hjälper henne.

Därimot så vill hon gärna ha en stund ensam med pappa när hon lagt sig. Då dom pratar och hon berättar saker som har med mamma och hennes nya och hela hennes livssituation osv för hon känner sig mest trygg med honom när hon pratar om de.
    Med mig berättar hon om saker som tex pappas förra tjej och där är jag den hon känner sig trygg att prata om de med ist för pappa.

Är pappan en dålig pappa för att flickan tycker bättre om att göra sina läxor med mig och för att hon vill ha med mig på utvecklingssamtal för att hon blir stolt när fröken berättar vad duktig hon är? Och att de är jag dom hjälper henne med skolan så vill hon ha med mig?

• Anonym
    kotten91 skrev 2012-04-04 20:06:25 följande:
    Anonym (bio)

Jag hjälper flickan med läxorna för hon tycker jag förklarar bäst. Dessutom tycker hon att de är roligare får då får hon lite ensamtid med mig där fokus ligger på bara henne. Hon känner sig mest trygg att göra läxorna med mig för att hon förstår när jag hjälper henne.

Därimot så vill hon gärna ha en stund ensam med pappa när hon lagt sig. Då dom pratar och hon berättar saker som har med mamma och hennes nya och hela hennes livssituation osv för hon känner sig mest trygg med honom när hon pratar om de.
    Med mig berättar hon om saker som tex pappas förra tjej och där är jag den hon känner sig trygg att prata om de med ist för pappa.

Är pappan en dålig pappa för att flickan tycker bättre om att göra sina läxor med mig och för att hon vill ha med mig på utvecklingssamtal för att hon blir stolt när fröken berättar vad duktig hon är? Och att de är jag dom hjälper henne med skolan så vill hon ha med mig?
    Jag tycker inte att det låter fel alls. Men om detta är samma barn som du ordnade en kuratortid till så förstår jag inte varför du var den som gjorde det när uppdelningen ser ut som den du beskriver här? Då borde väl pappan tagit sitt ansvar och hjälpt henne med det (inte minst för att du inte öht har rätt att göra det men också moraliskt/föräldraansvarsmässigt borde det har gjorts så): 
  • Anonym
    kotten91 skrev 2012-04-04 20:06:25 följande:
    Anonym (bio)

I ditt fall låter det som om det är en hel del fel i relationen mellan pappa och barn. jag beklagar för barnets del att det är så.

Får man fråga var mamman finns i barnets liv?
  • kotten91

Nu va de vell lite så att vi tryckte på båda två ang den biten med kuratorn. Men jag var ju fortfarande med och berättade att vi hade ett önskemål om de

• systeryster3
    Anonym (bio) skrev 2012-04-04 18:24:26 följande:
    eftersom den andra  bioföräldern och bonusföräldern gör allt för att utmanöverera mig från föräldraskapet och hindrar barnet från att träffa mig tom och pratar illa om  mig inför barnet etc..så känns det nödvändigt att ta till det som går för att visa att bonuisförälder inte är någon förälder.

jag anser att en bonus kan få vara delaktig.. men det finns de bonusföräldrar som skrider över gränsen med jättekliv på flera sätt.

OM jag inte skulle bry mig så skulle förmodligen inte skolan ens boka in ett utvecklingssamtal med mig eftersom bioföräldern helst inte vill att jag deltar utan försöker få barnet så insnärjd i deras familj som möjigt.
    bonusföräldern är  den som gör allt med barnet, läxor,lagar mat,shoppar etc..  så jag vill sätta  lite stopp för det att leka förälder på detta sättet eftersom det finns gränser som sagt.

Då förstår jag verkligen hur du tänker. Det känns bara väldigt ruttet gjort av barnens pappa och bonusen isf... Det är bra att vara engagerad, men man får respektera gränserna! Är det möjligt att sätta sig ner allihop, alltså du, pappan, bonusen och barnen, och prata om situationen? Hur du uppfattar det och så? Om du inte tror det skadar barnen såklart. Det skulle kanske kunna vara ett bra sätt för barnen att höra din sida samtidigt som alla får säga det ur sitt perspektiv, och sansat i vanlig ton?

Jag hoppas att det löser sig för dig!
  • Anonym
    Majsan70 skrev 2012-04-04 18:32:53 följande:
    VI tycker om den här varianten..den funkar för precis ALLA inblandade.
    Ja, män finner sig oftare i sådant kanske. Annars är ju bonusmammornas problem som de redovisar här ofta synonyma med din inställning - de får ta det mesta vad gäller barnen för att biopappan tycker att "det är enklare". 
Svar på tråden Bonusföräldern får alla veckomail etc.. är det ok?