• SJN

Högt blodtryck efter förlossningen

Var på efterkontroll idag, förlossningen var för 7 veckor sedan. Blodtrycket var 146/103, hon kollade två ggr. Har haft normalt blodtryck under graviditeten. Blir orolig. Ska tillbaka om en månad. Någon annan som har upplevt det här? Hur blev det sen? 

• Svar på tråden Högt blodtryck efter förlossningen
  • Lulis7

Jag fick något förhöjt blodtryck veckan innan förlossningen. Under och precis efter förlossningen var det normalt. När jag var på kontroll två veckor senare var det jättehögt. Kan inte siffrorna i huvudet men det var betydligt högre än dit. Efter ytterligare tre veckor var det nere på normal nivå igen och jag behöver inte kontrollera det igen.

• SJN

Fick du någon förklaring? Min barnmorska visste inte vad det kunde bero på.

• vetlanda tjej

Fick det precis innan förlossning och det höll på i tre veckor efter förlossningen . De sa bara att man skulle gå och röra på sej :) det hjälpte för mej !

• maddis88

Jag hade högt blodtryck sista veckorna i graviditeten och har det fortfarande 11 veckor efter. Innan grav låg jag på 105/60 och nu har jag 140/90.

• SJN

Maddis88- har du fått något råd eller behandling? Fortsätter du gå på kontroller? 

Vet inte riktigt vad jag kan göra utom att dra ner på salt. Jag rör mig (mest promenader), barnmorskan tyckte jag skulle vänta med att jogga. 

• Lulis7

Jag fick inte heller någon förklaring, mer än att det händer ibland. Fick inte heller några råd om vad jag skulle göra för att blodtrycket skulle sjunka. För mig hade det blivit medicin om det inte hade gått ner av sig själv. Däremot sa distriktssköterskan att man har större benägenhet att få högt blodtryck när man blir äldre om man har haft det i samband med graviditeten.

• sweetpea

Jag hade 140/90 i några veckor före förlossningen. Fick ingen behandling men kontroll flera gånger i veckan. Under förlossningen blev trycket jättehögt, 170/110, och jag fick sedan medicinera i ca 4 v innan det läkte ut.

• SJN

En uppdatering. Min son är nu 3,5 månader. Jag har kollat blodtrycket flera ggr, det har legat runt 150/100 hela tiden, senast för en dryg vecka sedan. Jag har funderat mycket på vad det kan bero på. Jag kom att tänka på att jag har ätit mycket kanel på min gröt sedan slutet av graviditeten (istället för sylt, ville äta nyttigare). Har hört att kanel kan sänka blodtrycket i de med diabetes men det har inte jag. Tänkte att om kanel kan påverka blodtrycket, kanske ger det mig högt blodtryck. Så jag slutade för en halv vecka sedan och hade igår 130/80! Helt otrolig, är så glad.

Svar på tråden Högt blodtryck efter förlossningen