Ska du skicka ut dina barn för att tigga godis i eftermiddag??
Ja, ska ni skicka ut dem?
Motivera gärna varför också.
Ja, ska ni skicka ut dem?
Motivera gärna varför också.
Nej de är bara 8 månader, 3 och 4 år och sen så har alla lägenheter här lås som man måste använda bricka för att komma in. Så man kan inte springa i andras trappuppgångar.
Så att gå påskkärring här verkar svårt.
Besparar min grannar det och hoppas de tänker likadant. Kommer inte öppna iaf
Köpte en påse godis till mina barn. Det får räcka
Godis köper jag bara hem max 2 ggr/mån.
Sånt man gott kan leva utan
Min dotter är för liten men jag har handlat hem godis och hoppas att det kommer påskkärringar och plingar på.
Nej, mina barn kommer inte att "gå påskkärring". De vet inte ens om att den företeelsen existerar. Däremot har jag förberett godis om det kommer några påskutklädda barn hit och ringer på dörren
Nej, jag skickade inte ut mina barn att tigga. Däremot gick äldsta dottern med kompisar och önskade glad påsk, delade ut kort och fick lite godis för besväret
82% nej, överraskande.
Jag tryckte nej.Inte för att jag tycker det är tiggeri men min son som iofs är för stor nu(11år) har alltid bara gått hem till mormor.Han har aldrig gått runt och knackat dörr.
Nej, de är för små och vi bor i Tyskland. Annars gärna!
Nej, här går man påskkärring på påskafton och då ger man bort påskbrev med godis i :) Så då ska sonen gå till de närmaste grannarna och några släktingar.
kom inga hit, jag är jätte besviken. Sonen 4 år gick inte dels för att jag tycker han är för liten men mest för att hans pappa hade födelsedags firande hr hemma så var fullt upp ändå.
Nej. Men de klär ut sig till påskkärringar, önskar grannarna glad påsk, delar ut kort och godis. De får inte ta emot godis däremot.
Nej jag kommer aldrig att "skicka ut" mitt barn att tigga godis. Är det något han själv vill göra i framtiden så får han göra det men jag har inget intresse i att han skall tigga.
Jag röstade nej eftersom mina barn är för små för sådana här traditioner och för att jag inte tycker att det handlar om tiggeri (rent tiggeri däremot betackar jag mig för). Jag tycker det är en jättemysig tradition så tillvida att man faktiskt klär ut sig till påskkärring (häxa) och önskar glad påsk på olika sätt men man har ju inte till syfte att tigga! Idag är dagen då alla påskkärringar flyger till blåkulla Klart att de då ska få föra traditionen vidare och önska sina grannar glad påsk innan de flyger iväg!
Skicka o skicka. De ser fram emot att få klä ut sig o älskar att pyssla ihop påskkort som de vill gå runt o dela ut. Det kommer jag att låta dem göra.
Tycker det är synd att folk tror de vill ha godis och ger dem godis, det är väldigt onödigt. Sällan ungarna egentligen vill ha godiset så det mesta slängs oftast efter några dagar ändå.
Tigga godis?
Godis får de här hemma om de vill...
Det roliga för dem var ju att klä ut sig.
Det kom en kompis hit utklädd o då ville ju min dotter gå
med såklart.
Inget jag nekade henne.
Men svar på frågan.. NEJ, jag tänkte inte skicka ut dem för att TIGGA godis.....
Jag undrar lite över trådstarten. Är det verkligen någon som "skickar ut sina barn att tigga"? Jag har aldrig varit med om detta.
Men när jag var liten klädde vi ut oss till påskkärringar och målade kort till grannarna. Det var aldrig snack om att man skulle tigga godis, utan det var en rolig grej. Självklart fick vi godis ibland, men det var en bonus.
Min lilla tjej är bara 4, så hon har inte gjort detta tidigare. I vårt område finns det inte så många barn heller, så tyvärr har ingen kommit förbi här, så jag tror inte att hon riktigt är medveten om traditionen.
Men vi har pratat om att hon kunde måla påskkort till några av hennes "favoritgrannar"(vi har jättebra grannar i huset) som hon kunde dela ut på lördag. Men det får vi se, om det verkligen blir så.
Men jag har väldigt svårt att tro att det skulle störa någon av mina grannar.
Inga påskkärringar kom får hoppas att de kommer nästa år.