• mamma 86

mammor som studerar samtidigt som de har en bebis???

finns det någon här som pluggar eller har pluggat på högskolan samtidigt som de är hemma med bebis? jag är så sugen på ett till barn men ska plugga i va 2 1/2 år till. känns länge att vänta och ettan är 4 år. jag läser till förskolärare, man pluggar ju väldigt mycket fritt men såklart är det svårare med en bebis. vill gärna höra era erfarenheter!!

hur har ni gjort med vfu/praktik? jag hoppas jag kan amma med 2:an också så aksnke är svårt om bebisen är väldigt liten när jag ska ut på praktik.   

• Svar på tråden mammor som studerar samtidigt som de har en bebis???
  • QiTaS

Å jag vill också veta. Jag ska bli mellanstadielärare och har 3 år kvar och om jag får som jag vill så har jag 2 år kvar när bebis kommer.

Vad har din skola sagt? Kan du plugga samtidigt?

• mamma 86
    QiTaS skrev 2012-04-10 19:27:29 följande:
    Å jag vill också veta. Jag ska bli mellanstadielärare och har 3 år kvar och om jag får som jag vill så har jag 2 år kvar när bebis kommer.

Vad har din skola sagt? Kan du plugga samtidigt?

har inte snackat med dem än faktiskt. är så osäker på hur jag ska göra. vilken skola studerar du på? jag studerar på malmö högskola.
  • QiTaS

Jag pluggar i Halmstad. Har mailat dom idag och väntar på svar. Har sett att flera st har sina barn med sig och hört att man kan lösa det på något sätt.

• mamma 86
    QiTaS skrev 2012-04-10 19:41:42 följande:
    Jag pluggar i Halmstad. Har mailat dom idag och väntar på svar. Har sett att flera st har sina barn med sig och hört att man kan lösa det på något sätt.

jag funderar mycket på vfun faktiskt. har ju 4 vfu-perioder kvar.
  • Ezder

Jag läste en intensiv heltidskurs som började när pojken precis blivit fyra månader, och slutade när han var sex månader. Det gick bra, lärarna och de andra studenterna var extremt förstående för både barnjoller och amning i klassrummet, och lekte gärna med honom på lunchrasterna. Han sov i sjalen ganska mycket under föreläsningarna, och när de andra drack kaffe och pratade om hur tung kursen var, sprang jag och bytte blöjor. På eftermiddagarna tog pappan över allt utom amning, så att jag kunde plugga.

En dag hade vi studiebesök från typ 8 till 19, med bland annat biogasanläggningar och reningsverk - ingen supermiljö för en bebis, men han helammades fortfarande. Den dagen fick min man följa med som barnvakt, dvs två extra sittplatser i hyrd bil mm, han blev till och med bjuden på restaurang precis som vi studenter. Fantastiskt.

Så, för mig gick det bra. 5:a på kursen. Men jag tror att det är mycket svårare när bebis börjar bli mer mobil, och vill springa runt i klassrummet.

(Jag har också hört om ganska beklämmande attityder angående barn i klassrummet från bl a barnmorskeprogrammet, fånigt nog, så kolla med din skola först!)

• mamma 86

ja måste bli svårare när bebisen är större men då kanske min man kan vara pappaledig iaf de dagarna jag måste till skolan. har faktiskt hitills iaf spenderat väldigt lite tid på skolan

• emmak

Jag kommer att gå i skolan samtidigt som jag är hemma med minstingen. Kommer läsa på distans i ett år.
    Fast det är KOMVUX, första 6 månaderna ska jag va hemma. Sen kommer sambon ta pappaledigt under min APU (8veckor) :)

• Kaffegalningen

Mitt barn skrek mycket första tiden varav det skulle skitit sig enormt, nu hade jag turen att pappan var student också och tog sonen då jag hade inneveckor.

Det går (helst en praktikfri termin för enkelhetens skull), men det var jobbigt enligt mig. Jag satt och pluggade på BB och hade en enorm stress den första tiden. Det gick som sagt men jag hade inte gjort om det utan nästa barn vill jag ha enbart stress över barnen

• ViVäntarLois

Har pluggat/arbetat sen dottern föddes och tycker det går väldigt bra. Men jag har pluggat på distans och är egen företagare så jag bestämmer ju det mesta själv, har man obligatoriska moment med närvaro gäller det ju att kolla upp bestämmelserna innan så att anordnaren tycker att det är ok. 

De gånger jag varit på längre föreläsningar, särskilt nu när dottern är äldre och har mer spring i benen, så har min man följt med som "barnvakt" och det har nog varit en förutsättning för att kunna ta till sig informationen och inte störa.

• niobit

Pluggar till socionom och har två terminer kvar och har en son på sex månader. Tycker det fungerar bra. Man får ju dock planera sin tid till det yttersta och vara effektiv...

• dec2010

Pluggar på distans till usk o har sonen (15 mån hemma), är dessutom gravid o ska ha i juli. Skolan blir klar i juni.

Praktiken fick jag skjuta ett år pga grav. Men är ju bara 6 veckor så då blir ju maken hemma ist.

Funkar bra. Handlar nog mest om disciplin vilket jag inte alltid har.

Pluggade när sonen var nyfödd med. Och det var lättare än nu. Då sover de ju så mkt o är mer lättroade. Tack o lov är dock min son nöjd med att leka själv på fm o sen sova. Så jag får nästan 4 timmar pluggtid. Gäller ju att ta till vara på den.

• mamma 86

nu har det visat så att jag redan är gravid. så om allt går som det ska ska jag ha i mitten av december.. ångest. hade mer tänkt på att det var bättre att vänta tills jag pluggat klart. desto mer jag tänkte på det, desto mindre kändes det som en bra idé

• QiTaS

mamma 86

Jag vacklar oxå fram och tillbaka men jag tror att man anpassar sig ganska bra till den nya situationen. Annars får du helt enkelt ta en paus :)

• QiTaS

Nu har jag pratat med utbildningsansvarig på skolan som sa att det var helt ok att ha med en liten bebis men hon trodde att det skulle tufft. Jag kommer att ta ett studieuppehåll när bebisen kommit och sedan hoppa på ett år senare. Vill verkligen njuta denna gången eftersom det troligen blir vårt sista barn (nr3). Det enda som svider är en examen ett år senare och att jag mister min underbara klass.

• mamma 86

jag har inte pratat med skolan är men ska göra det snart. men har sett flera som har med sig sina bebisar. jag tror jag kan klarar av att fortsätta skolan såvida min man tar bebisen när jag har vfu såklart. men vi ska ha vfu ett par månader efter att bebisen är beräknad och jag vill absolut helamma denna gången också, så då skulle jag vilja skjuta upp den

• Anonym (Olla)

Hur blev de? Började du studera? :)

Svar på tråden mammor som studerar samtidigt som de har en bebis???