Jag läste en intensiv heltidskurs som började när pojken precis blivit fyra månader, och slutade när han var sex månader. Det gick bra, lärarna och de andra studenterna var extremt förstående för både barnjoller och amning i klassrummet, och lekte gärna med honom på lunchrasterna. Han sov i sjalen ganska mycket under föreläsningarna, och när de andra drack kaffe och pratade om hur tung kursen var, sprang jag och bytte blöjor. På eftermiddagarna tog pappan över allt utom amning, så att jag kunde plugga.
En dag hade vi studiebesök från typ 8 till 19, med bland annat biogasanläggningar och reningsverk - ingen supermiljö för en bebis, men han helammades fortfarande. Den dagen fick min man följa med som barnvakt, dvs två extra sittplatser i hyrd bil mm, han blev till och med bjuden på restaurang precis som vi studenter. Fantastiskt.
Så, för mig gick det bra. 5:a på kursen. Men jag tror att det är mycket svårare när bebis börjar bli mer mobil, och vill springa runt i klassrummet.
(Jag har också hört om ganska beklämmande attityder angående barn i klassrummet från bl a barnmorskeprogrammet, fånigt nog, så kolla med din skola först!)