• Tidsresenären 2012

Håller det svenska folket på att bytas ut?

affes.wordpress.com/2012/04/07/sverige-i-forandring/

Hur förändras Sveriges demografi och hur fort går det? I debatten förekommer alla möjliga siffror. Främst handlar det om olika bud om antalet som invandrar varje år. Det är inte lätt att få en klar bild av det utifrån Migrationsverkets statistik. Oklarheten gör att diskussionen inte kommer vidare.

Man kan istället titta på hur befolkningen har förändrats över tid och få en bättre bild av hur landet förändras. Det första diagrammet visar förändringen av antalet personer med utländsk bakgrund respektive svensk bakgrund per vecka.

Under 2011 ökade antalet med utländsk bakgrund med i genomsnitt 1 147 personer i veckan. De med svensk bakgrund ökade med i genomsnitt 147 personer i veckan.

Det andra diagrammet visar samma statistik men fördelat per dag. Under 3 285 dagar sedan 2002 har de med utländsk bakgrund ökat med i genomsnitt 152 personer per dag. Samtidigt har de med svensk bakgrund ökat med i genomsnitt 13 personer per dag.

Personer med utländsk bakgrund definieras som personer som är utrikes födda, eller inrikes födda med två utrikes födda föräldrar. Personer med svensk bakgrund definieras som personer som är födda i Sverige med två inrikes födda föräldrar eller en inrikes född och en utrikes född förälder.

• Svar på tråden Håller det svenska folket på att bytas ut?
  • Tidsresenären 2012
    Snöviolen skrev 2012-04-11 14:44:32 följande:
    Försvann din tråd om att  Somalier får villor?
    Jag har inte startat någon sådan tråd. Däremot försvann en tråd där jag informerade vad Migrationverket meddelat; nämligen att hundratusentals somalier är på väg till Sverige.
  • Guy Gadbois

Ja. I takt med att äldre dör och nya människor föds, så byts de svenska medborgarna ut mot andra svenska medborgare. Precis som i alla länder överallt i hela världen.

• hemvärnet
    Tidsresenären 2012 skrev 2012-04-12 20:30:44 följande:
    Okej, det var ju ett annorlunda resonemang... Det du i praktiken menar är ju att du kan tänka dig att byta ut ditt barn mot ett barn från andra sidan jordklotet.
    Nej. Det jag i praktiken menar är att mitt barn kommer att påverkas av saker för att det bland annat har läskunnighet.
  • Digestive
    Tidsresenären 2012 skrev 2012-04-12 20:29:36 följande:
    Ditt resonemang är väldigt anti-vita/anti-svenska. Blir svårt att ta en debattör seriöst när denne verkar ha så lite respekt för ett folk.
    Sant.

Globala resurskatastrofer har riktats gång på gång mot svensken och den vita människan och det var fel av mig att ge mig in på ett så känsligt område. Jag ber om ursäkt, till hela det svenska folket, för att jag så tanklöst cementerade lidandet utav dessa resurskatastrofer genom att väcka minnena till liv.

Som svensk, och med uteslutande svenska anor så långt mitt släktträd bevisligen kan sträcka sig, så kan jag aldrig riktigt förstå hur det här har drabbat er men ni ska veta att mina varmaste sympatier finns där.

Det som iallafall beundrar mig mest hos er svenskar, är eran förmåga att kunna se förbi alla bagateller som har eller kan drabba er och det ständiga fokuset på det väsentliga.

Självklart ska ni, för Sveriges bästa, prioritera den framtida balansen uti er demografi framför kommande problem med att få mat och värme till era hem. Något annat vore - med tanke på er historia och hur ni gång på gång har tagit er igenom högst personligt riktade resurskatastrofer på globala skalor med god förberedelse och mod - respektlöst att föreslå.

Som huvudstadsboende här i Sverige så förstår jag knappt konsekvenserna av ett längre strömavbrott och jag önskar verkligen att jag hade den insikten och erfarenheten som ni svenskar besitter - så att jag lugnt och stilla kan återgå till de mycket mer viktiga demografiska tabellerna som behöver ordnas till, under kommande och oundvikliga samhällskollaps av holistisk magnitud.

Experter vill mena att planetens oljereserver kommer att ta slut om drygt 40 år och ni som bor i Sverige kan såklart räkna med att ingen stormakt kommer att fördela upp den resterande oljan orättvist för just er, medan jag som bor i Sverige inte känner mig lika säker på den saken. Här oroar jag mig för att problemen utav orättvisa oljefördelningar når oss om cirka 20 år; men det ska såklart inte ni tänka på, när ni jagas av en demografisk terror som enligt farhågorna i dina tabeller kommer byta ut den nuvarande svenska befolkningen om ungefär - 250 år (med utvandringen godtyckligt inräknad, som främst berör människor med en utländsk eller tidigare utländsk bakgrund som flyttar tillbaka eller någon annanstans).
  • Quickman

Jag vill veta vad Führer Reichfeldt har för plan med våra invandrare. Sverjet har rekordhög arbetslöshet och lösningen på detta är att importera arbetslösa, analfabetiska somalier. De som har lite vett innanför pannbenet bör rösta SD i nästa val.

• FMGA
    Quickman skrev 2012-04-14 08:38:28 följande:
    Jag vill veta vad Führer Reichfeldt har för plan med våra invandrare. Sverjet har rekordhög arbetslöshet och lösningen på detta är att importera arbetslösa, analfabetiska somalier. De som har lite vett innanför pannbenet bör rösta SD i nästa val.
    Jag förmodar att  Führer Reichfeldt syftar på Fredrik Reinfeldt.

Är man så obegåvad att man inte ens har kapacitet att lära sig namnet på Sveriges statsminister borde man kanske i första hand använda de få fungerande egna hjärncellerna till något vettigare än att kackla om analfabetiska somalier. 
  • villhaenliten

Jag tycker att det är lite löjligt att hacka på TS för att h*n ens ställer frågan. Ingen kultur är statisk och viss invandring och utvandring har alltid förekommit, samt är nödvändigt för samhällsutvecklingen. Inte har väl TS påstått något annat?

Vad frågan handlar om är HUR många som kommer, under HUR LÅNG TID, samt VARIFRÅN de kommer och hur väl de anpassar sig till de nya samhället och majoritetskulturen. Och här vet vi redan att det finns en hel del övrigt att önska i Sverige idag, även om det varierar mycket mellan olika invandrargrupper. Oavsett om man vill ha en generös invandring eller inte, är det dessa fakta vi har att förhålla oss till.

Det är dock en myt att det finns fler "invandrare" i Sverige än förr. Ca 20 procent av Stockholms invånare är utrikes födda. På 1600-talet var faktiskt ca hälften av Stockholms invånare utrikes födda. De var tyska, holländska och engelska handelsmän, ryska hantverkare som kom för att sälja sina varor ("Ryssgården" vid Slussen) etc etc.
    Städer har alltid haft hög andel utlandsfödda - å andra sidan bestod landsbygdens befolkning till 90-95 procent av infödda och till kanske 70-80 procent av släkter som hade bott där i flera generationer. Idag är världen globaliserad och vi rör oss i högre utsträckning över nationsgränserna. Så visst kommer både Sveriges befolkning och andra länders befolkning att förändras. Det har redan börjat.

• villhaenliten

Det mest korrekta sättet att kartlägga hur snabbt det svenska folket eventuellt förändras, är att försöka uppskatta hur många som har det svenska språket som modersmål, samt hur många som kommer att ha det i framtiden.
    Här står vi garanterat inför en stor förändring, om nuvarande utveckling fortsätter. I dagsläget har ca 7 av 9 miljoner svenskar, svenska som modersmål, vilket är en ganska normal siffra för en modern demokrati i en globaliserad värld. Av övriga 2 miljoner har ca 1 miljon finska som modersmål - finnar är fortfarande den största minoritetsgruppen - så "bara" ca 1 miljon har andra modersmål. 

Men av dagens ca 7 miljoner etniska svenskar, är en tredjedel pensionärer - alltså borta om 20-30 år. I yngre åldersgrupper är andelen med utländsk härkomst betydligt högre, särskilt under 40 år. Räknat efter dagens invandring och med hänsyn till olika gruppers nativitet, lär det då dröja till ca 2050 eller 2070 (beroende på hur man räknar) innan svenskan inte längre är majoritetsspråk (som förstaspråk) i Sverige. Så fort går det alltså. Och detta är en förändring vi inte har sett tidigare i Sverige, även om många i städerna har varit utlänningar som sagt. Men utvecklingen ser likadan ut i många andra västerländska länder. 

• villhaenliten

Vill tillägga att alla språk självklart förändras, men dagens svenska är i stort sett densamma som 1700-talets. Dvs de flesta skulle förstå en 1700-talsmänniska utan större problem. Och lättare än många förstår "Rinkebysvenska" - en sociolekt som har utvecklats de senaste 30 åren. Så fort går förändringen alltså idag jämfört med förr.

• Sanlii

Ja det gör det och det är ingen nyhet heller. Dom som påstår att det är ok är enligt mig dumma i skallen..

• FMGA
    villhaenliten skrev 2012-04-14 10:16:52 följande:
    Det mest korrekta sättet att kartlägga hur snabbt det svenska folket eventuellt förändras, är att försöka uppskatta hur många som har det svenska språket som modersmål, samt hur många som kommer att ha det i framtiden.
    Här står vi garanterat inför en stor förändring, om nuvarande utveckling fortsätter. I dagsläget har ca 7 av 9 miljoner svenskar, svenska som modersmål, vilket är en ganska normal siffra för en modern demokrati i en globaliserad värld. Av övriga 2 miljoner har ca 1 miljon finska som modersmål - finnar är fortfarande den största minoritetsgruppen - så "bara" ca 1 miljon har andra modersmål. 

Men av dagens ca 7 miljoner etniska svenskar, är en tredjedel pensionärer - alltså borta om 20-30 år. I yngre åldersgrupper är andelen med utländsk härkomst betydligt högre, särskilt under 40 år. Räknat efter dagens invandring och med hänsyn till olika gruppers nativitet, lär det då dröja till ca 2050 eller 2070 (beroende på hur man räknar) innan svenskan inte längre är majoritetsspråk (som förstaspråk) i Sverige. Så fort går det alltså. Och detta är en förändring vi inte har sett tidigare i Sverige, även om många i städerna har varit utlänningar som sagt. Men utvecklingen ser likadan ut i många andra västerländska länder. 
    I allra högsta grad beroende på hur man räknar.

Ättlingarna till de utländska hantverkare och köpmän du nämner i ditt exempel från 1600-talsstäderna behöll inte sina förfäders modermål.

Jag tror att man lugnt kan utgå från att samma mönster som alltid även gäller dagens invandrare och deras ättlingar - efter någon generation kommer det nya landets språk att vara invandrarättlingarnas modersmål.

Svenskan kommer alltid att vara Sveriges majoritetsspråk, med ett antal sociolekter som t ex dagens rinkebysvenska eller sverigedemokratiska. Den senare tycker jag är underhållande, där kallas vår statsminister " Führer Reichfeldt " och Sverige för "Sverjet".
Svar på tråden Håller det svenska folket på att bytas ut?