HonSomVet skrev 2012-04-12 18:32:49 följande:
Nej. Man kan aldrig tvinga någon att bo någonstans.
Men säg att du väljer att flytta med barnet och ni har gemensam vårdnad, då kan pappan vägra skriva på flyttanmälan för barnet. Då måste skatteverket göra en utredning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och där skrivs barnet.
Oavsett om pappan har vårdnad eller inte så kan pappan (i detta fall) stämma dig om du väljer att flytta långt tillsammans med barnet utan att han har okejat det. Han kan stämma dig på vårdnad och boende ex om han anser att du har fel. Och har du ex planerat att flytta 20 mil med barnet kan det bli så att tingsrätten tilldömer pappan vårdnaden och boendet. Denna risk ökar ju äldre barnet blir, då barnet börjat känna sin omgivning och knutit an till sin pappa. Dock kan jag självklart aldrig rekommendera att man flyttar barnet alldeles för långt ifrån den andra föräldern, så länge båda föräldrarna är bra föräldrar. Barnet har rätt att lära känna båda.
Så det handlar alltså om BARNET. Inte om dig eller han. Indirekt så kan man väl säga att han kan styra dig om du vill flytta och han nekar. Då kanske du inte kan eller vågar göra det. Men vårdnaden handlar om barnet.
Jättebra info HonSomVet!!
Det är typ så som är fallet här :/ pappan ska jobba ungefär 50-60 mil bort och ibland även utomlands. Därför med jag vill ha ensam vårdnad för att underlätta
Dock (det låter sjukt men vi har pratat om det redan) har jag planer på att flytta ifrån min stad då jag vantrivs här och vill inte att mitt barn växer upp här. Däremot kommer det ju försvåra för pappan att träffa barnet.
Det positiva är att han vantrivs med sitt jobb och det är därför han jobbar så långt bort nu. Dock är det bara tillfälligt (1-2år) och efter det så kan han söka ett nytt arbete. Ex i samma stad som mej. Han har en bra utbildning och får nya jobberbjudande ibland så det är skönt att veta att han ev kan "flytta" efter om det är så
Det låter kanske sjukt, men jag tror du förstår hur jag menar. Vi har pratat om det mesta och försöker komma på det bästa för barnet, men samtidigt som vi båda blir NÖJDA med det hela
Om jag inte blivit gravid hade jag redan flyttat till en annan stad vilket han är medveten om