• haberg

Autistiskt barn försäkrat hos trygghansa...

hej!

min snart 3åriga son har nyligen fått diagnosen Autistiskt Syndrom. Han är försäkrad hos TryggHansa och vi har tilläggsförsäkringen Tygga Barn Plus. Den tecknades innan hans 6månadersdag. Jag har förstått det som att vi då kommer att få nån sorts ersättning från försäkringsbolaget? hur går det till, ringer jag och anmäler att han fått diagnosen? Har vårdbidrag från försäkringskassan för hans bror som har ADHD, och nu har jag gjort en ny ansökan där jag skickar med nya intyget mm. 

Dela gärna med er ni som vet!

tack o hälsningar / Hanna 

Mamma till barn födda -06 och -09
  • Svar på tråden Autistiskt barn försäkrat hos trygghansa...
  • JanaLiiN

Ring TryggHansa och fråga? 

• haberg

det blir nästa steg känner väl lite att det är för bra för att vara sant att vi skulle få ut nåt på en försäkring. Rädd för att sumpa det på nåt sätt

• JanaLiiN
    haberg skrev 2012-04-12 13:57:44 följande:
    det blir nästa steg känner väl lite att det är för bra för att vara sant att vi skulle få ut nåt på en försäkring. Rädd för att sumpa det på nåt sätt
    Det beror på villkoren i försäkringen. Många har undantag för autistiska tillstånd. Hoppas er är bättre än så.
  • pigglet

Har just gjort samma sak - fast med cp-skada (samma undantag, samma tilläggsförsäkring). Först behöver ni få beviljat minst 1/4 vb. Sedan ringer du bara till TH och berättar det. Han vi pratade med tog alla uppgifter han behövde, mailade en fullmakt om att de får tillgång till journaler (fast han trodde sig inte behöva det egentligen, och jag tror inte heller att han gjorde det eftersom handläggningen gick mycket snabbt). Sedan skickar ni in fullmakten, samt beslutet från försäkringskassan. Mycket smidigt.
    Pengarna betalas ut till den som tecknat försäkringen, alltså er föräldrar. Sedan är det upp till er vad ni gör med dem.

(På försäkringskassans beslut måste det förstås framgå att vb är beviljat pga autismen.)   

• Kaosmamma

Vi har månadsersättning för vår tjej som har extremt svår astma, och får en summa varje gång vi ligger på sjukhus.

Vi ringde TH, och då ville de ha läkarintygen, VB beslutet osv. Och genom detta beslutade de ersättningen. Ring och få en handläggare som ni kan skicka material till.

Lycka till.

• Therese G

Hej, jag arbetar på Trygg Hansa. Vänligen gör en skadeanmälan på vår hemsida så kommer skador kontakta dig, eller ringer du dem på tel 077-11 11 500. /Mvh Therese

• haberg

tack alla! jag inväntar försäkringskassans beslut ang vårdbidraget. 

Svar på tråden Autistiskt barn försäkrat hos trygghansa...