• Nane

Kan det tolkas tokigt?

Hej!
    Vi är familjehem, dock utan uppdrag för tillfället. Min fråga rör en dekorations detalj lite konstigt nog....

Jag älskar väggordet " I världen är du bara någon men för någon är du hela världen" som jag vill sätta i hallen MEN kan det misstolkas av något barn/ungdom? Att de tycker att detta gäller "alla" utom dem då de är i den situationen de är i (fast de säkert är högt älskade av sina föräldrar så kan säkert känslan dyka upp hos de flesta ibland).
    Jag menar även om jag älskar väggordet vill jag inte strö salt i såren genom att de läser den texten så fort de kliver in genom dörren och tolkar det sårande. Kan det vara så att de kan ta det på ett dåligt sätt? Eller att kanske de flesta tolkar texten som den är menad, eller kan det hända att barn/ungdomar inte ens tänker på väggordet rent av?... 

Många frågor som cirkulerar i huvudet... Vad tror ni? Jag vill göra så "rätt" jag kan

• Svar på tråden Kan det tolkas tokigt?
  • Nane

Många som läser min fråga men ingen som har någon åsikt?

• Nane

Det låter lovande Tack för era svar

• Anonym

Jag har varit placerad i flera olika hem under uppväxten och ja jag hade misstolkat det.
    När jag kom till nya hem och precis "bränt ut mig" på det tidigare så kände jag att det inte var någon i hela världen som älskade mig, så jag kunde lika gärna dö typ.. Det där är sånt som kan förstärka den känslan hos ett barn som redan känner sig oälskad av alla..

• Anonym (2)
    Anonym skrev 2012-04-13 18:11:08 följande:
    Jag har varit placerad i flera olika hem under uppväxten och ja jag hade misstolkat det.
    När jag kom till nya hem och precis "bränt ut mig" på det tidigare så kände jag att det inte var någon i hela världen som älskade mig, så jag kunde lika gärna dö typ.. Det där är sånt som kan förstärka den känslan hos ett barn som redan känner sig oälskad av alla..
  • Anonym

Även om det inte är menat illa alls, så är man ung och i en utsatt situationen gör man sådana feltolkningar, rätt konsekvent . Man känner ju inte att man har någon som de är hela världen för, eller rent ut av inte bara känner det utan faktiskt saknar en sådan person helt. Att mötas av ett sådan citat kan få en att må dåligt isf. Som familjehem lär ni ta emot utsatta ungdomar och jag skulle nog då välja att anpassa just den inredningsdetaljen efter det. 

Om den är väldigt viktig för dig kanske den ändå går att ha någon annanstans? kanske mer privat som sovrum?

• MoaElis

Ja, det kan ju misstolkas. Om man inte känner att någon i världen älskar en, eller att man inte betyder något för någon.. Finns ju många andra fina/bra texter att välja på :)

Svar på tråden Kan det tolkas tokigt?