• tilde72

Nekas föräldraledighet i sommar. Får det gå till såhär?

I sommar har jag lämnat in önskemål om semester och direkt efter det föräldraledigt.
    Fick svar från arbetsgivaren att under tiden jag har önskemål att vara föräldraledig så försvårar det för verksamheten och undrar om jag kan lägga den tidigare.

Vi har planerat in en långresa som vi hållit på att åka på i 5 års tid men inte blivit av och även att jag inte fått semester då. Nu är det perfekt läge att åka och då tänkte vi göra det under föräldraredigheten. Så sätter chefen käppar i hjulen för det...

Det har varit så här varje år.
    Jag hade planerat att börja i september månad föra året för jag hade då varit hemma med mitt barn (föräldraledig). Jag ställde upp för det var kris och började jobba i augusti istället. Jag tycker att jag bara ställer upp för företaget men får ingenting tillbaka. Man blir så himla trött och ledsen på detta.

Jag anser att jag är ute i så god tid (4 månader innan) och som jag läser så är reglerna faktiskt 2 månader innan. Så i väldans god tid är jag ute och någon annan borde kunna hittas tills dess.

Ni som har varit med om liknande fall, hur har ni framfört/ argumenterat till arbetsgivaren?
    Det är väl så att föräldraledighet kan inte nekas?

Jag blir så glad om jag får höra era råd och tips till mig!
    Skriv, skriv!!!

Trevlig helg alla!

• Svar på tråden Nekas föräldraledighet i sommar. Får det gå till såhär?
  • Zombie

Bara att hänvisa till regler o lagar , finns att skriva ut , sen kan det vara bra med en utskrift på att du har dagar som täcker hela ledigheten så det framgår !

• CeeJay

Om du har svårigheter att "övertyga" arbetsgivaren - ta med dig underlag från lagtext alt prata med er fackförbund först.

• Anne69

Jag skulle inte lägga fram lagtexterna.....det verkar onödigt.

Om jag vore du skulle jag säga att jag nu har tänkt över det hon sa vid ert förra möte men att du vidhåller att du vill ha din långa sommarledighet. Du är dock öppen för att ta semester, föräldraledigt eller både och om det passar arbetsgivaren bättre. Be arbetsgivaren återkomma med ett besked om hur du ska ta ledigheten, gärna skriftligt. Om arbetsgivaren åter krånglar så låter du henne diskret förstå att hon inte kommer kunna påverka detta, dels för att du har bestämt dig dels för att du har rätten på din sida. Hon får sen ta rätt på reglerna, det är inget du behöver smälla i bordet.

Lycka till!     

• Gladskit

Har du haft något samtal med din arbetsgivare?
    Utifrån de förutsättningar du beskriver så har de inte någon rätt att neka dig föräldraledigheten.
    Det kan dock finnas regler gällande semestern också, så det är i såna fall det som kan strula.
    För det är arbetsgivarens ansvar att se till att de anställda tar ut en sammanhängande semester under sommaren. Detta kan också ändras och regleras i kollektivavtal men i grunden så kan man inte säga att man inte vill ta nån sommarsemester alls.

Man känner sig lägg obekväm när man hävdar sina rättigheter på det här sättet.
    Men rätt ska vara rätt!

• tilde72

Gladskit! Så sant som du skriver. Man känner sig lätt obekväm när man hävdar sina rättigheter på just det här sättet!

• Saba

Hej Tilde72!
    Jag är bara nyfiken (så här två år senareFlört) att höra hur det gick med din arbetsgivare.. Befinner mig i samma situation.

• modsey
    Saba skrev 2014-03-27 09:41:20 följande:
    Hej Tilde72!
    Jag är bara nyfiken (så här två år senareFlört) att höra hur det gick med din arbetsgivare.. Befinner mig i samma situation.
    gammal tråd men bekräftar att ja man kan bli nekad föräldraredighet även om man ansökt två månader innan och inte tre gånger. Men det ska ganska mycket till för att få neka då det ska medföra kraftiga störningar i verksamheten.
    Men ponera en IVA avdelning där man har 9 iva syrror som alla söker föräldraledigt under hela sommaren , eller på julafton.
    Såna tillfällen är det man får neka som ag.
  • Jens

Fel. Man kan inte alls neka föräldraledighet oavsett verksamhetens situation. Lagen stipulerar tydligt rätten till föräldraledighet. Punkt slut.

• Pescetarian
    Jens skrev 2015-03-05 21:54:17 följande:

Fel. Man kan inte alls neka föräldraledighet oavsett verksamhetens situation. Lagen stipulerar tydligt rätten till föräldraledighet. Punkt slut.

Arbetsgivare på små privata företag kan neka, om ledigheten innebär kris för företaget. Men det ska i sådana fall finnas i skrift, klart och tydligt.
  • modsey
    Jens skrev 2015-03-05 21:54:17 följande:

faktiskt kan de de i vissa fall, står ganska tydligt att om verksamheten får synnerliga störningar av ledigheten kan det nekas. Har skett inom ex posten vet jag och flera gånger inom vården.
    Du kan ju tänka dig om 80% av sjuksköterskorna på IVA lägger in om fp på julafton....
  • arbetar

Står faktiskt i lagen att arbetsgivaren bara har som skyldighet att bevilja 4 veckors samanhängande ledighet under månaderna juni,juli,augusti .

Att man lägger in om föräldraledighet 2 mån för hjälper alltså inte .

Går man däremot in och jobbar säg 1 V mellan semester. Och föräldrar ledigheten då är det en annan sak.

• modsey
    arbetar skrev 2015-05-16 05:44:08 följande:

Står faktiskt i lagen att arbetsgivaren bara har som skyldighet att bevilja 4 veckors samanhängande ledighet under månaderna juni,juli,augusti .

Går man däremot in och jobbar säg 1 V mellan semester. Och föräldrar ledigheten då är det en annan sak.

nej det spelar ingen roll hur du lägger fl mot övrig semester...
  • Solrosdalen

Det där stämmer inte alls.
  • Dixie

nu tror jag nog du far med lite osanning...... var har du läst dig till detta? 
  • WQueen

Hej, det här är egentligen tvådelat:
    a) enligt Semesterlagen (1977:480) 12§ gäller "om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så att arbetstagaren får en ledighetsperiod av
    minst fyra veckor under juni-augusti" (här kan vi med andra ord önska när vi vill ha vår ledighetsperiod, oftast i överenskommelse med arbetsgivare. Här är det dock till arbetsgivarens fördel att besluta vilken 4-veckors period som funkar bäst för verksamheten, 11§.)
    b) enligt lagen om Föräldraledighet (1995:584) 13§ ska arbetstagare anmäla föräldraledighet inkl slutdatum till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början (eller så snart som möjligt). Ledighetens förläggning sker i samråd med arbetsgivaren (14§) som kan neka om ledighet "medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet" (detta är svårt att bevisa och bevisbördan är ännu större för stora företag än mindre, men kan i undantagsfall vara giltiga - se exempel ovan med IVA-sköterskorna).

Det finns dock ingen lag som hindrar att föräldraledighet och sommarsemester skiljs åt i tid. Exempel: önskad semester v25-28, ansökt föräldraledighet v29-32 kan innebära att semestern flyttas till v23-26, två veckors arbete, följt av FL v29-32. Sen finns det alltid undantag där vissa skäl kan vara så starka, för arbetstagaren eller arbetsgivaren, att man måste söka andra alternativ.

Svar på tråden Nekas föräldraledighet i sommar. Får det gå till såhär?