Zombie skrev 2012-04-15 19:10:09 följande:
Bara att säga att det bar en en gångs grej på en resa o att man inte har en aning om vem han var o man kanske har bara ett förnamn ! Ja så enkelt är det !
Nej så enkelt är det inte. De kan höra med familj och vänner osv om du haft någon relation under tiden för när barnet blev till. Om då vänner/familj hasplar ur sig att "Ja hon var ju tillsammans med xxx då" så kommer xxx DNA-testas som potentiell fader. Är han fadern så vips ingen okänd fader där inte.
Så, vill man ha fader okänd och är överens om det gäller det knipa käft och ffa se till att ingen annan vet..
Förklarade det där för min partner häromdagen. Som inte vill ha barn men enligt mig varit rent hialöst "nonchalant" ang risken, alltså överlåtit ansvaret på kvinnan. Jag ifrågasatte om han inte tänkt på att från sekunden kvinnan blir gravid så är han eg maktlös.
Han tyckte då att "ja men xxx t ex, där var vi överens om att OM så skulle hon inte kräva något av mig, och ange fader okänd". Förutom att jag ifrågasatte om han verkligen var okej med att ha ett tredje barn, vetskap om det barnet och att det växer upp utan pappa och hela den biten så förklarade jag just att det INTE är så lätt med fader okänd att det räcker man är överens med det.
Utan när de frågat hennes släkt och vänner, så nog fan hade de råkat försäga sig att "i november år XX, ja då var hon ju tillsammans med/dejtade/hade ett KK-förhållande med XXX", och när de då ringde honom så även om han pallade att blåneka, så ett DNA-prov och vips så skulle han ha tre barn att försörja, tre barn som ärvde honom osv även om han valde att avstå allt annat och hon inte ställde några krav osv.
Han blev lite blek om nosen ;) Karlar!