• Anonym (förvånad.)

Är de så enkelt att få "fader okänd" på papperna?

OBS! Detta handlar INTE om mig. Mina barns pappa står på papperna och har aldrig varit på tal om annat!!!!!!

Jag har alltid haft uppfattningen om att det är svårt att få igenom "fader okänd" på papperna. Jag har trott att det varit en bottslig hanlig att undanhålla/ljuga om fadern. Att om pappan sedan själv tillkännagav sig skulle mamman åka dit alt. om någon annan inkom med uppgiften. Att socialen skulle pressa en enormt för att få en att berätta o.s.v.

Är det så enkelt som att bara vägra berätta något till familjerätten alt. säga att man inte vet vad han heter så skrivs fader okänd och sen är det inte mer med det? 

Hör inte alltid familjerätten av sig när ett barn blivit född? Hört mammor som berättat att dem inte hört av sig för en faderskapsutredning. 
  • Svar på tråden Är de så enkelt att få "fader okänd" på papperna?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (förvånad.) skrev 2012-04-15 19:07:11 följande:
    Om vi säger att en kvinna blir gravid med en man som absolut vägrar bli pappa. Modern uppger när barnet är fött att hon inte har en aning om vem pappan är. Sen efter 2 år ändrar fadern sig och vill stå som pappa och går då till socialen och berättar att han har ett barn han inte står som pappa för. Då händer det alltså ingenting med mamman? Inget straff, inga "problem" utan pappan bara skrivs?

Verkligen förvånande i mina ögon. 

Det är så, det är inte brottsligt att glömma vem som är pappan. Dessutom är det ju inte i första hand myndigheterna man lurar utan sitt barn!
  • Sinne12
    Zombie skrev 2012-04-15 19:10:09 följande:
    Bara att säga att det bar en en gångs grej på en resa o att man inte har en aning om vem han var o man kanske har bara ett förnamn ! Ja så enkelt är det !
    Nej så enkelt är det inte. De kan höra med familj och vänner osv om du haft någon relation under tiden för när barnet blev till. Om då vänner/familj hasplar ur sig att  "Ja hon var ju tillsammans med xxx då" så kommer xxx DNA-testas som potentiell fader. Är han fadern så vips ingen okänd fader där inte.

Så, vill man ha fader okänd och är överens om det gäller det knipa käft och ffa se till att ingen annan vet..

Förklarade det där för min partner häromdagen. Som inte vill ha barn men enligt mig varit rent hialöst "nonchalant" ang risken, alltså överlåtit ansvaret på kvinnan. Jag ifrågasatte om han inte tänkt på att från sekunden kvinnan blir gravid så är han eg maktlös.

Han tyckte då att "ja men xxx t ex, där var vi överens om att OM så skulle hon inte kräva något av mig, och ange fader okänd". Förutom att jag ifrågasatte om han verkligen var okej med att ha ett tredje barn, vetskap om det barnet och att det växer upp utan pappa och hela den biten så förklarade jag just att det INTE är så lätt med fader okänd att det räcker man är överens med det.

Utan när de frågat hennes släkt och vänner, så nog fan hade de råkat försäga sig att "i november år XX, ja då var hon ju tillsammans med/dejtade/hade ett KK-förhållande med XXX", och när de då ringde honom så även om han pallade att blåneka, så ett DNA-prov och vips så skulle han ha tre barn att försörja, tre barn som ärvde honom osv även om han valde att avstå allt annat och hon inte ställde några krav osv.

Han blev lite blek om nosen ;) Karlar!
  • Sinne12
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-15 23:54:20 följande:
    Det är så, det är inte brottsligt att glömma vem som är pappan. Dessutom är det ju inte i första hand myndigheterna man lurar utan sitt barn!
    Att medvetet ljuga/undanhålla information i en faderskapsutredning är brottsligt.

Om man inte vet, glömt det där engångsligget etc det är inte brottsligt. Men medvetet inte tala sanning eller säga allt är det. Man har en skyldighet att medverka i en faderskapsutredning nämligen.

Barns rätt att veta sitt ursprung värnas enormt högt, och dessutom rent krasst är varje barn med fader okänd en inte oväsentlig ekonomisk belastning för samhället/skattepengarna.
  • Sinne12
    MickeN1973 skrev 2012-04-15 23:10:16 följande:
    Syftet med att hitta utreda vem som är pappa handlar väl bara om vem som ska betala underhåll?
    Nej. I grunden handlar det om barnets rätt att veta sitt ursprung. Att barn ska så långt det går ha rätt att veta vem som är dess föräldrar.
  • Ellieott
    Anonym (förvånad.) skrev 2012-04-15 19:07:11 följande:
    Om vi säger att en kvinna blir gravid med en man som absolut vägrar bli pappa. Modern uppger när barnet är fött att hon inte har en aning om vem pappan är. Sen efter 2 år ändrar fadern sig och vill stå som pappa och går då till socialen och berättar att han har ett barn han inte står som pappa för. Då händer det alltså ingenting med mamman? Inget straff, inga "problem" utan pappan bara skrivs?

Verkligen förvånande i mina ögon. 
    De här lagarna är ju till för barnet. Jag ser inte hur det skulle vara barnets bästa att föräldrarna straffas...?
  • Anonym (förvånad.)
    Ellieott skrev 2012-04-16 09:12:45 följande:
    De här lagarna är ju till för barnet. Jag ser inte hur det skulle vara barnets bästa att föräldrarna straffas...?
    För att dem har försummat barnets bästa och för dem ska avskräckas från att göra så från början.
    Jag tycker man ska ta ansvar för sina handlingar! 
  • Zombie

Ok då får killar låta bli att ha sex då om det inte är planerat att skaffa barn ? Finns tjejer som lurar killar finns preventivmedel som inte alltid funkar mm

• Anonym (förvånad.)
    Zombie skrev 2012-04-16 10:11:17 följande:
    Ok då får killar låta bli att ha sex då om det inte är planerat att skaffa barn ? Finns tjejer som lurar killar finns preventivmedel som inte alltid funkar mm
    Förstår inte vad detta svaret har med saken att göra?
  • Zombie

Om man ska straffas för attan inte vill ta ansvar för ett barn man inte vill ha

• Anonym (förvånad.)
    Zombie skrev 2012-04-16 10:15:24 följande:
    Om man ska straffas för attan inte vill ta ansvar för ett barn man inte vill ha
    Jag pratar om att modern bör straffas om hon medvetet underhåller pappan.
  • Sinne12
    Zombie skrev 2012-04-16 10:11:17 följande:
    Eller så får killarna se till att skydda sig själva, och vara beredda på att OM hon blir gravid, och OM hon då väljer att inte göra abort, så ja då har killen ett försörjningsansvar osv för ett barn.

Detta vet dock alla normalfuntade, vuxna män och hanterar utmärkt.
  • Kjell2

Är man lite smart, konsekvent och har planerat hur man skall hantera frågestunden hos familjerätten är det inte allt för svårt att få igenom fader okänd.

Trasslar man in sig i någon dåligt förberedd historia som inte håller en närmare granskning, kan det dock snabbt bli lite besvärligt. En del förvaltningar är rätt envisa på att snoka runt för att hitta fadern.

• Anonym

jag tror man rätt lätt kan ljuga om det så länge man inte bor ihop med någon.
    "ja han var blond och vi träffades på krogen.. en snabbis på toa och nej jag vet inte vad han heter" 

men det är fel för barnets skull!!!! 

• Insatt
    Anonym (förvånad.) skrev 2012-04-16 10:17:48 följande:
    Jag pratar om att modern bör straffas om hon medvetet underhåller pappan.
    Jag tycker att det vore ett steg i rätt riktning gällande rätten till sitt ursprung att göra det brottsligt att uppsåtligen undanhålla vem som är pappan.
  • Anonym

Men är det verkligen så svårt att få "fader okänd" i papperna ifall man faktiskt inte själv vet vem som är fadern?

Vet en tjej som låg oskyddat med 4 killar under en festivalhelg. Hon hade ingen som helst aning om vem av dem som var fadern, hade varken telefonnummer eller adress till killarna, visste inte i vilken stad de bodde i, visste dock förnamnet på någon av dem. Vet inte hur det gick senare med faderskapsutredning etc. Men i det fallet är det ju omöjligt att utreda faderskapet, de kan ju inte faderskapstesta samtliga män som besökt festivalen även om utredarna skulle lyckas spåra dem allihop.

• Anonym (insatt)
    Sinne12 skrev 2012-04-16 09:09:26 följande:
    Att medvetet ljuga/undanhålla information i en faderskapsutredning är brottsligt.

Om man inte vet, glömt det där engångsligget etc det är inte brottsligt. Men medvetet inte tala sanning eller säga allt är det. Man har en skyldighet att medverka i en faderskapsutredning nämligen.

Barns rätt att veta sitt ursprung värnas enormt högt, och dessutom rent krasst är varje barn med fader okänd en inte oväsentlig ekonomisk belastning för samhället/skattepengarna.

OK - då får du berätta för mig vilken § i BrB man kan dömas enligt om man inte uppger rätt far till sitt barn!
  • Insatt
    Anonym skrev 2012-04-17 13:21:26 följande:
    Men är det verkligen så svårt att få "fader okänd" i papperna ifall man faktiskt inte själv vet vem som är fadern? Vet en tjej som låg oskyddat med 4 killar under en festivalhelg. Hon hade ingen som helst aning om vem av dem som var fadern, hade varken telefonnummer eller adress till killarna, visste inte i vilken stad de bodde i, visste dock förnamnet på någon av dem. Vet inte hur det gick senare med faderskapsutredning etc. Men i det fallet är det ju omöjligt att utreda faderskapet, de kan ju inte faderskapstesta samtliga män som besökt festivalen även om utredarna skulle lyckas spåra dem allihop.

Är det nån som påstått att det är svårt om man inte vet?
Svar på tråden Är de så enkelt att få "fader okänd" på papperna?