• SysterEmelie

Ditt bästa tips för ett enkelt bröllop

Jag och sambon har så smått börjat att prata om att gifta oss.

Det vi har kommit överens om än så länge är:

Borgerlig vigsel.
    Närmsta familjen och de närmsta vännerna.
    Så enkelt som möjligt alltså ingenting storartat eller flott.
    Gärna i någon form av lokal där man även kan ha festen.
    Det behöver inte vara så billigt som möjligt, men det ska inte kosta massor.

Det är ramarna för bröllopet, det jag nu önskar är nu ditt bästa tips, Mat, dryck, underhållning, blommor, kläder ja allt egentligen. Alla små detaljer som gjorde ditt bröllop till ett minne för livet.

Har du något bra budgettips så är det välkommet. Kan man dra ner kostnaden på något så kan ju något annat kosta mer.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ditt bästa tips för ett enkelt bröllop
  • Duckan

Köp färdiga inbjudningskort. Vi gorde egna och både kostar och tar en faslig tid.
    Hitta en lokal där ni får ha med er egen mat och dryck. 

• Khaleesi
    SysterEmelie skrev 2012-04-19 11:06:46 följande:
    Lokal fixad! En gammal teater från 1917. 1000 kr i hyra. Inget dyrare på nyårsafton.
    Kanon! När det gäller musik - be någon ta med en laptop och högtalare (om ni inte har själva). Det funkar på andra fester, och bröllop med! Billigt och bra!
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • isolande

Såg att du fixat lokal, men om någon annan läser detta så kan jag avråda från stora tält i trädgården som en budgetvariant.... Man tror det blir billigare men så är det inte.

För 71 pers inkl bara mat, bord stolar och papperstallrikar/plastglas, ljudanläggning och uppmontering betalar vi ca 42.000 kr, och det är ett BRA pris i Stockholmstrakten.  

Till det kommer kaffe, tårta, ev personal, alkohol och dekorationer. Städar gör vi själva.

Tyvärr hade vi redan skickat ut inbjudningarna innan vi fattade hur dyrt det skulle bli, annars hade vi kunnat använda oss av Folkets Park gratis....

• idakohler

Du kan kontakta en restaurangskola om det finns någon där du bor. Dom brykar kunna catera en buff'e till billigt pris. Dom ser det som praktik för sina elever och därför blir priset lågt. Samma sak med blommor om det finns en gymnasieskola med floristutbildning i närheten. Dom brukar vara jätteduktiga och övervakas av lärare som ser till att tesultatet blir bra.

• BFmars2012

Gifte oss för två år sedan. Bjöd bara närmaste familjen, dvs föräldrar och syskon med respektive och barn, och makens farfar. Beställde inbjudningskort på nätet (även tackkorten). Lånade syrrans brudklänning, plockade buketten själv (precis när luktpionerna blommade, blev jättefint!) Gick till frissan och klippte mig samma dag så fick håret fixat så, ingen uppsättning. efter vigseln (döpte även äldsta sonen samtidigt) åkte vi hem till oss och åt på altanen. Dukat fint med lånat porslin, dukar av billigt vitt tyg från Ikea, och pioner. Hade gjort pastasallad samt svärmor hade gjort paj. Till efterätt hade vi slagit på stort med köpetårtaFlört. Ingen fotograf utan anlitade makens syster med pojkvän att filma och fotografera en massa. Blev många fina foton.
    Dyrast av allt blev nog ringarna.Tycker att det blev väldigt lyckat!

• Meddelande borttaget
  • ErikLindstrom89

Vi håller faktiskt själva på att planera ett enkelt bröllop just nu, och vi har tänkt väldigt likt er, borgerlig vigsel, bara närmaste familjen och vännerna, inget stort eller uppstyrt utan bara avslappnat och personligt.

Vi har hittat en liten lokal där vi både kan ha vigsel och fest, vilket känns smidigt och sparar både tid och pengar. Maten kör vi som buffé via en lokal cateringfirma, och drycken fixar vi själva från Systemet, det blir lite vin, bål och något alkoholfritt så alla känner sig inkluderade.

Men vi har valt att lägga lite mer av budgeten på två saker: fotograf och DJ. Vi kände att vi vill kunna släppa allt under kvällen och bara vara i stunden och att ha bra bilder att se tillbaka på betyder mycket för oss. Samma sak med musiken, en DJ lyfter stämningen och gör att folk faktiskt dansar, vilket vi vill minnas tillsammans med våra gäster.

Dekorationerna blir enkla. Vi samlar på oss lite vaser från second hand, gör inbjudningskorten själva och använder blommor i säsong. Kläderna håller vi också rätt budgetvänliga; min partner har hittat sin klänning second hand och jag kommer hyra kostym.

Mitt bästa tips är nog att tänka efter: vad vill ni verkligen minnas från dagen? Lägg mer där, och spara in på resten. För oss känns det som en bra balans. Lycka till med planeringen, det kommer bli grymt!

Svar på tråden Ditt bästa tips för ett enkelt bröllop