• henricko

    svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat

    Hej. Jag har inte kunnat svälja ner mat på ca 2 månader, får en sån panik,ångest när jag ser mat. Tror att maten ska fastna i halsen. Har börjat på kbt och är sjukskriven, men tycker inte att jag blir nå bättre. Har haft det väldigt stressigt och jobbigt i några år så enligt min läkare har jag blivit utmattad och därför fått dessa panikattacker o ångest. Men jag orkar inte ha det så här, har ju barn. Vissa dagar orkar jag inte med dom, Tur att man har en underbar sambo som fixar o donar. Är det någon som har haft samma problem med att svälja ner mat,, som kan ge mig lite stöd o råd. För jag är så less på att leva på fil.

  • Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2013-12-09 18:22:31 följande:
    Du måste ringa och ställa på dom! Du ska ha rätt till din vård. Stackars dig. Hur ser en vanlig dag ut för dig nu, i matväg?



    Äter alltid tillsammans med min sambo, annars låter jag en glass smälta i munnen när jag är ensam hemma. Har lättast att äta vid frukosten, då märker jag inte alltid problemen. Svårast är de på kvällen och från kl 17 så går de utför. Från kl 22 kan jag knappt äta bröd vid en dålig dag. Och jag får absolut inte bli jätte hungrig, de triggar igång ångesten extremt mycket. Jag brukar ha en liten egen "kbt". Jag och min sambo brukar käka ute ca 1 gång i veckan. Då lär jag mej att behärska ångesten mer och så känns de mer tryggt. Ja brukar tänka att om något fastnar i halsen så finns de flera människor runtomkring mig å då bör det ju finnas några stycken som är snabba på att ta initiativ så att det är större sannolikhet att man klarar sig hehe

    Hur ser en typisk matstund ut för er nu?
  • KanDetHändaNu
    Dan72 skrev 2013-12-08 22:52:10 följande:
    Det är blandat beroende på var jag är.. Sitter jag hemma i tryggheten av familjen så känns det betydligt bättre trots att det inte är felfritt. Tar väldigt lång tid att få ner en måltid, och det går åt mkt dricka. Håller mig undan på jobbet för att slippa uppleva situationen då jag vet att varje tugga innebär ångest. Allt handlar ju om att man tror att saker ska fastna i halsen, gjorde ju en undersökning av halsen för några år sedan där det visade sig att allt var ok, precis som jag misstänkte är ju allt psykiskt. Kämpar varje dag... har fått tips om kbt, har ringt till vårdcentral/psykolog och lämnat 2 meddelanden men inte fått något samtal tillbaka ännu...



    Vi sitter i samma båt då :-/ Jag dricker inte lika mycket länge, försöker hålla mig till bara ett fullt glas, förr så drack jag nästan en halv liter till varje måltid..
  • Enniie
    KanDetHändaNu skrev 2013-12-26 03:22:11 följande:
    Äter alltid tillsammans med min sambo, annars låter jag en glass smälta i munnen när jag är ensam hemma. Har lättast att äta vid frukosten, då märker jag inte alltid problemen. Svårast är de på kvällen och från kl 17 så går de utför. Från kl 22 kan jag knappt äta bröd vid en dålig dag. Och jag får absolut inte bli jätte hungrig, de triggar igång ångesten extremt mycket. Jag brukar ha en liten egen "kbt". Jag och min sambo brukar käka ute ca 1 gång i veckan. Då lär jag mej att behärska ångesten mer och så känns de mer tryggt. Ja brukar tänka att om något fastnar i halsen så finns de flera människor runtomkring mig å då bör det ju finnas några stycken som är snabba på att ta initiativ så att det är större sannolikhet att man klarar sig hehe

    Hur ser en typisk matstund ut för er nu?



    Men de är ju jättebra att du tar tag i det själv! Jag hoppas det vänder för dig snart!

    Alltså. Nu går det ju an att äta. Men kan absolut inte äta om jag inte är hungrig. Oavsett om man inte ätit på timmar.

    Jag fixar maten. Småäter INTE innan. Efter så häller jag upp en portion jag vet att jag klarar, som typ 3-4 köttbullar och 2 potatisar. Sen äter vi, jag o barnen. Jag tar god tid på mig och stressar inte. Annars får jag inte ner en tugga. Känner jag att ja kan få i mig mer, så äter jag mer. Sen tar det ca 3-4 timmar innan hungern är igång igen o det hela börjar om.
  • KanDetHändaNu
    Enniie skrev 2013-12-26 16:09:43 följande:



    Men de är ju jättebra att du tar tag i det själv! Jag hoppas det vänder för dig snart!

    Alltså. Nu går det ju an att äta. Men kan absolut inte äta om jag inte är hungrig. Oavsett om man inte ätit på timmar.

    Jag fixar maten. Småäter INTE innan. Efter så häller jag upp en portion jag vet att jag klarar, som typ 3-4 köttbullar och 2 potatisar. Sen äter vi, jag o barnen. Jag tar god tid på mig och stressar inte. Annars får jag inte ner en tugga. Känner jag att ja kan få i mig mer, så äter jag mer. Sen tar det ca 3-4 timmar innan hungern är igång igen o det hela börjar om.
    Själv så har jag inge problem med att småäta, blir ibland tvungen pga hungern. Har svårt med vissa typer av mat som tex potatis, då måste jag ha en bra dag å mycket sås eller smält smör. Köttbitar går inte, tex grillat men köttbullar brukar funka, har svårt med tex varmkorv men inte falukorv för att den har inte skinn på sig. Pasta är det lite olika med, om jag har en dålig dag så har jag tur om jag kan få ner lite makaroner.

    Försöker oxå att inte stressa, har fått några raseriutbrott på min sambo när han har stressat upp mig för att vi har "lite bråttom" enligt honom som jag inte alls har tyckt, blivit tokstressad och har ibland inte kunnat ätit vidare vid dessa tillfällen som det har hänt på, tur att har bett om ursäkt varje gång och har skärpt till sig med de haha Skrattande
    Enniie skrev 2013-12-26 16:10:48 följande:
    Jag undrar btw hur det gått för Ts? .
    Jo det undrar jag oxå Förvånad
  • tasten

    jag  har också drabbat för samma problem har någån råd till mig har varit på kbt runt i landet med inget har hjälp

  • Difiv33

    Hej,

    jag har många av de symptomer som trådskaparen beskriver, hur mår du idag? har du några tips på hur man kan göra det lättare? Ska till läkare imorgon för konsultation.

    Mvh

  • Difiv33

    Hej,

    jag har många av de symptomer som trådskaparen beskriver, hur mår du idag? har du några tips på hur man kan göra det lättare? Ska till läkare imorgon för konsultation.

    Mvh

  • Difiv33

    Hej,

    jag har många av de symptomer som trådskaparen beskriver, hur mår du idag? har du några tips på hur man kan göra det lättare? Ska till läkare imorgon för konsultation.

    Mvh

  • Difiv33

    Hej,

    jag har många av de symptomer som trådskaparen beskriver, hur mår du idag? har du några tips på hur man kan göra det lättare? Ska till läkare imorgon för konsultation.

    Mvh

Svar på tråden svårt att svälja ner mat-ångestrelaterat